Anitas akvarieblogg

Ja, da ble det blogg på meg her inne også. Det er så mange flotte personlige akvarietråder her inne, og jeg koser meg masse når jeg kan sette meg ned og lese om andres akvariehold.

Kanskje noen vil lese min også?? Vi får se

Det skal bli bilder, har nettopp fått installert bildebeh.program på denne pc'n, så da blir det enklere å legge ut bilder.

Pr. 28.feb 2010 har jeg tre kar stående. 54 liter, 110 liter og 120 liter. Jeg tror jeg trives best med kar på rundt 100 liter, ser ikke for meg at jeg kommer til å ha et svært akvarium ( 3-400 liter ), men heller at jeg vil ha flere på rundt 100 .

Mine hovedinteresser er cory'er. Disse har fasinert meg i mange år, hadde flere raser den forrige runden jeg hadde med akvarium, men så ble det sakte mindre og mindre. Nå sliter jeg med å få tak i de typene jeg vil ha, for i området her er det ikke så stort utvalg. Men nå har jeg etterhvert kommet i kontakt med folk som har disse typene, og til sommeren blir jeg nok eier av noen favoritter Får første ladning til påske, for da kommer min søster hjem med en kasse fra Dahls til meg

Legg gjerne igjen et spor etter deg, jeg vil gjerne komme i kontakt med andre akvarister rundt om
Skal nok kikke innom tråden din Anita. Må jo det når du har interesse for coryer
Grattis med ny tråd! Jeg er selvfølgelig også her! Blir spennende med bilder etter hvert!
Jeg vil også følge tråden din Har et 125 liters kar under innkjøring, og i bunnen der skal det gå coryer
Koselig at dere er innom!!!

I dag tidlig har jeg bytta vann på 54 karet. Flytta litt rundt på ting da rota som var der ble satt inn i 110 karet. Så ble det nytt vann, og pandaene er i himmelen :o)

Rekene også, for nå sitter de på den mosekledde rota og jobber med beina sine. Jeg må ha mange flere reker ser jeg, de er herlig fasinerende, og så gjør de en super jobb!!

Egentlig skulle jeg leid meg et par jegersnegler også.. Har noen pestsnegler som 'ødelegger' for meg. Jeg knuser de så fort jeg ser de, men det dukker stadig opp nye individer...
Kan man f.eks ha bare en jegersnegle, som kan vandre litt mellom karene og være på jobb der det trengs mon tro??

Pandaene er jo bare sååå søte!!! Gleder meg veeeldig mye til det kommer coryer i de andre karene også. 54 karet står på kjøkkenbenken, så det ser jeg ikke når jeg sitter på stua og motsatt.

Vi har jo ei stue i enden av låna som vi ikke bruker da den er for kald på vinteren. Så nå fantaserer jeg om at til sommeren så kan jeg flytte alle karene mine inn dit og ha min egen akvariestue!! Det aller beste hadde jo selvsagt vært og etter isolert, lagt på nye plater jeg kunne malt ( og nytt golv ). Da kunne vi brukt den stua hele året :o)
Vi får nå se, jeg må liksom ha hjelp til sånne prosjekter ;o)
Anita F
Egentlig skulle jeg leid meg et par jegersnegler også.. Har noen pestsnegler som 'ødelegger' for meg. Jeg knuser de så fort jeg ser de, men det dukker stadig opp nye individer... Kan man f.eks ha bare en jegersnegle, som kan vandre litt mellom karene og være på jobb der det trengs mon tro?? Det aller beste hadde jo selvsagt vært og etter isolert, lagt på nye plater jeg kunne malt ( og nytt golv ). Da kunne vi brukt den stua hele året :o) Vi får nå se, jeg må liksom ha hjelp til sånne prosjekter ;o)

Jeg tror ikke det skal være noe problem med 1 jegersnegle. Er de flere spiser de jo opp hverandre når pestsneglene er borte. Jeg synes selv det er helt greit med pestsngegler. De gjør en god jobb som renholdere!

Den stua syne jeg du kan ha som "sommerprosjekt", så kan du flytte karrene og kjøpe nye til vinteren!
Ja, det skjer mye, og dagene går fortere enn fortest!

Det hadde vært noe med mange kar i den innerste stua ja!! Men jeg må vel holde igjen litt her enda ;o).
Jeg har funnet ut at jeg liker best karene mellom 54 og 120 liter. Det lille karet jeg har på 54 liter er det jeg synes er enklest og innrede. De andre to blir liksom litt 'tomme'. Mulig jeg bare må smøre meg litt med tålmodighet så det får gro seg til litt.

I dag var jeg på TAM Lade for å kjøpe meg noen coryer. Jeg har i lang tid hatt vanskeligheter med å bestemme meg for hvilke coryer jeg skal ha i de to største karene. I 54 karet går 10 c.panda og koser seg. Jeg er utrolig fornøyde med disse, men hva annet skulle jeg ha??? Ikke er utvalget så veldig stort her oppe heller, men på TAM har de i allefall litt annet enn vanlig albino eller flekket pansermalle.

Så da kikket jeg inn i karene da, og falt veldig for en egentlig ganske enkel type. På karet sto det melan.. ett eller annet. Jeg hadde uansett ikke hørt om den før, men kjøpte fem stk. I karet ved siden av gikk en skokk c.panda, men midt innemellom dem var det en liten sommerfuggel i vinterland. Den var så søt og stakk seg ut, så jeg fikk plukket den opp og putta den sammen med de andre.

I et annet kar plukket vi opp tre sterbai, jeg har nemlig planer om å kjøpe flere fra annet hold, men måtte ha noen få bare for at det ikke skulle være så tomt i 120 karet.

Så kom jeg hjem, ga de litt akklimatisering og begynte søke rundt etter dette navnet jeg fikk på dem. Men her var det ingen som lignet. Men jeg fant en jeg er nesten helt sikker på at det er. Legger ut et heller dårlig bilde av den ene så kanskje dere er enige eller uenige.
Jeg tror det er fem Corydoras atropersonatus jeg har kjøpt meg.
[External Image]

Den ensomme fant jeg ut måtte være en Corydoras caudimaculatus
Legger ved et bilde av den også, tatt rett etter at den kom ut av posen. Etterpå har den vrimlet så ille at jeg ikke har klart og få et skarpt bilde av den.
[External Image]

Til slutt et bilde av mine tre sterbaier :o)
[External Image]
Grattis med flotte coryer! Skal du ha flere Sterbaier eller tenker du å ha 3stk?
Den coryen, den kan ikke være Corydoras loretoensis? Tviler på det, men tenkte bare å fåreslå Håper på bilde av karrene snart! *spennende!*

Edit: Feil cory, så bare se bort fra det som er skrevet over!:P
Puhhh, det var slett ikke enkelt å få lastet opp bildene i tråden. Eller, det var ikke vanskelig å laste de opp til tråden, men å få de store var ikke så enkelt.. Det må vel finnes en enklere måte å gjøre det på, må bare finne den først ;o)

Har også tatt oversiktsbilder av karene mine

54 literen:
[External Image]
Her bor nå:
5 reker
5 otto
10 c.panda
3 endlers guppy + yngel

110 literen:
[External Image]
Her bor nå:
10 reker
10 ildtetra
2 gule eplesnegler
1 c.caudimaculatus ( med forbehold om at jeg har tippet riktig )
5 c.atropersonatus ( med forbehold om jeg har tippet riktig )
2 guppy + yngel

120 literen:
[External Image]
Her bor nå:
3 platy + yngel
4 otto
2 ancistrus
9 rødmunntetra
3 c.sterbai

Dette er pr.5 mars 2010
MarenB
Grattis med flotte coryer!:D Skal du ha flere Sterbaier eller tenker du å ha 3stk? Den coryen, den kan ikke være [URLBLOCK1]? Tviler på det, men tenkte bare å fåreslå:) Håper på bilde av karrene snart! *spennende!* Edit: Feil cory, så bare se bort fra det som er skrevet over!:P

Sånn Maren, da skal bildene av karene være på plass :o) Fant ut at det enkleste var å laste de opp i photobucket først og bare kopiere inn img-adressen. Da fikk jeg bildene akkurat dit jeg ville ha dem også.

Jeg har ikke tenkt å la sterbaiene være alene nei! Men de er ganske dyre på TAM i forhold til fra f.eks dahls eller privat. Derfor kjøpte jeg bare tre nå, så får jeg fylle på med flere etter hvert. Da blir det jo litt forskjellig blod også :o)
Grattis med flotte coryer ,nydelige alle sammen

Synes karene dine var veldig fine jeg .Det i midten trenger nok å gro litt til men det går sikkert fort.
Veldig fine karr!
Det skal være sikkert Veldig rene og fine, spes den med de coryene svømmende øverst i karet! Du må legge de ut i profilen din nå Kan jeg spørre hvilke bakgrunner du bruker, ev maler?
Ang bakgrunner:

Jeg har billigste sort ;o) i 54 karet og 120 karet er det plakatbakgrunner, kjøpt på dyrebutikken. i 110 karet er det en blikkenslager som har lagd ei tilpasset sort plate som henger på kanten av karet bak. Ganske genialt, men jeg vet ikke om jeg kommer til å forandre det enda.. Dette karet er ikke mer enn 35 cm dypt, så innvendig blir neppe aktuelt heller..

Jeg har veldig lyst til å prøve en sånn 'terasse' variant i dette karet. Mulig jeg finner en litt større stein jeg kan legge i bakkant, og fylle på med mer sand rundt sånn at det liksom blir en ekstra etasje bak der.. Så det var mulig å kjøpe ferdige juwelterasser, men jeg så ikke mer på dem...
Da ser det ut til at min caudimaculatus er en similus. Flekken ved halefinnen er ikke like avgrenset har jeg skjønt. Så da må jeg ut på leiting etter en liten flokk til denne similisen :o)
Anita F
Ang bakgrunner: Jeg har veldig lyst til å prøve en sånn 'terasse' variant i dette karet. Mulig jeg finner en litt større stein jeg kan legge i bakkant, og fylle på med mer sand rundt sånn at det liksom blir en ekstra etasje bak der.. Så det var mulig å kjøpe ferdige juwelterasser, men jeg så ikke mer på dem...

Det er en annonse med en slik "terrasse" variant her Det er i Trondheim også, så slipper du ev frakt.
Da har jeg gjort en storjobb her.

Først byttet jeg vann i 54 karet, så gikk jeg løs på 'ny-karet'. Når jeg kjøpte det var det jo innkjørt og i bruk, så jeg bare kjørte hjem og starta opp filteret så fort jeg kunne for å beholde det som var mulig av bakterier i filteret. Etter litt plunder fikk jeg pumpa igang, og sånn har det stått nå i nesten 14 dager. Men jeg har ikke vært helt fornøyd med dette filteret, som er et Eheim 2213. Hadde en mistanke om at det var lenge siden denne var åpnet, så jeg hadde planlagt dette noen dager nå.

For et styr... Jeg er vant til 2224, hvor det bare er å koble fra slangene på toppen og gå fra de selv om de ligger nede i karet..
Vel, her måtte alt ut. Og kabinettskap er vel og bra det altså, men langt fra enkelt.. Begge slangene måtte jo gjennom dette lille hullet bak i skapet, og jeg hadde nok satt karet for nært inntil veggen.. Og så tok jeg visst ned feil slange først.. nemlig utløpet.. for plutselig sto det vann ut fra røret.. ( hørt om hevertprinsippet??? ) vel, opp i lufta med slangen, og lure på hvordan dette skulle gjøres..
Endte opp med bøtter og håndduker og løfta lokket av filteret, stakkars Joakim på 8 år måtte stå og holde for meg, og han kunne fortelle at det var nesten så ryggen hans knakk!!

Men nå fikk jeg lirka innsugsslangen ut av hullet, og bært med meg filtertønna til vasken. Løfta opp kassetten, og tenkte shit.. Hvordan skulle jeg dele opp dette?? Løsningen ble to bøtter med litt akvarievann i hver. Så fjernet jeg den hvite filtervatten, og den havna raskt i søplet, den var en eneste brun deigklump. Tømte det øverste substratet i ene bøtta, tok ut blåsvampen og tømte det nederste substratet i den andre bøtta. Så var det å røre litt rundt i bøtta og løfte substratet opp i kassetten igjen i riktig rekkefølge. Den blå svampen ble GODT vridd opp i ene bøtta, og hjelpe meg, her kunne man nok kickstarta både 10 og 20 filter... Det var enda godt med brunt inne i blåsvampen når jeg satte den tilbake, og på toppen satte jeg en ny hvit filtervatt. Håper jeg nå har skjønt det riktig, og at denne er 'uviktig' for bakteriene, og kun for å ta vekk de siste partiklene slik at vannet blir krystallklart.

Så var det å sette dette sammen igjen, det gikk bedre enn forventet. Men slangene til pumpa burde nok blitt byttet ut eller renset med kost --- som jeg ikke har. Så det fikk bli som det var. Men en del hadde jeg ny, og det var innsugsrøret. Det var skikkelig gørrete inni, så det skal jeg rense og bruke i det andre karet. Må ha ny rist da, men det får jeg vel bestilt.

Såhhh, hvordan starte denne saken igjen?? Jeg hadde lest her inne at man skulle la strømmen være av, sette på alt av slanger og suge i utstrømmerslangen. Når man hørte vannet sildre ned i tønna skulle man bare la hevertfunksjonen jobbe. Og plutselig kom det en sprut vann ut av utstrømmerrøret. Da satte jeg i kontakten, og vannet SPRUTA ut. Med ny energi!! Jeg hadde også bomma litt når jeg satte på utstrømmerrøret, så vannet sto nesten rett opp, så litt vannsøl ble det, men gleden over å få det til uten å sluke mange liter vann og bli svimmel var større enn noe annet akkurat da :o)

Så sitter jeg og ser på at det kommer bobler ut av utstrømmerrøret innemellom, og at det gradvis blir klarere og klarere vann. Og nå, en times tid etterpå er vannet helt krystallklart!! Deilig!! Og det er tydelig at pumperensen var påkrevet, for nå strømmer vannet godt ut igjen, og proteinhinna er borte.

Så etter å ha bannet over 2213 og bestemt meg for å kjøpe ny 2224, er jeg blitt vennligere stemt nå :o) Men at det blir mer søl ved rens er det ikke til å stikke under en stol. Bråker mer gjør den også. Ikke så mye at jeg blir gal av det, men nå som TV'n er avslått hører jeg duren inne i skapet. 2224 hører jeg ikke et et eneste sus av!!
Jeg leste meg gjennom ASIA tråden til Tante Astrid i dag, og jeg ble veldig inspirert. Ikke til å lage meg et asia-kar, men til å tenke litt gjennom innredningen i karet. Jeg føler at alt blir litt på må-få, og ikke så veldig gjennomtenkt. En slik her og en slik der... Jeg har alt veldig blandet, og ikke aner jeg hva plantene heter eller hvor de kommer fra.

I 110 karet er det helsort bakgrunn, og jeg føler at innredningen min blir veldig tam. Har lenge hatt lyst på litt mer planter i bakgrunnen for å dempe det sorte. Det er også veldig sterkt/hvitt lys i dette karet. Mulig det har noe med at det var et malawi-kar tidligere? Så enten må jeg kjøpe nye lysrør, eller så burde jeg skaffe meg planter som flyter eller vokser opp og demper lyset litt. Jeg synes disse flyteplantene som får lange røtter som vokser ned er stilige, må høre litt hva disse heter.
Jeg har også en slags sverdplante (?) i dette karet som jeg liker, lurer på om jeg skulle kjøpt meg et par til av denne og plantet langs hele bakveggen. Evt så kunne jeg kjøpt mer valisnera og plantet langs bakveggen.

Vi får se hva jeg gjør..

Ser også at det florerer med auksjoner på østlandet nå.. Åhhh, hvor gjerne jeg skulle vært til stede på en auksjon eller to. De hadde en auksjon i trondheim i november i fjor, men det var jo like før jeg starta på igjen, og jeg fikk ikke med meg at den skulle holdes engang.. Og om jeg skjønte de rett så skulle de ikke ha auksjon før til høsten igjen... Vel, man får se det positive i det, til da har jeg sikkert masse yngel og avleggere og selge ;o)
Men det er da så mye jeg skulle kjøpt også!!
Da ble det 120 karet sin dag i dag. Jeg tappet ned litt vann, løftet opp rota og snudde på den. Den har blitt holdt nede med en stein, og når jeg løftet av denne fløt rota opp. Så det er bare og la steinen ligge på videre.

Koblet også av tønna og renset opp denne. Når jeg satte den opp i januar kjøpte jeg fake tropehagen-svamper. Disse er nok like simple som de ser ut. Den hvite ble erstattet med den riktige eheimsvampen i dag, og så bytter jeg gradvis ut resten av innholdet i tønna etter hvert. Ble jo selvsagt 'lurt' til å kjøpe innhold fra pro.. ( tropehagens merke ) også, så det blir også byttet ut. Men jeg kan jo ikke ta alt på en gang, da er det jo det samme som å starte alt på nytt.

Har også prøvd noe nytt i dag.. Jeg har kjøpt fra en utenlandsk nettbutikk. Alt gikk greit med betalingen, så nå er det bare og vente og se hvordan dette går. På en valutakalkulator fant jeg ut at det skulle bli ca 580 NOK. Må jo betale norsk moms eller toll ( eller hva det er ) når det kommer til norge, men likevel er dette myyye rimeligere enn hva jeg finner i norge. Og så fant jeg ikke alt jeg ville ha på en og samme butikken. Spent ja!

Hadde også kontakt med dahls dyrerike i dag, de har nettopp fått inn en stor ladning med fisk. Jeg får jo oppover en kasse til påske, nå gjenstår det bare og se HVA jeg skal få oppover... Glede seg!!

Ellers blir det lite tid på akvariefronten for meg i helga. Jeg skal være på kurs med Jubi fra 9-16 både lørdag og søndag. Blir ikke tid til så mye annet heller da. For på lørdagskvelden er det revy. Vips, så er vel den helga over også! Men på mandag starter jeg ikke på jobb før klokka tre, så da får jeg gjort unna litt på formiddagen!
Oi! Spennede med pakke!
Spennende med kurs også! Kan jeg spørre hvilket og hvor?
Og revy! Er du med?

Ha en super helg, sier nå jeg!;D

Artig å få fisk oppover til påske da! Har du noen tanker om hvilke?
Koselig å lese bloggen din, Anita
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap