- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mitt første
Mitt første
Jeg har siden barndommen hatt lyst på akvarium, men har aldri fått lov/hatt mulighet til det før nå, i voksen alder. Jeg husker vi hadde gullfisker i en bolle som liten, og jeg hadde på et tidspunkt et nanoakvarium (4 liter, med plastikkplante, farget grus og to-tre fisker) under et studie i USA, men jeg syns neppe det kan kalles et akvarium, mer en blanding av møbel og dyreplageri.
Jeg har lenge drevet med planter over land, og har i det siste fått opp øynene for planter under vann. Oprinnelig var ideen å lage et paludarium (halvparten vann og halvparten land), men dette virket noe avansert, så jeg valgte å lære meg "under vann" før jeg kombinerer de to. Etter mye inspirasjon og research på internett falt interessen fort på aquascaping, da særlig i iwagumi-stil.
Her er mitt forsøk, tanken har ikke stått lenge, og må anses som "work in progress". Jeg vil følge utviklingen av akvariet i denne tråden, og setter stor pris på tilbakemeldinger! (jeg må legge til at jeg er en stor DIY-entusiast. Dersom du ser noe "rart" er det nok kreativiteten som har vært ute.)
Om akvariet: 63 liter, steiner plukket fra en fylling ved akerelva i Oslo, planter fått av en god venn og kjøpt i butikk, sand fra biltema og substrat fra tropica. DIY-co2 system.
Jeg har lenge drevet med planter over land, og har i det siste fått opp øynene for planter under vann. Oprinnelig var ideen å lage et paludarium (halvparten vann og halvparten land), men dette virket noe avansert, så jeg valgte å lære meg "under vann" før jeg kombinerer de to. Etter mye inspirasjon og research på internett falt interessen fort på aquascaping, da særlig i iwagumi-stil.
Her er mitt forsøk, tanken har ikke stått lenge, og må anses som "work in progress". Jeg vil følge utviklingen av akvariet i denne tråden, og setter stor pris på tilbakemeldinger! (jeg må legge til at jeg er en stor DIY-entusiast. Dersom du ser noe "rart" er det nok kreativiteten som har vært ute.)
Om akvariet: 63 liter, steiner plukket fra en fylling ved akerelva i Oslo, planter fått av en god venn og kjøpt i butikk, sand fra biltema og substrat fra tropica. DIY-co2 system.
Postet 05.02.13 kl 19:12
Postet 05.02.13 kl 23:21
Postet 06.02.13 kl 17:46
Endret: 06.02.13 kl 17:47
Et par bilder
Mingus, jeg har rotala rotundifolia i bakgrunnen, elocharis sp. mini foran, og den rundt steinene husker jeg ikke hva heter (men det vet vel du!).
Sliter litt med å få elocharisen til å vokse. Corydorasene mine roter veldig i sanden og virkvler gresset opp av sanden. Får håpe noen tuster klarer å slå skikkelig rot før alle flyter til overflaten.
Legger ved noen bilder av innbyggerne.
Sliter litt med å få elocharisen til å vokse. Corydorasene mine roter veldig i sanden og virkvler gresset opp av sanden. Får håpe noen tuster klarer å slå skikkelig rot før alle flyter til overflaten.
Legger ved noen bilder av innbyggerne.
Postet 08.02.13 kl 01:06
Oppdatering med bilder
Har siden sist flyttet inn fire otocinclus. De suger seg rundt tanken, hvis det går an å si. Rotalaen gror som fy, hydrocotolen vokser også sakte men sikkert. Sliter fortsatt med gresset. Coryene roter for mye i sanden, og sanden er for fin til at gresset klarer sette skikkelig rot. Må vurdere å bruke en annen teppeplante som har sterkere rotsystem og setter røtter hurtigere. Har vært litt plaget med tåkete vann, men har gjort hyppige vannbytter, og nå har det klarnet fint opp.
Postet 12.02.13 kl 17:28
Postet 12.02.13 kl 17:29
Hvilken kornstørrelse brukte du på sanden du har der? Hvis du har brukt litt for fin kornstr, kan det være årsaken til at sanden "letter" sånn og blir borte fra røttene til gresset.
Ellers er det jo en liten avveining man må ta når man driver med akvarium; pynt eller praktisk? Corydoras ER bunnrotere, de roter rundt overalt der småtteri å spise kan legge seg. Typisk sted at fôr-rester og lignende samler seg, er jo da rundt rothalsen til planter, så der vil Corydorasene derfor naturligvis rote litt ekstra.
Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med, for det ligger jo i Corydorasenes natur. Det er slik de er bare. Fordelen med jobben de gjør er at sanden alltid ser ren og pen ut, alt spiselig blir spist og rusk og slam osv blir rørt opp slik at det blir dradd inn i filteret, som igjen gir et mye renere akvarium.
Har lest at det er andre som har hatt litt lignende "problemer" med gresslignende akvarieplanter når de samtidig har hatt diverse maller. Ikke så lett å forene de to. Små og spinkle planter har jo lett for å bli rotet opp eller rotet til av maller som lever på bunnen. Dessverre
Du må veie fordelene med jobben Corydoras gjør opp mot ulempen det er for deg å se på at plantene står litt "nakne" ved rothalsen i blant. Du får skyfle sanden tilbake som en del av det ukentlige stellet av akvariet. Litt pes kanskje å stadig måtte pakke sanden tilbake på plass kanskje, men...
Lykke til.
Ellers er det jo en liten avveining man må ta når man driver med akvarium; pynt eller praktisk? Corydoras ER bunnrotere, de roter rundt overalt der småtteri å spise kan legge seg. Typisk sted at fôr-rester og lignende samler seg, er jo da rundt rothalsen til planter, så der vil Corydorasene derfor naturligvis rote litt ekstra.
Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med, for det ligger jo i Corydorasenes natur. Det er slik de er bare. Fordelen med jobben de gjør er at sanden alltid ser ren og pen ut, alt spiselig blir spist og rusk og slam osv blir rørt opp slik at det blir dradd inn i filteret, som igjen gir et mye renere akvarium.
Har lest at det er andre som har hatt litt lignende "problemer" med gresslignende akvarieplanter når de samtidig har hatt diverse maller. Ikke så lett å forene de to. Små og spinkle planter har jo lett for å bli rotet opp eller rotet til av maller som lever på bunnen. Dessverre
Du må veie fordelene med jobben Corydoras gjør opp mot ulempen det er for deg å se på at plantene står litt "nakne" ved rothalsen i blant. Du får skyfle sanden tilbake som en del av det ukentlige stellet av akvariet. Litt pes kanskje å stadig måtte pakke sanden tilbake på plass kanskje, men...
Lykke til.
Postet 12.02.13 kl 18:04
Skal man ha "gressplen", kan det lønne seg å la dem stå og vokse en god stund før man setter inn dyreliv (særlig maller). Som Mona sier : slik er deres natur, de roter i sanden. Både reker og maller setter pris på et mer "modent" kar.
Eventuelt kan man også la eleocharisen gro til over vann til de har sterke røtter. Ser nesten ut som du har plantet dem litt for tett også ?
Eventuelt kan man også la eleocharisen gro til over vann til de har sterke røtter. Ser nesten ut som du har plantet dem litt for tett også ?
Postet 12.02.13 kl 19:00
Postet 12.02.13 kl 19:04
Postet 12.02.13 kl 23:42
Postet 15.02.13 kl 15:06
Postet 16.02.13 kl 01:18
Algeproblematikk
Hei igjen!
De siste dagene har det oppstått en blomstring av alger i mitt akvarium. Vannet har blitt tåkete med tint av gul/grønn, det vokser grønt på glass og på steiner. Algene som vokser på glasset er forholdsvis lett å fjerne med en svamp. På Steinene sitter det noe hardere.
Jeg er LIVREDD for å få et slikt skrekk-akvarium der fiskene svømmer rundt i en grønn suppe og du så vidt klarer se gjennom glasset. Det er lite forenelig med min aquascape-drøm.
Jeg kjører 8 timer dagslys med 2x18watt 6500k t8 lysrør. I hylla under akvariet har jeg et lite veksthus der jeg gror planter (ikke jazz-tobakk!!!). Kan det være at algene gror på det lille av lys som reflekteres av veggene i boden og på akvariet. Det kan jo ikke være mange lumens...
Jeg har nå hvertfall gjort et stort vannbytte (ca30%) og skrudd av lampene, samt hengt et håndkle foran karet slik at det er helt mørklagt. Jeg har også forstått at det er lurt å ikke mate i denne perioden.
Hvor lenge kan det stå slik uten at planter og fisk blir misfornøyde?
Vil dette ta knekken på algene?
Er det evt. noe annet jeg bør gjøre?
Setter stor pris på hjelp.
PS: Fisken virker som den er frisk.
De siste dagene har det oppstått en blomstring av alger i mitt akvarium. Vannet har blitt tåkete med tint av gul/grønn, det vokser grønt på glass og på steiner. Algene som vokser på glasset er forholdsvis lett å fjerne med en svamp. På Steinene sitter det noe hardere.
Jeg er LIVREDD for å få et slikt skrekk-akvarium der fiskene svømmer rundt i en grønn suppe og du så vidt klarer se gjennom glasset. Det er lite forenelig med min aquascape-drøm.
Jeg kjører 8 timer dagslys med 2x18watt 6500k t8 lysrør. I hylla under akvariet har jeg et lite veksthus der jeg gror planter (ikke jazz-tobakk!!!). Kan det være at algene gror på det lille av lys som reflekteres av veggene i boden og på akvariet. Det kan jo ikke være mange lumens...
Jeg har nå hvertfall gjort et stort vannbytte (ca30%) og skrudd av lampene, samt hengt et håndkle foran karet slik at det er helt mørklagt. Jeg har også forstått at det er lurt å ikke mate i denne perioden.
Hvor lenge kan det stå slik uten at planter og fisk blir misfornøyde?
Vil dette ta knekken på algene?
Er det evt. noe annet jeg bør gjøre?
Setter stor pris på hjelp.
PS: Fisken virker som den er frisk.
Postet 19.02.13 kl 18:45
Postet 21.02.13 kl 12:09
Endret: 21.02.13 kl 12:17
Postet 27.02.13 kl 19:00
Postet 27.02.13 kl 19:30
Postet 28.02.13 kl 16:18
Postet 28.02.13 kl 16:30
Død otocinclus
I dag oppdaget jeg dessverre en død otocinclus. Kjøpte fire stykker for noen uker siden, en døde nesten umiddelbart etter jeg fikk dem. De andre tre virker lenge friske, men i går var den ene begynt å bli slapp, lå bare stille og pustet hurtig med gjellene. Den klarte heller ikke holde seg stabil i vannet, lå noen ganger på siden. I dag var den død.
Sjekket vannverdier i går, er ikke noe galt med vannet. Den hadde ingen tegn til skader, misfarging eller lignende, den var bare litt tynn. De andre to virker friske og spiser normalt virker det som.
Nå har jeg bare to igjen, trenger flere algespisere, men tror jeg kommer til å vente med å kjøpe nye til jeg ser at de to andre ikke blir syke de og. Kan dette være bakterielt?
Sjekket vannverdier i går, er ikke noe galt med vannet. Den hadde ingen tegn til skader, misfarging eller lignende, den var bare litt tynn. De andre to virker friske og spiser normalt virker det som.
Nå har jeg bare to igjen, trenger flere algespisere, men tror jeg kommer til å vente med å kjøpe nye til jeg ser at de to andre ikke blir syke de og. Kan dette være bakterielt?
Postet 02.03.13 kl 13:58
Anders HøglundI dag oppdaget jeg dessverre en død otocinclus. Kjøpte fire stykker for noen uker siden, en døde nesten umiddelbart etter jeg fikk dem. De andre tre virker lenge friske, men i går var den ene begynt å bli slapp, lå bare stille og pustet hurtig med gjellene. Den klarte heller ikke holde seg stabil i vannet, lå noen ganger på siden. I dag var den død. Sjekket vannverdier i går, er ikke noe galt med vannet. Den hadde ingen tegn til skader, misfarging eller lignende, den var bare litt tynn. De andre to virker friske og spiser normalt virker det som. Nå har jeg bare to igjen, trenger flere algespisere, men tror jeg kommer til å vente med å kjøpe nye til jeg ser at de to andre ikke blir syke de og. Kan dette være bakterielt?
Min erfaring er at det er viktig at de har tilgang på mat og alger. Og hvis den var tynn, så kanskje den har spist for lite? Eller så kan det var veldig mange ting som har plaget den... Bakterier, parasitter, andre fisker, etc. Så vanskelig si noe konkret.
Postet 02.03.13 kl 14:06