Mike's apistogramma

Hei! Jeg og samboeren min fikk oss for noen dager siden et 112l akvarium inkl. et Am-Top AT2000F innvendig filter, noen stygge dekorasjoner og en kul 13 år gammel fisk som vi tror er en Pangasius Hypophthamus. Den trivdes ikke i det lille akvariet den kom , så vi flyttet den ned i akvariet til svigerforeldrene mine på rundt 350l hvor den også fikk seg selskap av tre grove gullfisker.

[External Image]

Det innvendige filteret akvariet kom med bråker alt for mye, så etter mye søking rundt på nett bestilte jeg et Am-Top 3338 utvendig filter fra Akvariekjellern AS. Det skal vel holde enn så lenge til vårt lille akvarium? Godt med mye filtervolum tenker jeg, og i tillegg fikk vi gått fra 2000l/t til 1200l/t.

Her er den rett etter at akvariet kom i hus, uten underlag og det hele. Beklager dårlige bilder!

[External Image]

I det nye akvariet med nye venner...

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Så nå står akvariet tomt mens vi venter på nytt filter. Skal fylle på med fin Biltema sand nå og ta meg en tur ut i noen elver og se om jeg finner noen steiner som kan brukes som dekorasjon. Vi tenker å ha litt av hvert i akvariet som bl.a diverse Neontetra varianter, kampfisk, Scalare, Platy, Diskus osv.
Gratulerer med tråd, og nytt filter.
Den sværingen har det nok bedre der den er nå, vil jeg tro
Fiskelisten din håper jeg er myntet på flere og større akvarier ? Mange fine fisk her, men flere som krever adskillig mer enn 110 liter, og flere som passer dårlig sammen pga. ulike krav til vannverdier.
Takk for det. Ja, var nede og sjekket på han for et par timer siden og han så ut til å trives godt.

Ja, planen er å ha flere akvarie (når samboeren går med på det...) for å ha et godt mangfold av fisk. Har nettopp vært i noen elver og plukket fine steiner som skal brukes, samt litt drivved.
Har sett litt på hvilke typer fisk vi skal ha i akvariet, men det er jo så mye kul fisk! Akvariet er et 112l Juwel, så har vel ikke alt for mye plass. Planen er å ha endel planter og grotter/kule gjemmesteder. Har sett litt på diverse tetra, ancistrus, corydoras, platy, discus, scalare og ciklide. Mange typer, jeg vet! Er ny på dette, så om noen kunne bistå litt med å dele opp hvilke som passer sammen og evt. hvor mange av hver (type kjønn også) så hadde det vært flott.
Her er ihvertfall noen mer generelle tommelfinger-regler :
Les i Fiskebasen for hver art du har lyst på, noter kravene deres.
Velg fisker som krever samme vannverdier.
Glem discus og scalare i dette karet...det er for lite.
Platy krever høy pH og hardhet, går best med andre levendefødere.
Velg arter slik at du får noe i hvert vannsjikt (bunn, midt og topp).
Best å holde seg til 1 type bunnfisk, f.eks. bare corydoras eller bare ancistrus.
Mange ciklider er ganske territoriale, i et så lite kar er 1 art nok.
Dvergciklider og bunnfisk kan bli clash.

SilverShaded
Her er ihvertfall noen mer generelle tommelfinger-regler : Les i Fiskebasen for hver art du har lyst på, noter kravene deres. Velg fisker som krever samme vannverdier. Glem discus og scalare i dette karet...det er for lite. Platy krever høy pH og hardhet, går best med andre levendefødere. Velg arter slik at du får noe i hvert vannsjikt (bunn, midt og topp). Best å holde seg til 1 type bunnfisk, f.eks. bare corydoras eller bare ancistrus. Mange ciklider er ganske territoriale, i et så lite kar er 1 art nok. Dvergciklider og bunnfisk kan bli clash.

Utifra det jeg ser passer Ancistrus sp., paracheirdon innesi og bella splendes sammen med tanke på vannverdier, plass i akvariet og atferd. Er det noen andre typer fisk som liker seg i topp- og bunnsjiktet som passer fint sammen med disse?
Ja, Ancistrus sp, neontetra og kampfisk (Betta spllendens) kan gå sammen. men vær obs på at kampfisk kan man egentlig bare ha 1 av, hvis det er en hann. De kan også være nokså aggressive mot andre fisker.

Til toppsjiktet kunne kanskje en gjeng Moskitorasbora være fint ? De er små, men smellvakre hvis man har en god flokk.

En vakker fisk til midt- og bunn-sjikt er for eksempel Rødmunnstetra.

Dverg-gurami kunne du hatt...men ikke så vellykket sammen med kampfisk pga. at den antagelig vil mislike de store finnene/strålene.

Av ciklider kunne kanskje Sommerfuglciklide fungere.

Mål vannverdiene dine, særlig med tanke på GH. Hardhet er det lett å øke, men ganske problematisk å minske hvis du har en del hardhet i kranvannet. Særlig tetraene kan være ømfintlige for denne faktoren.
Ja, er obs på at man burde kun ha en kampfisk hann. Leste at de i de fleste tilfeller ville være passive mot andre fisk såfremt de ikke hadde veldig store/pragende slør/finner.

Moskito-rasbora så fint ut i stor stim, men de blir vel kanskje litt ekstra utsatt for å bli spist iht. størrelsen eller går det greit?

Går sommerfuglcikliden sammens med Ancistrus sp? Leste at Ancistrus sp er veldig natteaktiv, vil ikke den forstyrre cikliden om natten ved å "jage" den høyere opp i vannet?

Skal få målt vannverdiene iløpet av neste uke.
Gromsete vann etter å ha byttet sand...

[External Image]

Begynner å komme seg nå... Har puttet oppi noen steiner som skal brukes som dekorasjon kanskje.

[External Image]

Nye filteret kommer på mandag, gleder meg mye. Siden akvariet har vært i bruk før, men har blitt tømt for vann, filteret skal byttes osv, må jeg ha en innkjøringsperide da?
På listen er det vel egentlig ingen som vil jage/spise moskitorasboraene.
Noen kampfiskhanner har erfaringsmessig et "surt" gemytt og jager det meste.

Når det gjelder sommerfugl og ancistrus, så går nok det brukbart hvis mallen ikke er sltfor stor. Sommerfuglene er relativt flinke til å passe på seg selv. Ville kanskje bekymret meg mer for kampfisken...

Hvis du har det gamle filteret gående, kan du jo bare kjøre "dobbelt bokholderii" i noen uker, til det nye er ferdig innkjørt. Sparer mye tid på det.
Ah, okei. Vi får starte med to Ancistrus, 15-20 Neontetra og en kampfisk så ser vi hvordan det går. Ja, det var ingen dum ide. Det negative med det å kjøre begge pumpene er at den vi har nå bråker så fælt at vi ikke kan se på TV engang...

Til et annet tema - for å simulere månelys, har dere en enkel og billig løsning med timer på dette? Leste noe om noen LED-lys på Clas Ohlson som funket fint om man brukte sika til å tette det helt?
Alternativt til dobbel-kjøring er at du tar filtermateriale og/eller filtergugge fra det gamle filteret og overfører til det nye.
Skal du ha månelys nedi vannet, mener du ?
Ja, det går jo også ann, takk for tips.

Ja, tenkte på slik blått LED-lys for å simulere månelys litt om kveldene for å skape litt dempet stemning før lyset skrus av? Noe ala dette...

[External Image]
Ja, månelys er fint...har det selv, men OPPÅ karet, ikke nedi.
Ja, oppå karet så klart. Men har man det oppå karet kan det også bli fukt på innsiden i elektronikken pågrunn av IP-klassen på de billige LED-lysene. Hvor kjøpte du ditt lys?
Blått LED får mange kjøpt mange steder, men billigst er vet IKEA, biltema og ebay. Har mine derfra iallefall og super fornøyd med alle.
Jeg har en lystopp med månelys innebygget.
Okei. Da bestiller jeg det fra eBay.
Pass på voltstyrken, da...og kontakten. Går dårlig med amerikansk kontakt og 120V, tror jeg.
Hehe, det er under kontroll. Kjøper lyset på eBay og timeren på Biltema eller Clas Ohlson.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap