Hjelp!!!

Jeg startet opp et akvarium på 222L for ca 8 uker siden
Lot karet stå og gå i 3 uker med planter og varme før jeg satte inn fisk "3 maller, 3 black molly og 5 guppy"
Ventet nesten 14 dager før jeg satt inn 5 praktbotiar og 2 SAE
2 dager etter dette satte jeg inn 10 kardinaltetraer.
Så degynte fiske og dø, først 3 praktbotiar disse døde med 2 dagers mellomrom
så døde 2 maller, så døde 1 guppy der etter 7 kardinaler
så roet det seg i ca en uke ca,
det ble satte inn 6 maller til.
og nå har en malle og 2 kardinaler og 1 guppy til død
fisken dør stort sett en og en.
Vann verdiene er ph7, 0 nitrit og 2 i hardhet
Finner ingen synlige tegn til sykdom på fisken, de er sterke og fine i fargen, svømmer normalt og spiser, guppyne produsere også unger ingen av disse er døde
Er det noen som har noen råd da det begynner og bli litt kjedelig og plukke død fisk

Hvilken type tester har du brukt for å måle verdiene i vannet
Jeg har brukt Tetra dråpe test
Mhm
Hvordan sand har du i karet ditt?
Jeg har råda sand 0,8-1,2 i karet
har ca 20-25 planter i varierende størrelse i karet
Ok
Grunnen til at jeg spurte var at jeg har lest mye rart om sanden du får kjøpt på biltema.. Bare det jeg ville utelukke.. Har du prøvd og bytte fòr? Droppe egenfanget fòr hvis det er et tema, Ser du hvilken farge det er på avføringen til fisken? Mener og ha lest(også her inne en plass) at hvis det er rødt så kan det tyde på forstoppelse?? Rett meg gjerne hvis jeg er på bærtur.
Jeg kan ikke helt si hva som er galt, men det høres jo veldig ut som nitrittforgiftning utifra det du har skrevet. Har dråpetesten gått ut på dato? Ta med vannprøve til dyrebutikk å la dem sjekke. Har du oppi pyntegjenstander som kan slippe ut stoffer som fisken ikke liker? Nitrat?

Det beste er vel å skifte mye vann når fisken begynner å dø.
Alger?
Problemer med alger? Blågrønn algen som egentlig ikke er en alge? Hadde selv problem med det.
Jeg har brukt samme foret helle tiden
vannet er tesstet både i akvarie butikk og av meg med nye tesster kjøpt for 3 uker siden.
Av gjennstander i akvariumet har jeg 2 røtter og en skifer hule
Jeg har fått litt farge på vannet etter vært fra og være krystal klart i starten
Har litt brunnalger i karet, litt på skiferen samt noen runde flekker på glasset
vann temperaturen er 29 grader og bytter 10-20% vann anden vær dag
Glemte og skrive at jeg har hatt 3 blader med capal i karet
29 grader, det var nok litt høy temperatur til disse fiskene?
Det kan være grunn til fiskedød.

Fargen på vannet, brunt? kommer nok av røttene og det vil bli værre :P
Jeg pleier å la røttene ligge i egen balje/badekar en mnd for at de skal 'farge av'.

Ha lyset i akvariet på maks 6-10 timer pr. dag så slipper du en del algeproblemer.
har planer om discus, og disse bør ha rundt 30 grader i vannet har jeg les,
i samme artikel stod kardinaltetra, praktbotia og ansictrusmaller som fisk og ha sammen med discus.
så trodde ikke temp på 29 skulle ta liv av disse fiskene da.
Jeg sa ikke at det var grunnen, men det kan være.
Termometer i vannet kan være feil, har du innvendig eller utvendig termometer?
Jeg har hvertfall aldri klart å holde kardinaltetra på 29 grader.
Det er jo verdt å prøve nå som du ikke har discus vertfall.
Jeg har 2 tempratur målere en utvendig og en innvendig
Hadde 26 grader i karet tidligere og fiske døde like fint
Jeg har hat kar tidligere også, men disse har jeg ikke hat noe problemer med
Brukt bøtter til vannbytte du har brukt som vaskebøtte, med såperester?
Har du sett hvordan fiskene dør? Er det noen tegn til kramper først? Blir de slappe for så å dø? Rart svømmemønster?

Jeg vet at mange er uenige med meg og gjerne vil prøve annet først, men jeg har hatt stor suksess med å bruke aquasafe, det fikk stopp på all mystisk fiskedød hos meg. Senere fikk jeg vanntester for kobber, og den var nesten selvlysende. Men det finnes mange andre tungmetaller, så å knote seg gjennom tester for alle de kan fort ta tid (og penger), så å rett og slett prøve seg med en liten flaske aquasafe og se om fiskene slutter å dø er vel så enkelt. Jeg vet ikke om du mellomlagrre vann før vannbytter, men om du ikke gjør det så vil aquasafe også hjelpe mot klor, som er en stor synder på fiskedød.
Vannbytte
Hvorfor bytter du vann hver annen dag? Blir ikke dette litt ustabile vann verdier? Jeg bytter i min 260 hver annen uke, Jeg tar innemellom stikk prøver med dråpetester og er det rosa bytter jeg ca 30%, Men ikke noe utenom det.. Bare syntes det hørtes litt voldsomt ut og bytte 10-20% hver annen dag, Flere som har inspill ang dette? Forer også helelr mindre en for mye
Jeg bruker slanger når jeg bytter vann så såppe rester er utelukket,
Noen av fisken står bare og sturer mens andre går og gjemmer seg

Mine kardinaltetraer ble fort stresset/paniske av rare ting som lysendringer med plutselig mørke (virker det som), og da dr*ttvarmekolben førte til at tempen ble 30 grader døde en fisk selv om det ikke var lange stunden. Nå har jeg ingen varmekolbe, og ingen fisker har dødd. Jeg lar et lite lys stå på om natten over akvariet. Termometer viser samme som stuetemp, 23 grader. Kardinaltetra skal ha 27 grader maksimum ifølge fiskebasen, og min lille erfaring tilsier at det stemmer. To grader virker ikke som mye, men tenk bare når du selv har feber. De to ekstra gradene er ganske ubehagelige. (Fisker er vel kaldblodige så vidt jeg vet, og klarer av naturlige årsaker ikke å senke temperaturen selv)

Dersom man ser bort fra temperaturen; Nå er jeg blodfersk amatør, men synes det er rart at ingen har nevnt noe om sykdom eller stress. Når så mange fisker med forskjellige arter plutselig dør, og vannverdiene er perfekte, kan det ikke være patogener (sykdomsfremkallere) i selve miljøet?
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap