Hva skjedde egentlig.......

Har lenge fundert på om jeg skulle gjøre det her,og nå er det gjort.
Og siden jeg har datakunnskap som ei eske binders, så var det ikke bare bare og sette seg ned og starte en tråd om meg og galskapen min.....

Jeg starta med et 120 l som jeg fikk for 13 år siden.
Det var fult av fisk, planter og gudene veit hva som var oppi der.
Karet ble renska, satt opp etter beste evne, men med null erfaring og mange mil til nærmeste dyre butikk, ble det stående i 1 år med samme fisk,
stygg rot, planter som ble helt borte, og elendig for fra en kolonial butikk.
Så bestemte vi oss for å dra og kjøpe litt nye ting til fiskene våre.
Vi kom til byen tidlig på dagen, jeg dro på dyrebutikk og min bedre halvdel og mine barn skulle kjøpe is.....
Det ble spist mange iser før mor var ferdig, og etter hvert så var hele familien fult opptatt med å finne tak i alt vi behøvde til det nye akvariet.....
men jeg skulle jo bare ha litt mat til fiskene våre
Vi kom hjem med en 100 l, pluss alt som man trenger til et akvarium.
Det ble satt opp, sto i 7 uker, nye fisker ble kjøpt inn og satt i karet.
Så om kvelden etter at vi var ferdig, sier min yngste datter :Nå trenger vi ikke kjøpe mer fisk mamma, for nå har vi kjempe mange fisker , og jeg svarer bestemt at nå er det bra, vi greier oss med disse, mer en nokk....

Men det ble ikke nokk, det blir aldri nokk....
Så her sitter jeg, som så skråsikkert sa til mine barn for 12 år siden at det er nokk med to, mer en nokk.
Nå har jeg seks kar oppe, og flere på tur inn noen har jeg solgt, og noen har jeg gitt bort. Men det er lenge siden det var bare to kar her....og siden det stadig dukker opp nye ting, fisker,reker,snegler, og ideer osv, så tror jeg ikke at det går over heller ;O) håper jeg....

Endelig endelig sier nå jeg. Velkommen skal du være og gratulerer med din egen tråd. Det skal bli morsomt å følge med på utover. Jeg vet du er flink til å fotografere så jeg forventer masse bilder av de nydelige sneglene dine og fiskene dine. Lykke til og god tur til London på torsdagen. )
Hei
Tusen takk for det Heidi ;O)
Det blir spennende det her.
Her er det full rulle, med vannskifte og klargjøring av alle kar.
Skal reise bort i noen dager og da må alt være i orden.
Jeg tok noen bilder av Sulawesiene mine, ikke bestandig det er så enkelt....
Så er det et bilde av en eplesnegle jeg kjøpe for en tid tilbake, og den var elendig i skallet, men det ser da virkelig ut som den har blitt bedre. For da jeg fikk den var den for det færste mye mindre, og den hadde små hull i skallet,men nå syns jeg den er veldig fin. Ikke helt feilfri
Skal til London i noen dager, det blir spennende, og gjett om jeg skal innom alle akvarie forettningene jeg ser
Så nå er alt klart, alle i hele huset har det rent og fint, så nå går jeg og legger meg....må opp grytidlig.
Jeg må skryte litt av bildene dine, mange flotte snegler.
Lykke til videre
Takk for det Kjetil,hyggelig at andre kan ha glede av å se på bildene og

Kom kjem fra London i dag, det var godt å komme hjem, og jeg var veldig spent på om alt var i orden. Og jeg må si at min yngste datter har vært veldig flink.
Og jeg så til min store glede at eggene til kjempe eplene mine har klekket ;O)
Så nå kravler de rundt over alt i karet.
Guppy hoa har fått yngel, men jeg tror Sajicaene har mista eggene sine
Så måtte jeg ta noen bilder av Rubinene mine, denne fisken er virkelig trivelig å ha i karet, den svinser rundt og ser ut som den har det meste under kontroll.

Jeg gleda meg stort til jeg skulle tråle dyrebutikkene i London, og skuffelsen var derfor kjempestor da jeg fikk se hvordan det var der. Det var fæl lokt, møkkete akvarier, elendig forhold for mye av fiskene, sto og gapa i vannskorpa. Og det var utrivelig og mørkt i lokalet. Jeg var sikkert uheldig og traff på de butikkene som ikke var så store og fine, men jeg ga til slutt opp.
Men så var jeg i Kensington park, tror jeg den het, der var det hagedammer, med stooore koi ! De var kjempe fine.
Bra det er vår snart, så jeg kan lage meg en dam i hagen
Så kom det et lite ekkorn og stilte seg opp for fotografering, og det er ikke å forakte det heller da ;O)

I dag har jeg ordna med en 1000 l plast tank som jeg skal ha gull fisk i om vinteren ;O)
Har bestemt meg for å lage dam i hagen. Gått og spekulert på dette i flere år, og nå har jeg tatt avgjørelsen. Så nå er det om å gjøre at det blir litt varmere i været, så jeg kan få starta med det prosjekte
Men det er ikke mye vår vær her, det blåser og snør......
Men tanken er i boks, og plassen den skal stå. Så nå er jeg litt usikker på hva slags pompe /filter jeg skal ha i dammen,men den blir kjøpt i juni.

Noe er på gang med den ene Rubin guramien min, den har vært så rar i dag, den står på samme plass og beveger seg litt frem og tilbake, den spiser godt og den er fin i fargene, livredd for at det er sykdom. Bank i bordet, det har jeg ikke vært plaga med på mange år, men jeg blir bestandig redd for det når jeg en sjelden gang kjøper fisk på dyrebutikker.

Så noen bilder av de som kravler seg opp glasset i akvariene mine, og to bitte små epler som skal ut i den store verde

Blir så fasinert av Sulawesiene, når det er mat tid, så er det spesielt en som reagerer. Han legger ivei, så fort han kan for å komme seg til maten.
Så er det en som er knall gul og ser nesten sjenert ut, bare framme og titter forsiktig fram fra skallet, så er det en som er svart med lyse prikker, den er stort sett oppå en stein ett eller annet sted. Pussige skapninger.
Ja er de ikke nusselige når de ligger sånn som den gule i midten. Sånnl igger mine også pluss at de krummer foten sammen sånn at de ligger med nesa oppi. Ser ut som den ligger å varmer nesa si....De er bare sååååfine.
I dag matet jeg med brokkoloi, først kommer det en så to så......
Til slutt et lite fjell med snegler
Og kjempe eplene tar gjerne alt sjøl, så egentlig litt komisk ut da den kom sigende med maten i munn.
Hadde masse kjempe eple barn, men i dag ser jeg ingen, er det virkelig mulig at de blir så borte vekk ? Mulig de gjemmer seg i grusen, men jeg burde da se en, har sett så lenge inn i akvariet med lupe nå at jeg er helt rar i øynene.
Men i motsettning til kjempe eplene så er sulle barna i full aktivitet.
Ellers så er oppbevarings tanken min ferdig, ble satt på ramme på toppen av den i dag, så nå skal den vaskes godt og etter hvert innredes med stein og sand. Gleder meg virkelig til snøen forsvinner. Fiskene står på vent, så de skal jeg ikke hente før dammen er klar.

Kjetil Hagen
Jeg må skryte litt av bildene dine, mange flotte snegler. Lykke til videre

Helt enig, her er det masse flotte bilder. Jeg misunner sånn dere som får dette med knipsing av fisk så godt til!

Jeg likte spesielt godt bilde av de to guramiene tatt ovenifra. Ikke ofte man ser bilder tatt fra den vinkelen og når jeg ser sånn tenker jeg på hvordan vi mennesker egentlig ser fisk som lever i det fri, nemlig ovenifra

Skjønner at du er en av de med snegledilla

Edit; forresten hvorfor ikke prøve å få bildet inn i basen? De har jo ovenifrabilder av koi så hvorfor ikke andre fisk
(jeg skjønner jo at det er pga tegningene på koien, men likevel)
Marit B
I dag matet jeg med brokkoloi, først kommer det en så to så...... Til slutt et lite fjell med snegler ;) Og kjempe eplene tar gjerne alt sjøl, så egentlig litt komisk ut da den kom sigende med maten i munn. Hadde masse kjempe eple barn, men i dag ser jeg ingen, er det virkelig mulig at de blir så borte vekk ? Mulig de gjemmer seg i grusen, men jeg burde da se en, har sett så lenge inn i akvariet med lupe nå at jeg er helt rar i øynene. Men i motsettning til kjempe eplene så er sulle barna i full aktivitet. Ellers så er oppbevarings tanken min ferdig, ble satt på ramme på toppen av den i dag, så nå skal den vaskes godt og etter hvert innredes med stein og sand. Gleder meg virkelig til snøen forsvinner. Fiskene står på vent, så de skal jeg ikke hente før dammen er klar.

De brune og grønne sneglene dine er såååå nydelige. De ser ut som silke. Flotte bilder du har tatt. Husk at det går an å sende inn til fotokonkurranse og basen her inne.
Jeg er så glad for at jeg har akvariene mine
Ikke alle dager er like lette, og da er det godt å sette seg ned og studere snegler og fisker, og ikke minst ta masse bilder.
Mesteparten blir jo helt forferdelige, men så dukker det opp noen som er bra.
Og det er veldig gøy å ta bilder fra mange rare vinkler for det kan fort bli en overraskelse når de blir lagt inn på datan og man skal til og se litt nærmere på de, som de Rubin guramiene jeg tok bilde av ovenifra
Det som er trasig her i huset er at vi har tre hunder, og når jeg skal ta bilder så må jeg pusse glasset på akvariet, for det er merker etter våte snuter etter alle tre hele tiden
ÅÅÅÅ jeg blir helt rørt av bildene dine Marit. De er så fine. Sneglene dine er jo så nydelige også ....syns jeg kjenner noen av dem altså....
Her er to luringer som hilser til deg....
utrolig mange bra bilder her altså
Heidi Ingdal
ÅÅÅÅ jeg blir helt rørt av bildene dine Marit. De er så fine. Sneglene dine er jo så nydelige også ....syns jeg kjenner noen av dem altså.... Her er to luringer som hilser til deg....

Ha ha, de to var søte, for et bra bilde Heidi
I dag er det gulerot fest i alle kar
Det må være en av livrettene, for alle går helt bananas når jeg gir de det. Grønne erter er også tydelig vis snadder, og jeg får meg mang en god latter når jeg setter meg ned og studere de.
Ei stund etter at jeg har gitt de gulerot og erter ble jeg oppmerksom på to snegler som så ut som de holdt på med ball spill, de kom borti erta, og den flytta selvfølgelig på seg, dermed var det en liten kamp for å få tak i den. Så til slutt fikk de tak i den,og da delte de brodelig
Så måtte jeg ta bilder av to som så ut som de var i det amorøse hjørnet, merkelig oppførsel, og de holdt på lenge, og jeg syns de var litt fine, for den ene har lys kropp og den andre har blå kropp.
Syns det er morro når jeg gir de gr.saker, for da får man tatt bedre bilder av de, noen har komiske uttrykk syns jeg,
Sikkert flere her inne som har pussige og komiske bilder av det de har i karene sine
Her er tre bilder som jeg syns er komiske, første ser ganske lystig ut, andre ser ut som ball leik, og det siste er av ei lita snegle som blir overkjørt av en som er noe større, ser litt fortvila ut den som er nederst da
Heia!
De er da bra artige de to (blå og gul) som lurer på om de skal lage "svenske-barn"?
Flotte bilder

mvh
Ja ikke sant
Litt morro å se litt mer av sneglene og, ikke bare skallet.
En kjempe eple snegle som ikke er så stor haiker med en voksen kjempe, stor forskjell.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap