Mitt lille akvarieeksperiment, planter og posthornsnegler

Som nevnt i første innlegg jeg skrev på forumet, er jeg egentlig mer interessert i dyrking av planter enn i fisk eller dyr, spesielt kjøttetende planter og bregner.
Da jeg fikk øye på flytebregnene Marsilea og Salvinia i et veksthus i botanisk hage i Helsinki fikk jeg lyst til å gjøre et (enkelt) forsøk på å dyrke noen vannplanter. Dette er resultatet av det.

Akvariet er et 300 x 195 x 205 mm Exo Terra plastterrarium. Det er ikke noe filter, jeg håper at de hurtigvoksende plantene (i tillegg till vannbytte) vil sørge for å holde vannet i orden og hindre algevekst. Det har vært i drift i noen dager nå, og vannverdiene har holdt seg bra hittil.

For belysning bruker jeg to Arcadia Arc Pod 11W. Vannstanden er relativt lav for å sørge for jevnt lys over vannoverflaten. Tror det er litt over 5 liter vann i akvariet.

Bunnen er dekket med sand.

Så langt har jeg flytende Limnobium laevigatum og Salvinia minima, Utricularia graminifolia plantet i en potte slik at bladene kommer over vann, og en javabregne festet til en lavastein med bladene over vann.
Etter det jeg har lest er javabregnen nesten mer hjemme over vann, så jeg tror det skal gå bra.

Og så er det tre røde posthornsnegler. De begynte med en gang å spise på mine Salvinia minima, og har fortsatt med det. Det er dermed ikke sant at de ikke spiser levende planter.
De har riktignok ikke fått annen mat ennå (fordi jeg tenker at de kanskje får nok mat ved å spise på plantene), så det kan hende at de hadde sluttet med det hvis jeg hadde matet dem. Er litt bekymret for å få en haug med snegler om de får for mye mat, dessuten vokser Salvinia minima så fort at det ikke er noe problem.

Jeg er litt skeptisk til sneglene med tanke på plantespising og mulig populasjonseksplosjon, men de er artige å se på.

Er spent på hvordan dette vil gå videre.
Ser bra ut

At sneglene fortsatt spiser på plantene overrasker meg. Har virkelig ikke sett dem spise planter hos meg og jeg har dem vel nå i samtlige akvarier og levendeforkulturer (og alle er det planter i)

Det kan nok gå bra med javabregna over vann så lenge den står senket ned i karet. men for å oppnå mest mulig fuktighet i lufta rundt bregna, bør det nok et dekkglass til. Evt at du dusjer daglig med sprayflaske med lunkent vann
Det finnes en del potteplanter som også trives med føttene i vann. Jeg hadde blant annet Gåsefotsyngonium, en type Philodendron og en bregne som heter Humata tyermanni, i mitt lille terrarieoppsett.

Vær imidlertid obs på at de antagelig helst vil stå uten jord i såfall. Ihvertfall trivdes de veldig godt hos meg da jeg plasserte bare planten slik at den hang over en av dekorrøttene jeg hadde i karet og lot bare planterøttene henge nedi vannet.
Lisbeth
Ser bra ut :)


Takk

Lisbeth
At sneglene fortsatt spiser på plantene overrasker meg. Har virkelig ikke sett dem spise planter hos meg og jeg har dem vel nå i samtlige akvarier og levendeforkulturer (og alle er det planter i)


Ja, det er litt rart. Kanskje det er mer matrester sneglene kan spise i dine akvarier?

Lisbeth
Det kan nok gå bra med javabregna over vann så lenge den står senket ned i karet. men for å oppnå mest mulig fuktighet i lufta rundt bregna, bør det nok et dekkglass til. Evt at du dusjer daglig med sprayflaske med lunkent vann :)


Jeg tror jeg kommer til å forsøke uten dusjing eller dekkglass, jeg tror det vil gå bra etterhvert som planten venner seg til det. Leser man om f.eks. kannebærere, soldogg, Venus fluefanger eller bregner står det at de trenger veldig høy luftfuktighet. Likevel er min erfaring at de klarer seg overraskende bra i vinduskarmen selv om luftfuktigheten går ned i 35%.
oneonezerozeroone
Ja, det er litt rart. Kanskje det er mer matrester sneglene kan spise i dine akvarier?


Ja, de finner jo matrester når jeg forer fisk og fordyr
Tante Astrid
Det finnes en del potteplanter som også trives med føttene i vann.


Skal tenke på det hvis jeg utvider noen gang.

Jeg har litt lyst til å forsøke dikesoldogg, Drosera intermedia. Dikesoldogg er liten og semiakvatisk, og dikesoldogg fra Sør-Amerika trenger ikke en kjølig hvileperiode om vinteren.
Tante Astrid
i mitt lille [URLBLOCK1].

..... og her roter jeg med begrepene :-P Paludariumoppsett skulle det være selvfølgelig!

Googlet den soldoggen og det var jo en utolig morsom liten plante. Ut fra bildene fra voksestedene så må den jo være vel egnet til et slikt akvarium som du har også. Blir spennende å følge med akvariet ditt
To av posthornsneglene er nå i ferd med å parre seg. Det tyder vel på at de trives til tross for at de ikke har fått annen mat enn Salvinia.
I dag så jeg den første lille posthornsneglen. Blir interessant å se hvor mange små posthornsnegler som sniler rundt etterhvert.

Akvariet har nå vært i gang i 2 uker, hittil går alt bra. Byttet vann annenhver dag de første dagene, og så hver tredje dag osv. Har sjekket vannverdier med JBL teststrips med jevne mellomrom, og hittil ser det bra ut. Det er ingen tegn til nitritt/nitrat.

Har ikke lagt merke til nevneverdig algevekst, men det er vanskelig å bedømme fordi vannplantene dekker hele vannoverflaten og vannet dermed uansett ser litt grønt ut.

Det er en del brune Salvinia minima blader, men det er kanskje bare naturlig at gamle blader blir stygge etterhvert? Ikke alle bladene på samme plante er brune.

Javabregnen ser ut til å klare seg greit. Noen litt stygge blader, men også blader som ser helt fine ut.

Har kun brukt (akvarie)plantegjødsel uten NP (nitrogen og fosfor) hittil, skal etterhvert forsøke plantegjødsel med NP. Jeg tror ikke sneglene bæsjer nok til å gjødsle plantene slik fisk ville gjort.
Har Posthornsnegler selv i en 30.L m/planter og reker og mine snegler tilbringer nesten mer tid kravlendes oppå plantene enn på bunnen,men har heldigvis ikke sett at de har begynt og spise av de enda.
Spennende eksperiment her,du får holde oss oppdatert!
Det er normalt med noen brune blader, men er det mye er det nok bare i en overgangsperiode. Når man flytter planter bruker de gjerne litt tid på å komme seg, og kan visne ganske mye før de setter i gang for full fart igjen
Akvariet har tikket og gått uten økologiske katastrofer, annet enn at en posthornsnegle døde. De to andre posthornsneglene lever fortsatt, i tillegg til en blæresnegle (hvor kom den fra?) og bitte små posthornsnegler, så jeg tror ikke det skyldtes problemer med vannet.

Jeg måtte ta en storopprydning for et par uker siden, fjernet masse Limnobium. Røttene er lange med lange, tynne hår som gjør at vannet ser uklart ut. Sammen med nær 100% dekning av planter i vannoverflaten (som bare slipper gjennom grønt lys) kan det se ut som vannet er fullt av alger.

Må også ha jevne oppryddinger av Salvinia, da de vokser fort. Imponerende hvor mye biomasse de produserer. Problemet med brune blader har fortsatt, for det meste i halvdelen med kraftigst lys. Jeg lurer derfor på om det skyldes at vinkelen på ArcPod'ene har blitt flatere (i begynnelsen var den på en skrå vinkel for å spre lyset), og at det ble for kraftig lys i ene enden. Har stappet litt papp i ArcPod festene slik at de holder seg på en skrå vinkel.

Noen av bladene på Javabregnen blir mer og mer brune (de liker kanskje dårlig den lavere luftfuktigheten nå som vinteren har kommet), men fortsatt ser flesteparten av bladene greie ut. Jordstengelen har krøpet sakte bortover på lavasteinen, og det har kommet noen nye, kortere blader.
Overalt i skogen (i sommerhalvåret) kryper forresten bregner bortover i jorden på samme måte. Her er en illustrasjon som viser sisselrot med jordstengel.

Til sist så har mine Utricularia graminifolia vokst greit. Jeg har dem på to steder: i/rett over vannoverflaten og rett under vannoverflaten dekket av Salvinia. De som vokser i vannoverflaten har korte grønngule blader, og de som vokser under Salvinia har lengre blader som er litt grønnere i fargen. Noen vokser også viklet inn i Salvinia røtter, og spesielt de har synlige blærer.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap