Dicrossus filamentosus

Har alltid tenkt på denne som en litt trist cichlide, men bestemte meg likevel for å kjøpe et par siden jeg aldri har prøvd denne arten før. Etter noen måneder er den ene, som jeg går ut i fra er en hann, slett ikke trist i det hele tatt
Nex Mortal
Har alltid tenkt på denne som en litt trist cichlide, men bestemte meg likevel for å kjøpe et par siden jeg aldri har prøvd denne arten før. Etter noen måneder er den ene, som jeg går ut i fra er en hann, slett ikke trist i det hele tatt :)


De er helt fantastisk! Litt sky og kan være vanskelige, men helt klart en favoritt hos meg.
Dette er Dicrossus maculatus, ikke Dicrossus filamentosus.
Kjempeflott fisk, og en utfrordring å formere....

Bilder bl.a. av hvor hunnen valgte å legge eggene, i mitt kar, på hjemmesiden min.
Dicrossus krøll
Tom C
Dette er [I][B]Dicrossus maculatus[/B],[/I] ikke [I]Dicrossus filamentosus[/I]. Kjempeflott fisk, og en utfrordring å formere.... Bilder bl.a. av hvor hunnen valgte å legge eggene, i mitt kar, [URLBLOCK1].


Der kan du se... Det sto faktisk at det var filamentosus i butikken, så jeg har ikke tenkt mer over det... Flotte har de blitt uansett. Når jeg ser på bildene av hunnen din er jeg imidlertid i tvil om hunnen jeg har er en maculatus, den har lite farger bortsett fra gattfinnen og bukfinnene som er knallrøde.
Nex Mortal
... Når jeg ser på bildene av hunnen din er jeg imidlertid i tvil om hunnen jeg har er en maculatus, den har lite farger bortsett fra gattfinnen og bukfinnene som er knallrøde.


Det var dette bildet jeg mente, som skulle illustrere hvor hunnen la eggene sine:

[External Image]

Det er jo ikke mye farge på henne.

Her er den samme hunnen (Dicrossus maculatus) med yngelen sin. Det sees tydelig her at de sorte flekkene på flanken er avlange vertikalt:

[External Image]

i motsetning til flekkene på en hunn av Dicrossus filamentosus, som er mer kvadratiske:

[External Image]

Dicrossus filamentosus hunner viser jo også et heltrukket mørkt sidebånd når de har yngel:

[External Image]

Så får vi håpe du finner ut at du har to fisker av samme art!
Takk for all informasjon Tom, det er tydelig at du har stor ekspertise på området.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap