Akvarium - la primera tentativa

Velkommen til min personlige akvarietråd! Jeg er helt grønn når det gjelder husdyr til vanns, men jeg har lest en del her inne, og nå er det endelig klart for innkjøp av mitt eget akvarium.

Tanken er å anskaffe et akvarium på rundt 100 liter for å gjøre det litt lettere for meg som grønnskolling å opprettholde stabile vannverdier over tid. Planen er å dra til den andre siden av grensa i morgen for å kikke og kanskje kjøpe der. Hvis ikke blir det kanskje en akvariepakke fra Dahls. Har lest meg litt opp på innkjøring med salmiakk, så jeg tror jeg går for det.

Syns det er vanskelig å få oversikt over hva slags utstyr man MÅ ha når man driver med akvarium. Så tips mottas gjerne
Fisken skal jo ikke flytte inn på noen uker enda, så frem til jeg får fisk ser jeg for meg at jeg trenger dette:

* Akvarium med lys, filter, varmekolbe og termometer
* Noe som akvariet kan stå på
* Sand fra biltema
* Diverse vanntester (dråpe nitrat, nitritt og ph. Flere?)
* Bøtte som forbeholdes akvariet
* Slange for vannpåfylling (?)
+ sikkert en hel bøling med småting til

Herved erklærer jeg tråden for åpnet!
Det er veldig gøy med akvarium og jeg håper du klarer innkjøringen fint

Her er noen andre tester du bør ha i tellegg til de du sa : GH, KH, NH4

Du bør også kjøpe noen hurtigvoksende planter, og en/flere røtter.
Takk for tips! Det ser ut som om det da blir billigst å kjøpe JBL kombi set og så supplere med GH og NH4. På aquamanias blir det 650 kr for testene.

Jeg får lese meg litt opp på hurtigvoksende planter også. Trenger de noe gjødsel eller noe lignende i tillegg?

Det blir nok til at vi går for akvariepakken på Dahls, så slipper vi å få en bomtur til Sverige. Får håpe de har akvariebord som passer også, fant ikke noe på nettsidene.
De hadde ikke akvariepakken på lager hos Dahls, så da fikk jeg bestilt den. Var innom Biltema og kjøpte sand, bøtte og en gjennomsiktig slange som jeg tenkte jeg kunne bruke til slamsuging. Kom jo på at brannslangen kunne brukes til vannpåfylling i starten ihvertfall, så får jeg se om jeg føler/har behov for at vannet luftes før bruk når det kommer levende vekster i akvariet etterhvert.

Må etterhvert finne et bord som akvariet kan stå på, grunnflaten er på 80*40 cm. Aner ikke om det er et standard mål på akvarium, men jeg får titte litt rundt etter akvariemøbler eller noe annet som kan være solid nok til 100kg++ Noen med tips?
Gratulerer med ny hobby!
Gratulerer med akvarium! Spennende med personlig tråd, denne skal jeg følge! Ville egentlig bare gratulere deg med start på ny, spennende hoppy som vil gi deg mye glede! Har selv en 100L, men har dessverre ikke et ordentlig akvariebord til den, det står på en veldig stødig pult oppå rommet mitt. Har tatt ekstra bein under pulten og et skap, i tilleg festet pulten inntil veggen, for at det skal stå stødig. Har dessverre ikke noen tips til akvariebord, men anbefaler deg å ha en underlagsmatte under akvariet. Har selv en svart underlagsmatte på alle mine 3 akvarier og de fikk jeg kjøpt i dyrebutikken

Mer utstyr som jeg anbefaler at du kjøper er:
- Akvasafe
- Plantenæring
- Slamsuger (den slangen som du nevnte)
- Hov
- Algeskrape eller algemagnet
- Underlagsmatte (som nevt over)

Når det kommer til innredningen av akvariet, er det mange som liker å velge ut hva slags fisk de vil ha først og så innrede akvariet etter fiskenes behov. Det går også fint ann å innrede akvariet sånn som du vil ha det først, og så finne ut av hva slags fisk som passer inn med tanke på vannverdier og sånt

Lykke til med akvariehobbyen!
Så hyggelig med besøk innom her

Jeg kjøpte akvariebord fra zooutstyr.no i dag. Bordet kostet rundt 1000-lappen, så det var ganske overkommelig. Slang med noen hover, plantenæringskuler og slamsuger. Litt skeptisk til nettbutikken, men jeg krysser fingrene for at det går bra!

Fikk telefon fra Dahls før i dag, akvariet mitt kommer i løpet av torsdagen. Vi hadde egentlig tenkt å dra på en helgetur på fjellet på torsdag, så jeg håper leveringen til butikken er tidlig på dagen.

Angående hvilke fisker som kommer etterhvert er det vel noe jeg skal se på når jeg får testet hva slags vannverdier som er i krana. Håper å slippe å tilsette så mye i vannet Jeg har siklet på kampfisk en stund, så det blir vel kanskje lagt opp til det med mye planter og lite strømning. Samboeren min har nå bedt om å få være med på fiskevalget, så da får vi se hva han ønsker seg også
Er selv veldig glad i kampfisker, godt valg!
Har en rød hann i 54L og 2 hunner i 110L. Er veldig glad i dem. Selv liker jeg hanner best, da disse har en fantastisk personlighet og er lettlærte. Har lært min hann å slappe av i hånda mi, hoppe etter maten og svømme gjennom ring Kjempemorsomt! Det er bare å spørre meg om kampfisker om det er noe du lurer på, hvis det er kampfisk det blir på deg Selvsagt kan du spørre om andre fisker også

Blir spennende se hva du ender opp med til slutt
Og jeg som trodde jeg var flink når jeg fikk Saer til å spise av hånden min.

Hehe, så morsomt! Har aldri hatt maller her i huset som har villet spise fra hånden min Kun disse andre grådige selskapsfiskene
Så kult med fisker som spiser av hender og gjør triks!

Her har jeg fått på plass akvariebordet i dag. Jeg fikk melding fra posten i dag om at den hadde ankommet postkontoret, og jeg trodde det var småtingene med hov, plantenæring og diverse annet som hadde kommet. Overraskelsen var stor når han i posten kom bærende på en stor pappeske som det stod 20 kg på. Heldigvis klarte jeg å slepe den med meg ut i bilen. Dagens treningsøkt! Har brukt siste timen til å skru sammen akvariebordet med litt banning underveis. Platene hadde det med å skli fra hverandre med en gang man begynte å skru de sammen. Til slutt ble det til at jeg satte meg oppå bordet mens samboeren min skrudde inn skruene. Bordet er ihvertfall testet for min vekt Legger ved bilde av resultatet.

Fikk telefon fra Dahls i dag også, så vi tar nok en tur dit om ikke lenge for å hente akvariet. Så er planen å dra opp i fjellheimen for å gå tur og bli sprek!

God helg!

Akvarium med sand på plass!
Nå har jeg hentet akvariet, silikonert fast et liggeunderlag i bunn og fylt opp med en pakke med Biltemasand. Har satt dette på et liggeunderlag som er mellom akvariet og bordet.

Nå venter jeg på sending med planter og vanntester i posten før jeg kan fylle på med vann.
Har begynt å tenke litt mer på innkjøringen med Salmi nå. Har regnet meg frem til at jeg skal tilsette mellom 3,2 ml og 4,6 ml Salmi ved hjelp av Salmi-kalkulatoren når jeg tar hensyn til reellt vannvolum. I denne tråden derimot oppgis det at det bør brukes rundt 1 ml pr 100 liter. Vet ikke helt hva jeg skal stole på. Det blir ihvertfall innkjøp av sprøyte på apoteket som kan måle fra 1-5 ml, så er jeg sikker på at det går bra

Ellers venter jeg på planter og tester fra Aquamanias. Jeg har så lyst til å begynne med innredningen av planter og rot i akvariet! Rota ligger til bløt i en bøtte, så forhåpentligvis synker den som en stein når det er tid for å flytte den til akvariet

Har begynt å se på fiskearter såvidt også. Kampfisk skal jeg ihvertfall ha, også sikler jeg litt på corydoras og da spesifikt trilineatus. I følge fiskebasen her inne vil disse to artene begge trives med temp 24-26 grader, ph 6-7,5 og GH 0-8.

Leter etter en stimfisk som kan passe til disse vannverdiene. Har så langt sett på rødhalerasbora, moskito-rasbora, dronningrasbora og venusfisk. Stjernedanio kan også være aktuell, men denne krever at GH holdes mellom 5 og 20, og det er jo i øvre sjikt av det betta og coryene skal ha.

I tillegg til dette regner jeg med at det blir en algeeter av noe slag.

Vil bare presisere at disse fiskeartene er helt på tenkestadiet. Jeg må først sjekke hva slags vannverdier som er i vannet her normalt, for deretter å se hvor mye tilsettinger jeg gidder å styre med for å få riktige verdier for fisken.
Hold deg til Salmikalkulatoren du, SilverShaded er fagutdannet og Sigmund som er forfatter av tråd to ble jo også glad for kalkulatoren hennes
Kalkulatoren er riktig HVIS dataene som legges inn er riktige. Særlig gjelder dette prosenten på Salmi-flasken. I tillegg venter ihvertfall ikke jeg at denne prosentangivelsen er 100% riktig på hver flaske, da forhold i produksjonen kan gjøre at styrken varierer noe.
Du sier ikke hvor stort akvariet er, men rundt 120-130 liter ? Da ville jeg brukt 3.5 ml som startdose, og målt etterpå for å kontrollere at du ligger mellom 3.5 og 5ppm i NH4-konsentrasjon. Og naturligvis ikke ha oppi mer før du ser at konsentrasjonen begynner å falle ned mot 1ppm. For mye Salmi virker mot sin hensikt, så hele vitsen er altså å holde en jevn konsentrasjon på 3.5-5ppm.

Takker for øvrig for tilliten, Linda og Sigmund
Takk for oppklaring!
Takker for oppklaring! Da følger jeg kalkulatoren. Karet er på 96 liter, men hvis jeg tar bort volumet som går med til sand tror jeg at jeg havner på rundt 83-84 liter. På salmiflaska er det oppgitt en konsentrasjon på 9% så med konsentrasjon på 3,5 ppm vil vel det si at jeg skal tilsette 3,2 ml pr dag. Skal dobbelsjekke konsentrasjonen ved å måle NH4 underveis
Ja, måle hver dag og holde konsentrasjonen jevn er hele hemmeligheten
Men den første uka etter startdosen vil du antagelig ikke merke noen nedgang i konsentrasjonen i det hele tatt. Men så begynner de "ammoniakk-spisende" bakteriene å etablere seg, og du må bare følge med hver dag for å se hvor mye de har konsumert...og da må du kun tilsette det som trengs for å komme tilbake til 3.5ppm en gang hver dag, helst rundt samme klokkeslett. Det blir en rutine
Blir bra dette her! Akvariet er satt på plass og fylt med sand, da var iallefall det punktet over

Er dessverre ikke noe flink på salmi og sånne ting med akvariet, så det er flott at det er andre gode hjelpere her som kan hjelpe deg med sånt

Fisker er nok det jeg er best på innen akvariehobbyen som jeg også er best på å hjelpe til med Men det er nok lurt å sette seg inn i alt annet og for at fiskene skal ha det bra Men jeg har klart meg fint, kan jo litt, men er ikke så god på å hjelpe andre uten om når det kommer til fisk


Akvariet er oppe og går!
I dag fikk jeg endelig pakken fra Aquamanias med vanntester og planter. Da var jeg selvfølgelig kjapt ute med å fylle akvariet med vann, slenge oppi rota og sette plantene litt vilkårlig rundt.

Kranvannet ble testet til ph 7,5 og GH 3. Skal dobbeltsjekke disse verdiene etterhvert.

Første dose med salmi er tilsatt. Etter en halvtime testet jeg NH4, og den var mellom 3 og 5. Finnes det tester som har finere intervall for resultatet?
Kjempeflott rot!

Hm, bruker selv tetra sine tester og er kjempefornøyd med de, så jeg ville ha anbefalt de.
Legger ved et bilde av de, så du får se hvordan de ser ut, selv om du sikkert har sett de i butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap