- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Foring av corydas, pansermalle
Foring av corydas, pansermalle
Postet 01.01.13 kl 22:17
Inaktiv bruker
for hver dag, så lenge du ikke overforer så er det ikke skadelig for akvariumet.
Men, kjørte du inn filteret (4-5) uker før du kjøpte fisken? Eller hørte du på butikken?
Men, kjørte du inn filteret (4-5) uker før du kjøpte fisken? Eller hørte du på butikken?
Postet 01.01.13 kl 22:30
Endret: 01.01.13 kl 22:31
Har du bare kjøpt EN fisk, altså EN Corydoras? Det er en fisk som ikke trives alene, den skal være i grupper...
Fisken skal da ikke sulte, og må naturligvis få mat hver dag som fisk vanligvis får.
Det er også viktig at du svarer på spørsmålene i innlegget over mitt, for hvis du har kjøpt akvarium og fisk uten å kjøre inn filteret og akvariet først, vil du få nitritt nå.
Fisken skal da ikke sulte, og må naturligvis få mat hver dag som fisk vanligvis får.
Det er også viktig at du svarer på spørsmålene i innlegget over mitt, for hvis du har kjøpt akvarium og fisk uten å kjøre inn filteret og akvariet først, vil du få nitritt nå.
Postet 01.01.13 kl 22:32
Endret: 01.01.13 kl 22:34
Postet 01.01.13 kl 22:34
Jan -ErikKjørte det inn i nesten to uker. Tok vanntest i dyrebutikken og jenta der sa jeg kunne prøve min første fisk.
Nitritt kan ikke måles før det er gått ca to uker, så da har du altså satt inn fisk akkurat når nitritt-perioden begynner. Skal fisken overleve å leve i giftig vann, er det daglige delvannsbytter som gjelder de neste ukene. Det tar ca fem uker å kjøre inn filteret, litt avhengig av den biologiske belastningen det hadde før du satte inn fisken. Var det godt med planter og røtter i karet f.eks., noe biologisk nedbrytbart som kunne belaste filteret?
Anbefaler deg å kjøpe dine egne vanntester, så du kan følge med selv, og ikke drive og springe på butikken og la dem gjøre det. Da får du jo ikke lært noenting Mye bedre å lære seg det selv, da skjønner man også bedre hvordan et akvarium fungerer.
Postet 01.01.13 kl 22:36
Endret: 01.01.13 kl 22:37
Postet 01.01.13 kl 22:36
Postet 01.01.13 kl 22:39
Inaktiv bruker
Det er for lite, det er etter to uker at ting begynner å skje om du gjør det riktig.
Dessverre har de i butikken lite eller ingen kunskap om hva de selger, så klart finnes jo unntak.
Du bør dessverre dra tilbake med fisken og kjøre inn filteret skikkelig, eller få filterguffe av noen, ellers blir det mye jobb med vannbytting og stress for fisken(E)
Og hør på MonaO Hun kan cory/pansermaller. En flott stor corystim er noe med det flotteste som finnes.
Håper du finner ut av dette.
Du bør lese artikkelene her.
Dessverre har de i butikken lite eller ingen kunskap om hva de selger, så klart finnes jo unntak.
Du bør dessverre dra tilbake med fisken og kjøre inn filteret skikkelig, eller få filterguffe av noen, ellers blir det mye jobb med vannbytting og stress for fisken(E)
Og hør på MonaO Hun kan cory/pansermaller. En flott stor corystim er noe med det flotteste som finnes.
Håper du finner ut av dette.
Du bør lese artikkelene her.
Postet 01.01.13 kl 22:39
Endret: 01.01.13 kl 22:41
Inaktiv bruker
Jan -ErikHar kjøpt en. Skal kjøpe to til når det har gått en 4 dager sa hun i dyrebutikken. 3 stk er nok eller burde det være flere?
Vent for all del, de i butikken vil bare selge og tjene penger, du bør ha 6stk+ coryer
Postet 01.01.13 kl 22:40
Postet 01.01.13 kl 22:40
Inaktiv bruker
nitridac er lureri.Jan -ErikHar hatt i nitridac litt over 5 mil hver dag i uke. Så skulle jeg ta en dose en gang i uka etter det. Hvor mye vann bør jeg bytte ut hver dag? Skal bruke aquasana i det nye vannet jeg bytter i da?
En ting til, har du grus eller sand i bunnen? du bør bytte 30-40% temperert vann (Vann med romtemperatur) 2-3 ganger om dagen i 1-2 uker eller til du er fri for No2/nitritt. (Temperert vann er fordi ellers kan det bli veldig kaldt i et lite akvarium)
Postet 01.01.13 kl 22:42
Endret: 01.01.13 kl 22:45
Har grus. Luna 2-4 mm
En ting til, har du grus eller sand i bunnen? du bør bytte 30-40% temperert vann (Vann med romtemperatur) 2-3 ganger om dagen i 1-2 uker eller til du er fri for No2/nitritt. (Temperert vann er fordi ellers kan det bli veldig kaldt i et lite akvarium)
nitridac er lureri.Spock[QUOTE=Jan -Erik]Har hatt i nitridac litt over 5 mil hver dag i uke. Så skulle jeg ta en dose en gang i uka etter det. Hvor mye vann bør jeg bytte ut hver dag? Skal bruke aquasana i det nye vannet jeg bytter i da?
Postet 01.01.13 kl 22:47
nitridac er lureri.Jan -ErikHar grus. Luna 2-4 mm [QUOTE=Spock][QUOTE=Jan -Erik]Har hatt i nitridac litt over 5 mil hver dag i uke. Så skulle jeg ta en dose en gang i uka etter det. Hvor mye vann bør jeg bytte ut hver dag? Skal bruke aquasana i det nye vannet jeg bytter i da?
Har grus. Luna 2-4 mm
Postet 01.01.13 kl 22:48
Postet 01.01.13 kl 22:54
Postet 01.01.13 kl 23:35
Inaktiv bruker
coryer bruket bartene sine til å rote i sanden etter mat, om man har dem i grus vil kunne miste bartene sine. Så du bør bytte ut grusen til sand.Jan -ErikHar grus. Luna 2-4 mm
Postet 01.01.13 kl 23:51
Du kan også kreve at dyrebutikken tar fisken tilbake. Det er det tre gode grunner til:
-Du har satt inn fisk når vannet er giftig. Det vil nok gå bra med delvannsbytter, men
-da er fisken alene i to uker til.
-Du har grov grus, og det er ikke bra for corydoras.
Hvis du er villig til å arbeide litt ekstra kan du, som Mona T og Spock sier, bytte til sand. Dra også til dyrebutikken og kjøp hurtigvoksende planter som vasspest, L. Sessiliflora, og gjerne flyteplanten pistia. Hvis du da kan få tak i ekte filtergugge, kan du sette inn to tre corydoras.
(stemmer dette?)
-Du har satt inn fisk når vannet er giftig. Det vil nok gå bra med delvannsbytter, men
-da er fisken alene i to uker til.
-Du har grov grus, og det er ikke bra for corydoras.
Hvis du er villig til å arbeide litt ekstra kan du, som Mona T og Spock sier, bytte til sand. Dra også til dyrebutikken og kjøp hurtigvoksende planter som vasspest, L. Sessiliflora, og gjerne flyteplanten pistia. Hvis du da kan få tak i ekte filtergugge, kan du sette inn to tre corydoras.
(stemmer dette?)
Postet 02.01.13 kl 12:00
Endret: 02.01.13 kl 12:01