450 L så har man plutslig 2000 L :)

Vi har no kjøpt oss ein 450L akvarium (Første akvariumen vi har hatt) brukt og har no fått den heim til oss fekk med 4 fiska til den (Albino pleco, Ein Ål og 2 Skjørtetera). Korleis og kor lenge må vi vente til vi har dei til tilvenning i vatne og kor varmt skal vatne ver?? Vi har de utstyret vi trenge. Trenge berre litt hjelp! Gode tips om alt mulig anna tas godt i mot de og!
Inaktiv bruker
Gratulerer med flott karr. PERFEKT for bybegynnere.
Masse rom til og feile og prøve.
En ting som er litt trist som de GARANTERT ikke opplyste om i butikken er Innkjøring FØR man har fisker i. Det tar ca 4-5 uker.
Da skal man bygge opp en stabil bakterie kultur i filteret. Få stabile vannverdier og fritt for giftstoffet NO2 (Nitritt) Og få No3 (Nitrat) til og ta over.
Amonjakk må også bort.

Men siden dere allerede har fiskene, noen flotte fisker, så er det mye og passe på.
Dere vil oppleve en oppblomstring av no2 så det er viktig å følge med vannverdiene nå i begynnelsen. No2 over 0.025 mg/l er dødelig for fiskene.
MEN det finnes en snarvei. Hvis dere har venner, familie eller naboer med GODT innkjørte akvarier, spør dem etter "filter guffe" som dere kan ha i filteret deres.

Bruk god tid på lesing om vannverdier og om fisker FØR dere kjøper flere.
Her på akvarieskolen så står det MASSE nyttig info. (Trykk på den grønne skriften) Lykke til.
2 nye fisker!
Da har vi kjøpt oss 2 nye fisker. Pappegøyefisker som vi har kalt for Gizmo og Zazu E her noken som veit noke om desse fiskane, eller har?? Vi driver forsatt å leser litt om dei.

Har eit par spørsmål og, Kor ofte og kor mykje burde vi skifte vatn(450L) ?? og ka ambefaler dokke som temp på vatne?? De ligger på 25Grader no
Du bør jo absolutt ikke kjøpe flere fisker til et akvarium som skal innkjøres !! Det er ille nok med de som allerede er der, og som må leve i giftig vann frem til filteret er innkjørt om noen uker !

Jo mer fisk, jo mer arbeid for det stakkars filteret som skal lage gode bakterier.

Og når det gjelder temperaturen på vannet, så må dere jo selvsagt søke opp de fiskene dere har , og se hvilke krav de har til temperatur, og også ph og gh. Nytter ikke å bare velge en temperatur ut av det blå
Akvariet vi kjøpte er no bruk, Blei tømt og flyttet og fylt opp alt på samme dag alle dei gode bakteriane i filteret va no der fra før av. Så betyr ikkje de at filteret er innkjørt??
og eg spurte om litt tips og hjelp om kor varmt vannet skal ver??
ja men kjære deg, for å finne ut temperaturen på vannet, så må du gå inn i fiskebasen som ligger under KUNNSKAP, oppe på den grønnelinjen helt til vestre. Der søker du opp de fiskene du har, og nederst på alle profilene står det hvilken temperatur de vil ha.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8689

Her er profilen til skjørtetetra

og som du ser vil de ha temt mellom 20 og 26 grader.
hvis dere lot filteret være i vann under flyttingen så skal nok filterbakteriene ha klart seg. jeg anbefaler å kjøpe et testsett med dråper for å sjekke nitritt og ph, er så utrolig kjipt å kjøpe nye fisker også dør dem etter noen uker.

Angående hvor varmt det skal være så må du sjekke ut fiskenes ideal temperatur i fiskebasen. de fleste trives på 24-26 grader. men som sakt gå inn i fiskebasen og sjekk det ut. det kan du samtidig finne ut hvilke vannverdier fiskene skal ha, for da kan du lettere finne ut om fiskene dine passer sammen og.

papegøyecikliden er desverre en hybrid, og er avlet fram med missdannelser og er som regel lagt i et fargebad eller fått farge sprøytet inn i kroppen for å se ut slik som den gjør. Søk opp papegøyeciklide her i forumet så kan du lese litt om den.

lykke til videre.
Hei og velkommen

Ang. om du har en god bakterieflora i filteret, avhenger av hvor lenge filteret var avskrudd. Men du har helt rett i at dersom det flyttes raskt over i det nye karet så er det absolutt innkjørt. Og da er det igen grunn til å la seg skremme Men da bør ikke filteret ha vært avskrudd i mer enn en til to timer. Her har folk gjort seg forskjellige erfaringer, så ut fra hva jeg har lest, så er det ingen eksakt fasit. Men det bør være helt minimalt med tid ute av drift! Det er med andre ord ikke lett å si om filteret er intakt, når du skriver at byttet ble gjort "i løpet av en dag".

Hyppighet på vannbytter gjøres også litt forskjellig. Men ut fra hva jeg ser her på forumet, legger mange seg på ukentlig, og bytter ca 1/3 av vannet.
Her også er det ulike hensyn å ta, f.eks hvor mye en forer

Ser at du er helt ny her inne. Du finner mengder her inne med masse god informasjon. Bruk f.eks søkefeltet. Temperatur er det heller ingen fasit på. Men det er en fiskebase, som Sessan nevnte, hvor du finner informasjon om ulike forhold de ulike fisker krever. Det tar nok litt tid å sette seg in i et nytt forum. Det tror jeg de fleste har forståelse for, selv om en nok kan glemme at en var ny en gang selv...

(Tillater meg å komme med en liten oppfordring i en parantes bare Om en leser innleggene, så er det lettere å se hva som fortelles av trådstarter og hva det spørres om...)

.

Vi kjøpte Ph tester og NO2 og NO3 tester i går og har testa alt og alt ser heilt fint ut, alt er sann så de skal ver Vi driver og følger veldig godt med og passer på så godt vi kan, einaste testen som slo ut de va Klor(Cl2) og vi har fått tak i AuqaSafe får å bli kvitt de.
Tusen takk får hjelpa
Inaktiv bruker
Hvordan går dette?
Går heilt supert Alle fiskane leve og vi har ikkje hatt noken problemer ennå ivertfall Har tatt vannbytte og hatt aquasafe oppi og der ekje klor i vatne lenger. PHen er sann de skal ver, NO2 og NO3 og
Inaktiv bruker
Så bra, Godt og høre.
For ein dag!!
I går satt eg og leste her inne i 5timer Har blitt så hekta på akvarium no at eg til og med bestilte ny kar i går! Lære nye ting kvardag og kunnskapen går berre opp
Men i går så fann vi ut at vi har fått kviteprikker og de ekje de verste vi reiser på ferie til Scotland på søndag så eg er heilt i fra meg. Med ein gang dyrebuttiken opna i dag va vi der. Vi fekk ei flaske med medisin som heiter *Contralck* og vi fekk berre beskjed om å ta de oppi og la de gå sin gang *Vi får no ikkje tatt vannbytte eller noke no når vi reiser og eg har ingen andre eg kjenner som har nok kunnskap får å skjønne ka dei skal gjer heller* Off dilemma!! De andre tingen eg fann ut i går va at pumpa og filtre vi har er til ein 180L kar *Kansje derfor vi fekk kviteprikker??? Eller så har de komt i fra fiskane vi kjøpte for ei veke siden * Så når vi va på handle tur på dyrebutiken kjøpte vi oss ny utvendig pumpe *Eheim professionel 3* så i dag har vert akvarium dag

Lurte på om noken har noken tips om Kviteprikker?? Har lest masse om de og at de går and å stige temperaturen men Fiskane vi har ikkje tåler de og vi skal no på ferie og Har og hørt at de er vanlig å få sopp etter kviteprikker??

Hater tanken på å reise fra dei no eg Skulle ha skjedd får noken uker siden!!
Jeg mener og tror at Esha exit eller Esha 2000 skal være en av de bedre mot dette. Søk opp på forumet så finner du nok noen sider om det. Søk på Esha exit og se hva det står. Mener å ha lest tidligere at en av de to skal være fantastisk bra mot hvit prikk.
Takk får tipset Skal ta ein titt
I kveld faar eg vite om noken av fiskane vaara e dod *Har ein kompis som skal sjekke dei og ta vann skifte i dag* Off eg e saa bekymra faar dei* Kryssa alt eg har paa at alle er i livet *Har faktisk blitt veldig knytta til disse fiskane vaara*!! Veldig daarlig tid aa bli sjuke paa no naar vi maatte paa ferie! men viss de verste har skjedd saa kan ikkje vi gjer noke med de og berre begynne paa nytt igjen!!
Har og kjopt oss eit kar til paa 65L som venter paa oss naar vi kjem heim *Gleder meg*
Har fatt svar med kompisen min som skulle sjekke fiskane at ingen av dei er dod trudde han *Va ivertfall ingen som han kunne sjaa* og i morgo saa skal han inn aa sjekke til dei igjen

*Har faktisk blitt litt roligare no naar de e berre 10 dagar igjen av ferien. Tenker og at de er forste gang vi har akvarium og vi er nybegynndere saa de e lov aa feile litt og. Synns forsatt at sjukdommen kunne komt eit par veke for vi reiste sann at vi kunne passe paa dei sjol og gjort alt vi skulle ha gjort *Men de gjekk desverre ikkje sann*

Saa har vi kjopt masse pynt til den nye akvariumen som venter paa oss naar vi kjem heim *Gleder meg* Skal og renevere 450L og Veldig billig her i Scotland ogsaa har vi bestilt litt av Ebay og

De er da ein 65L kar vi har kjopt *Noken som har forslag av fisker vi kan ha oppi den?? vi har ikkje heilt bestemt oss ennda
65 liter
Bruk 65 literen som karantene kar til dere har fått all den fisk dere skal ha i det store. Holde på med medisinering, være usikker på om fiskene er friske,er overhode ikke å anbefale. Har erfart selv kjøp av fisk, hvor jeg har fått problemer. Så her går alt jeg kjøper i karantene karet, har de der en tid, får sett om de er friske.
Vi har tenkt aa kjope ein til kar til aa ha som karantene kar naar vi kjem heim igjen i tilegg til 65L Kor lenge har du fikane dine ca i karantene for du hiver dei oppi den andre karet??
Har hatt de opp mot 3 uker, hvor jeg får studert de nøye om det er noe med dem.
Er fiskene noe små, så lar jeg dem gå seg noe lengere til der, før de flytter i sin nye bolig.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap