- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Akvarie snart :) !!
Akvarie snart :) !!
Skal kjøpe et akvarie snart etter bursdagen min som er i august. Jeg tenker på å ha et 60 liters akvarium eller noe sånt. siden der jeg skal ha akvariet ikke er så stor at jeg kan ha kanskje sånn 100 liter selv om det anbefales for nybegynnere, Har hatt et akvarium på 55l og d tok ikke hele plassen på hylla så tenker at kanskje 60 eller noe sånt ville passe Så lurte jeg litt på starten siden jeg ikke husker akkurat alt etter sist siden det er ganske lenge siden sist jeg hadde et akvarium, hva slags ting jeg trenger og litt om størrelser på akvarier som ikke tar så mye plass og hvor lang tid hobbyen vil ta(rengjlring,slamsuging,bytte vann) . Har jo tid men vil liksom ikke bruke hele dagen på det siden jeg har lekser osv. så helga er nok tida for bytting av vann og slamsuging. Tips og sånt hadde vært topp og har lyst på sand i stede for grus så jeg lurer også på størrelsen som egner seg best med flest fisk. Noen som vet målene på 70-80 liter akvarium, må helst ikke så mye større enn 60 liter på størrelser og mål Blir kjempe glad for svar Hilsen meg Når jeg har fått kjøpt akvariet og sånt vil d nok bli mere en bilde tråd med litt spørrsmål og sånne ting
Postet 22.07.13 kl 22:37
Mindre enn 60 liter vil jeg ikke anbefalle deg. Men synes fra 60 liter og oppover er helt ok. Du kan lese om innkjøring av akvarier her om du søker det opp. Veldig god tråd og greit å følge. Innkjøring kan leses her
Synes ikke du skal se på å ha plass igjen, men heller akvarie som passer fisken, klart du skal ha plass til det også, men da må du evt velge fisk deretter.
90 literen min er et rammekar og har målene 74 langt og 35 bredt. Men det er jo litt større enn det du etterspør da. Men en liten pekepinne. Har en 60 liter også som jeg kan måle om du vil det.
Det du trenger kommer godt frem av artikkelen over.
Tid ja, det er veldig opp til deg hva du vil bruke av tid. Jeg har nå 7 akvarier oppe og alene bruker jeg 1 time ca (dårlig dager med mye smerter tar ting lengre tid) på å bytte vann. Evt planterydding, fiskeflytting etc komer i tillegg, men det er langt fra normalt hver gang.
Nå er alle karene mine godt innkjørte så det varierer litt hvor ofte jeg bytter, har en regel på 1 gang i uka, men det er svevd ut til hver annen uke bortsett fra yngelkaret mitt da. DE har hver uke eller enda oftere om jeg ser de trenger.
Er det noe som er glemt, hyl ut
Synes ikke du skal se på å ha plass igjen, men heller akvarie som passer fisken, klart du skal ha plass til det også, men da må du evt velge fisk deretter.
90 literen min er et rammekar og har målene 74 langt og 35 bredt. Men det er jo litt større enn det du etterspør da. Men en liten pekepinne. Har en 60 liter også som jeg kan måle om du vil det.
Det du trenger kommer godt frem av artikkelen over.
Tid ja, det er veldig opp til deg hva du vil bruke av tid. Jeg har nå 7 akvarier oppe og alene bruker jeg 1 time ca (dårlig dager med mye smerter tar ting lengre tid) på å bytte vann. Evt planterydding, fiskeflytting etc komer i tillegg, men det er langt fra normalt hver gang.
Nå er alle karene mine godt innkjørte så det varierer litt hvor ofte jeg bytter, har en regel på 1 gang i uka, men det er svevd ut til hver annen uke bortsett fra yngelkaret mitt da. DE har hver uke eller enda oftere om jeg ser de trenger.
Er det noe som er glemt, hyl ut
Postet 23.07.13 kl 14:15
Takk for svar :)
Tusen takk forsvar!!!! Hadde værtsupert om du ville skrive målene på 60 literen, det er bare d at min mor vil at jeg ikkeskal ha så veldig mye større en det :/ derfor har jeg skrevet 60 siden søsteren min har et på ca. 60 ogd syns hun var grei størrelse. vet ikke jeg sden jeg ikke kan nesten noe om dette da...
Postet 23.07.13 kl 16:26
58 cm X 28 cm var 60 literen som pr nå kom ut på verandaen. Bytta om på karene i dag så den er tilsidesatt. Blir vel satt oppp etterhvert igjen, bare gjøre den skikkelig rent og finne noe jeg vil ha i den
Sett på 70 litere? har et på 72 som var mitt første kar, men det er hjørnet i fronten så litt knepent å ta mål av, men bak er det 66 cm og om jeg ser bort i fra buinga forran og tar den rett ut og ser for meg en rett strek er den 35 bred. Dvs den er jo det på det bredeste uansett, men håpløst å ta mål av pga vinklinga. Men håper du forstod min klønete forklaring?
Du kan også se en del mål om du sjekker på sider som selger kar. Helglass 63 liter
Helglass [URL=http://dahlsdyrerike.no/index.php/ferskvann/akvarier/akvariepakker/9/startpakke-akvarium-96-liter-detaljer]112 liter
Helglass buet 54 liter målene står på egen tegning[/URL]
Helglass buet 102 liter
Startpakke 96 liter
Har unngått de dyre, regner med at ikke det er budsjett for det, ellers kan du jo bare søke litt sjøl også. Det finnes sikkert mange mange flere. Akvaboden, Akvakjelleren, aquamanias eller hvorda de skriver det, tror alle de forhandler kar også. Og du kan få laget på mål i alle fall noen plasser, men det koster jo litt det også da
Håper du får litt å se på, sammenligne litt mål etc. Så i det kjappe ut som ca like mål på de fleste i samme str. Får å jo slike kubekar også, men de kosta en del så jeg og jeg unngikk dem. Men ligger i alle fall inne på webzoo om det er av intr.
Sett på 70 litere? har et på 72 som var mitt første kar, men det er hjørnet i fronten så litt knepent å ta mål av, men bak er det 66 cm og om jeg ser bort i fra buinga forran og tar den rett ut og ser for meg en rett strek er den 35 bred. Dvs den er jo det på det bredeste uansett, men håpløst å ta mål av pga vinklinga. Men håper du forstod min klønete forklaring?
Du kan også se en del mål om du sjekker på sider som selger kar. Helglass 63 liter
Helglass [URL=http://dahlsdyrerike.no/index.php/ferskvann/akvarier/akvariepakker/9/startpakke-akvarium-96-liter-detaljer]112 liter
Helglass buet 54 liter målene står på egen tegning[/URL]
Helglass buet 102 liter
Startpakke 96 liter
Har unngått de dyre, regner med at ikke det er budsjett for det, ellers kan du jo bare søke litt sjøl også. Det finnes sikkert mange mange flere. Akvaboden, Akvakjelleren, aquamanias eller hvorda de skriver det, tror alle de forhandler kar også. Og du kan få laget på mål i alle fall noen plasser, men det koster jo litt det også da
Håper du får litt å se på, sammenligne litt mål etc. Så i det kjappe ut som ca like mål på de fleste i samme str. Får å jo slike kubekar også, men de kosta en del så jeg og jeg unngikk dem. Men ligger i alle fall inne på webzoo om det er av intr.
Postet 23.07.13 kl 18:17
Postet 23.07.13 kl 18:19
Supert :)
Tusen takk tvillingmamma80 du har gjort en super bra jobb for meg og er veldig takknemlig for det Har tenkt litt og jeg tror at jeg vil ha et 60 liter så kan jeg se om jeg vil ha noe større siden, mamma sier at jeg kan begynne et sted og se om jeg virkelig vil fortsette med denne hobbyen og da bruke mere penger på det.
Håper du forstår Håper det går fint med dine akvarier og fisker og planter TUSEN TAKK (har jo ganske gos tid til a se på akvarie, fisk og utstyr så det er jo bare å se hva det blir til )
Håper du forstår Håper det går fint med dine akvarier og fisker og planter TUSEN TAKK (har jo ganske gos tid til a se på akvarie, fisk og utstyr så det er jo bare å se hva det blir til )
Postet 23.07.13 kl 20:24
Postet 23.07.13 kl 20:30
Postet 23.07.13 kl 20:31
Corydoras er avhengig av finkornet grus. De bruker dagen på å "snuse" rundt i bunnen etter mat med de små antennene sine og er sanden for grov så kan de skade de antennene. Sanden på bildet ser helt fin ut.
Ellers så fungerer de fint i 60 liter. De liker å være et par stykker. Jo flere jo bedre. I naturen kan de være i stimer på flere tusen.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5259
Jeg har ti sånne i en 400 liter og de er morsomme når de vimser rundt på bunnen hele tiden. De lager mye liv. Må være litt ekstra påpasselig med vannkvalitet og vannbytter da "dårlig" vann også kan skade antennene.
Når det gjelder akvarie med buet glass så bør du i en butikk og se på det siden det buete glasset får ting i akvariet til å se litt rart ut. Jeg liker det ikke personlig men vet andre som liker det.
Ellers så fungerer de fint i 60 liter. De liker å være et par stykker. Jo flere jo bedre. I naturen kan de være i stimer på flere tusen.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5259
Jeg har ti sånne i en 400 liter og de er morsomme når de vimser rundt på bunnen hele tiden. De lager mye liv. Må være litt ekstra påpasselig med vannkvalitet og vannbytter da "dårlig" vann også kan skade antennene.
Når det gjelder akvarie med buet glass så bør du i en butikk og se på det siden det buete glasset får ting i akvariet til å se litt rart ut. Jeg liker det ikke personlig men vet andre som liker det.
Postet 23.07.13 kl 21:05
Endret: 23.07.13 kl 21:09
Takk limbeck
Hvilket av sandtypene så greit ut for corydoras?
og skal se på de ti butikken der d kommer fra hvis det ser rart ut vet jeg om et jeg har sett som er firkantettror jeg og er 60 liter tror jeg og :P
og skal se på de ti butikken der d kommer fra hvis det ser rart ut vet jeg om et jeg har sett som er firkantettror jeg og er 60 liter tror jeg og :P
Postet 23.07.13 kl 21:21
Postet 23.07.13 kl 21:25
Postet 23.07.13 kl 21:29
Postet 23.07.13 kl 21:34
Hei
Hm. Skal prøve å forklare dette
Hvor hardt vann er avhenger av hvor mye Calsium og Magnesium som er i vannet. Vannet i Norge er som regel veldig bløtt. Det vil si at det er lite Calsium og Magnesium i vannet. Neontetra vil ha bløtt vann så den vil være ganske ok i vannet slik som det er fra kranen din tenker jeg.
Hvordan man får det til å synke vet jeg rett og slett ikke
Om du vil øke hardheten så tilsetter du Calsium og Magnesium. Dyrebutikker har tilsetninger man kan ha i vannet, mens andre bruker for eksempel alabaster gips eller rett og slett bare legger en kalkstein i akvariumet.
Det finnes også tester man kan kjøpe for å teste hvor hardt vannet er. Disse selges i dyrebutikken. Jeg vil da foreslå JBL sin test.
Hm. Skal prøve å forklare dette
Hvor hardt vann er avhenger av hvor mye Calsium og Magnesium som er i vannet. Vannet i Norge er som regel veldig bløtt. Det vil si at det er lite Calsium og Magnesium i vannet. Neontetra vil ha bløtt vann så den vil være ganske ok i vannet slik som det er fra kranen din tenker jeg.
Om du vil øke hardheten så tilsetter du Calsium og Magnesium. Dyrebutikker har tilsetninger man kan ha i vannet, mens andre bruker for eksempel alabaster gips eller rett og slett bare legger en kalkstein i akvariumet.
Det finnes også tester man kan kjøpe for å teste hvor hardt vannet er. Disse selges i dyrebutikken. Jeg vil da foreslå JBL sin test.
Postet 23.07.13 kl 23:59
Endret: 24.07.13 kl 00:02
Sand til coryer skal være meget fin. Ser ikke ut som egentlig noen av de du har valgt ut kan passe. Biltemasand er det mange som bruker, men de har den samme på jula og tror det er denne, men det ser du hva som står på sekken. Er merket for akvarie, men googler du har inne finner du det der også.
Husk at noen coryer vi ha mer plass enn 60 liter, men de fleste går i 60 liter. Og så vil de være i en stim, ikke 1-2-3, men fra 5-6 og oppover.
Velg også hurtigvoksende planter i starten og gjemmesteder til coryer. Mye planter er gjemmeplass, men røtter og mose funker også veldig bra
Husk at noen coryer vi ha mer plass enn 60 liter, men de fleste går i 60 liter. Og så vil de være i en stim, ikke 1-2-3, men fra 5-6 og oppover.
Velg også hurtigvoksende planter i starten og gjemmesteder til coryer. Mye planter er gjemmeplass, men røtter og mose funker også veldig bra
Postet 24.07.13 kl 15:28
Postet 26.07.13 kl 18:21
Endret: 26.07.13 kl 18:29
Større?
Har sett på et som er litt større en 60 liter, nemlig 70 Det heter juwel Rekord 700. Noensom har noe erfaring med det?? Hvis du har kunne det vært supert om du kunne dele det med meg Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det, eller om det går greit å kjøpe det fra aquamanias.no? Bor i kristiansand så bor helst være butikker i nærheten. men hvis aquamanias lever varen :P så bestiller jeg nok det. På en artikkel stod det at filtere ikke alltid var store nok til akvariet mår det følgte med og jeg tror det gjør det. det er jafall et på bildet. Så jeg lurte på om den er god for hvis ikke skal jeg kjøpe fluval u2 tror jeg
Postet 27.07.13 kl 19:45
Postet 25.08.13 kl 18:20
hei denne tråden er litt gammel så her kommer en liten "oppdatering" jeg har nå valgt ut et akvarie , bunnlag, filter og kanskje skal jeg ha en luft pumpe
Akvariet er et juwel kar som heter: Juwel rio 125
Filteret blir enten eheim pick up eller aquaball eller u3 fra fluval
luftpumpe blir fra tetra tec eller eheim
har lyst på reker og corydoras... eller cicklider.. må se hva det blir til skal kanskje slette denne tråden når jeg skal få pluss medlem ny personlig tråd kommer når jeg får starta opp 125 literen
Akvariet er et juwel kar som heter: Juwel rio 125
Filteret blir enten eheim pick up eller aquaball eller u3 fra fluval
luftpumpe blir fra tetra tec eller eheim
har lyst på reker og corydoras... eller cicklider.. må se hva det blir til skal kanskje slette denne tråden når jeg skal få pluss medlem ny personlig tråd kommer når jeg får starta opp 125 literen
Postet 25.08.13 kl 18:25