Mitt første akvarium

Dette er mitt første akvarium. Har egentlig hatt lyst på i 20 år, men aldri blitt noe av. Nå fikk jeg endelig et i julegave av min kjære og det er nå plassert på kontorpulten min der jeg jobber og der jeg binder fluer til min andre hobby; fluefiske. Det er bare 55 liter, men kanskje akkurat passe for meg nå.

Holder for tiden på med innkjøringen. Jeg har puttet nedi et mangroverot som jeg har saget til. Og så har jeg malt en bakgrunn, som jeg har hengt på utsiden. I morgen håper jeg å kjøpe inn noen planter som skal inn.

Hvilke fisker jeg skal ha, har jeg ikke bestemt ennå, men det blir jo selvfølgelig noen få små fisk som skal fise rundt der.

På butikken har de sagt at innkjøringen bare tar en uke (fast bestemt på dette), men blir nok å holde på så lenge som det trengs.

På bildene her er karet slik det er akkurat nå, og et bilde av bakgrunnen jeg malte.

Eirik
Her på forumet vil du få vite at innkjøringen av et akvarium vil ta rundt fem uker, altså en måned lenger nesten enn det akvariebutikken påstår
Les artiklene her på forumet om innkjøring med salmiakkmetoden og vannverdier m.fl., så vil du begynne og danne deg et bilde av det mikroundervannsmiljøet et akvarium faktisk er, og hvilket rikt bakterieliv som trengs for å holde det sunt og friskt og fritt for giftige avfallsstoffer. Det er bakterier som renser vannet biologisk, så filtermediene inni filteret har to misjoner; de utgjør en fysisk plass filterbakteriene kan slå seg ned på og kolonisere, og filtermediene filtrerer vekk og holder på partikler og synlig bøss og gjør vannet klart og fint. Filteret er akvariets hjerte, kan man si, og skal behandles pent
Det vil, etter innkjøringen, være kolonisert av levende, skjøre bakterier vi trenger, og må behandles som den levende organismen det er. Aldri renske det for hardt eller i for varmt eller for kaldt vann, skal bare krystes lett rent for overflødig slam en sjelden gang i en bøtte akvarievann. Etter å ha klemt ut den verste skitten, men ikke all, så skal det settes tilbake i filteret så fort som mulig og filteret igangsettes igjen. Det er alt. Og man skal helst ikke fikle for mye med filteret. Om man kan unngå det, bør det få stå i fred i månedsvis om gangen, og kun renses forsiktig når man ser at filterutblåset (vanntrykket ut av filteret) er synlig dempet ifht tidligere. Det er da et tegn på at det begynner å bli tett og trenger en rens.

Et godt tips for en nybegynner er å kjøpe seg de vannverdi-testene som behøves, først som sist. Kjøper du dem nå, kan du måle deg vei gjennom innkjøringsprosessen og selv se når akvariet er klart for fisk.
Når det gjelder innkjøp av akvarieutstyr er det som regel gode penger å spare på å handle på nettet fremfor i vanlige zoobutikker. Vanntester er halve prisen på nett, hvis ikke mer. Du kan kjøpe vanntestene dine hos f.eks. Aquamanias eller hos Webzoo, som er to av de mer brukte akvarienettbutikkene her i landet.

REDIGERT:
beklager, jeg ser først nå at dette innlegget er postet i kategorien Personlige akvarietråder, ikke som et vanlig spørreinnlegg i forumet forøvrig. Du kan godt få dette innlegget mitt slettet om du ikke synes det passer inn i din personlige tråd, bare trykk på "Rapporter innlegg" under klokkeslettet under innlegget mitt.
Hei. Takk for svar og tips. Ikke noe problem med slikt selv om dette er "min personlige tråd"

Eirik
Nå har jeg kjøpt inn hele 2 stk planter. Vet ikke hva de heter, men kan spørre når jeg skal tilbake i helgen. Tenker å få en stor til bak ved siden av filterboksen, kanskje en bregnelignende sak, og så se om jeg finner et par knøttsmå planter til å sette foran. Ser mange ordner noen huler, men det kommer kanskje an på type fisk man setter inn etterhvert.

I slutten av neste uke tenker jeg at jeg leverer en vannprøve på butikken for å se hvordan jeg ligger an i innkjøringen. Er nok ikke ferdig da, men kan kanskje gi en pekepinn om ting som kanskje kan endres.

Eirik
Du har investert i en Vallisneria og en Cryptocoryne, den siste kan være en eller annen wendtii-form. En hurtigvoksende og en middels kjapp, bra valg! Cryptocorynen kommer høyst sansynlig til å visne ned ganske fort, ikke fortvil, den kommer sterkt og flott tilbake med undervannsblader den kan bruke og som passer til dine vannverdier, i mellomtiden vokser røttene. Så ikke kast den er du snill, mye flott og kostbar kompost hos utålmodige akvarister. Hvis du leter rundt i plantebasen husk at planter ikke kan lese, de bryr seg ikke så veldig om at de er "vanskelige" hvis de først trives hos deg.

Husk også at planter må ha noe å spise, de kjappe forsyner seg mest fra vannet og de litt langsommere av ett eller annet i bunnen, lenke her.

Er litt hekta på Cryptocoryner, de er så greie og kommer i så mange varienter, det finnes små lavtvoksende også, som C parva og C willisii. Crypter smaker antagelig helt forferdelig of får stå i fred for Ancistrus og andre grøntspisere, skal man ikke ha sånt er Echinodorus quadricostatus kjempefin i forgrunnen med stjernene sine.

Ingen av plantene er vanskelig å få tak i, men finnes ikke i "sortimentskassene" veldig mange butikker bestiller. Eller sjekk rubrikk, du bor nær såpass mange akvarister at du ikke nødvendigvis trenger å risikere postgang i kulda
Tusen takk for svar! Nå skal det sies at det var en hjelpsom herremann på Dahls Dyrerike som anbefalte disse to plantene og ikke noe jeg har funnet ut selv
Skal vel innom i helga også, så da får jeg kanskje et par nye planter også - skal ta med tipsene dine (er visstnok kommet inn en masse nye planter på Tropehagen på Mosseporten nå, så kan jo ta en liten tur dit og)

Har ikke bestemt meg for noen typer fisk ennå, men størrelsen på dem er nok gitt på forhånd mtp størrelsen på karet. Blir vel 3-6 cm fisker som kommer til å trives best der, etter som jeg skjønner (ikke at jeg skjønner så mye ennå da ). I tillegg til at de må like grus, og de vannverdiene jeg måtte ha.

Kjenner uansett på meg at akvarium er noe jeg kommer til å bli svært så hekta på. Sitter jo bare og titter i dette lille karet og blir hypnotisert av plantenes sakte bevegelser i strømmen Godt at vi ikke har stort hus og plass til en drøss akvarier

Eirik
Både Dahls og TAM Mosseporten har vanligvis et litt mer spennende planteutvalg enn gjennomsnittsbutikken, det samme gjelder Dyrego på Manglerud. Når det gjelder den litersyka jeg synes jeg aner symptomer på er ikke plassproblemer kuren, det er helt utrolig hvor kreativ man blir etterhvert. De heldigste klarer å smitte øvrige beboere i huset, da løser det seg veldig fort
Hehe, ja får prøve og dra med meg flere her i huset Vi får nu se om jeg får til dette, holde fisker i livet og andre ting, før jeg tar helt av

Den cryptocorynen har strekt seg fint i været nå, i begynnelsen lå den jo bare litt utover så den må vel trives. Den andre spirer godt ser jeg og et nytt skudd "sender ut blader".

Dahls hadde enormt utvalg ifht Mosseporten, men som sagt så har de visstnok fått en ny ladning der med planter i alle fall. Skal innom begge i ettermiddag. Han på Dahls sa at jeg nok ikke trengte ekstra næring, men må kanskje ta med litt hjem da.

Skal også bytte ene filteret i filterboksen (mini biobox 2). Det er et karbonfilter (kull?), som visttnok ikke bør stå i akvarium dersom man ikke har medisinert eller noe. Bytter det vel med et sånt blått et til. Har et blått allerede der som vel er coarse (10 ppi), men kanskje ta et fine (30 ppi) også. Eller et 10 ppi til - jeg får spørre på butikken På Mosseporten anbefalte de å ha fisker i etter bare en ukes innkjøring, og er litt skeptisk til kunnskapsnivået da (spesielt etter alt som skrives her om innkjøring). Han på Dahls virket som kunne alt, så jeg får spørre der

Eirik
Da har jeg handlet to nye planter, en stilk-sak og mose. Når jeg handlet dette falt jeg for disse corydoras, og kjøpte biltema-sand på veien hjem som jeg byttet til i stedet for grus. Må jo ha riktig subtrat til disse fyrene Puttet inn en kokosnøtthule som jeg sydde mosen inn i.

Nå lurer jeg bare på om det er plass til 3 små stimer, cory, danio og otto (har en tråd på nybegynner). Vet ikke om noen av disse kommer til å bruke hulen, men det er så.

Eirik

Nå kjenner jeg at det er litt stress under innkjøringen. Plantene mine ser ikke ut til å trives så bra. De blir litt brunlige eller brunprikket, men det er mulig det bare er naturlig. I tillegg ser det ut som det er en del alger, da plantene ser ut til å ha fått hår. Kjøpte meg noe flytende gjødning som ble anbefalt, men ser ut som et kicketstartet litt mer algevekst, for nå ser vannet rett og slett støvete ut. Har lest meg frem til at jeg må kutte ned litt på lyset en periode, for å se om det hjelper på. Pestsneglene ser ut til å like seg, og virrer rundt og blir fler og fler. Sjekket den hvite filtervatten i boksen og den var begynt å bli tettet til så jeg ristet av mye i akvarievann i en bøtte. Lurer på om den egentlig burde byttes, men vil vente til innkjøringen er over (putter i litt fiskemat av og til, ikke noe salmiakk eller slikt). Burde sikkert slamsuge også, men både det og vannbytte burde vel vente til innkjøringen er over.

Skal til butikken uti uka, og sjekke vannverdier. Var der i denne uka og sjekket, og da mente de at nitritt-toppen (?) hadde vært eller kommer straks. Må få noen algespiser inn der så fort vannverdiene tillater det (reker kanskje), men kanskje ikke de spiser disse algene jeg har. Håper bare det ordner seg når jeg får kommet i gang med vannbytter og fisk oppi der.

Da har akvariet blitt ansett som "ferdig innkjørt". Testene viste gul på nitritt, og jeg kjøpte 10 guppy. Synes egentlig det ble litt mange, så mulig jeg gir bort noen. Muligens også for mange til å begynne med i det hele tatt. Rundt 7 yngel kom til med en gang også. I tillegg ble det 5 kirsebærreker. Det ble ikke noe dårligere vannverdier før jeg byttet filtervatten øverst i filterboksen, da ble det litt mindre gult. Har skiftet vann, og skal teste vannet fortløpende.

Nå må jeg finne ut hvordan jeg skal fore fiskene. Har fått en boks med medium pellets, som jeg tar et par små klyper og knuser oppi. Skal se på butikken om jeg finner noe annet for da dette egentlig er beregnet på medium stor fisk....

Eirik
Legger med bilde av 3 beboere.

Da har 11 stk Corydoras pygmaeus flyttet inn. De er knøttsmå, de Har 3 guppy-yngel som er litt over en uke, og de er bare litt større en dem Guppy-yngelen stimer sammen med dem.
Søte småkarer disse coryene, og de tar jo nesten ikke plass så det er mulig jeg kjøper noen få til.

Legg merke til guppy-yngelen som stimer sammen på ene bildet

Eirik

Edit: blir å gi bort guppyene da jeg kun skal kjøre knøttsmå fisk. Håper å skaffe stjernedanio snart.
Hei! Endelig noen fiskere som har akvarie også jeg er ikke den eneste tydeligvis, haha:P
Da fikk jeg endelig tak i Danio margaritatus også. Små og veldig vakre fisk - ganske lettskremt og sky, men det det er vel vanlig med så små fisker. De stimer veldig bra. Ganske redd disse svære guppyene som fortsatt er i karet

Sjekk størrelsen sammenlignet med kirsebærreke og pygme-coryen på ene bildet

Eirik

Den bakgrunnen din var veldig fin synes jeg !
sessan
Den bakgrunnen din var veldig fin synes jeg ! :-)


Takk for det Tips så jeg her på forumet, men dette ble ikke like bra i det hele tatt. Dama er ivrig maler, og har masse utstyr. Dette er bare noe brunt papir som jeg klemte sammen, dro ut igjen og klusjet på en del akrylmaling. Maling og skygge og farger og slikt er jeg nok ikke noe god på. Men bakgrunnen passer forsåvidt inn

Eirik
Et par bilder til av stjernedanio. Den mørkeste er vel en hann, den andre hunn. Synes det er veldig vakre fisk. Ene hannen har nå tatt eierskap på den mosedekte kokosnøtten og jager bort alle danioer som kommer i nærheten. Guppy, guppy-yngel, reker og pygmecory tør den ikke å røre, men sine egen blir jagd til andre siden av karet.
De holder seg ganske langt nede i karet, og det ender vel med at jeg må skaffe meg en annen type til å ha oppe i toppsjiktet

Rekene er forresten veldig aktive og svømmer rundt omkring, mulig at de synes det er vel trangt der nå

Eirik
De stjernedanioene var nydelige ! de skal jeg sannelig lese om
Så vakre...rene små regnbue-ørret med røde pyntekanter !
Men de er veeeldig små, da... suverene i et nano-kar vil jeg tro..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap