Prosjekt akvarie!

Hei!
Jeg er en mann på 21 år som bor sammen med kjæresten. Vi har tidligere før vi flyttet sammen pratet om akvarier og at dette er noe vi vil ha når vi flytter sammen. Startet med et lite 25L akvarie som ble kjørt inn og hadde oppi 5 reker etter rundt 3 uker. Rekene trivdes godt og spiste alt av alger som levde oppi dette lille akvariet. Jeg ble mer å mer engasjert og har lest utrolig mye om alt innen akvariedrift både når det gjelder fisk og planter, dette gikk over til interesse for tungt plantede akvarier.

Så en dag jeg satt på facebook så jeg en fyr i nærområdet som solgte et akvarie på 110L med alt av utstyr og vanntilsetninger for kun 500kr, noe vi slo til på.
Dette akvariet ble fylt med substrat (sand med næring) og toppet med en lys sand med runde korn (skulle ha coryer i).
Startet med å fylle dette med vann for så å ha noen planter i (hvis noen kan si hva plantene i bakgrunnen heter hadde jeg vært svært taknemmelig ettersom det var noen vi fikk av min mor som også har et akvarie):[External Image]

Etter en stund kjøpte vi noen flere planter, kjøpte også Co2 erstatning, vurderer enda å prøve meg på litt DIY Co2 med gjær for å se om det er noen serlig forskjell (har lest enkelte planter responderer bedre på Co2 en Co2 erstatning).
Her ser dere plantene:
[External Image]

Den rød planten (har ikke navnet foran meg akkurat nå) vokser som forventet relativt sent, mens sverdplantene vokser veldig fort, og det vokser opp noe som likner på skudd til en blomst som skyter fart mot overflaten. Tenker å ha et område med "cuba", men må ha en del fri sand som coryene kan rote rundt i!

Nå har vi hatt over rekene, og fylt litt etter litt med flere fisk, først 12 kardinal tetra, så 5 coryer (panda), og til sist 3 scalarer. Scalarene var veldig intresserte i rekene, dermed har jeg bestemt meg for å så fort som lommeboka tillater det å sette i gang 25L akvariet med masse planter (cuba som bunndekke), DIY Co2 og ha rekene i dette ettersom jeg ikke helt liker tanken på at de stakkars rekene skal måtte gjemme seg hele tiden, kanskje sammen med en kampfisk.

Men for øyeblikket kommer litt flere bilder av 110L akvariet! (For de som synes 110L er lite, så er ikke scalarene fullvoksne, og de kan flyttes over i et 300L akvarie hvis det skulle bli nødvendig etterhvert)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Må bare si at coryene er helt utrolig kule, min mor hadde noen slike i sine, men hun har egentlig ikke noe serlig peiling på akvarie ettersom hun overtok det etter min bestefar, var helt fasinert av disse og tenkte at slike måtte vi ha!
Utrolig stilig fisk!

Hvis noen har noe tips til meg tar jeg med glede i mot! Har lest en del om akvarier men føler man alltid kan lære mer!

Sånn helt til slutt vil jeg si at jeg er veldig glad i å lage ting selv, tenker derfor at det fort kan bli et par DIY prosjekter ut på forumet fra min side, det første blir nok Co2 til plantene!
Velkommen på forumet

Så fin og lys sand det var! Skikkelig stilig. Det blir jo pent når det vokser seg til med mer planter inni der. Jeg så du spurte om den planten i bakgrunnen, litt på avstand det der, men det minner meg om Hygrophilia corymbosa "siamensis" , jeg hadde ihvertfall det en gang i tiden og de var temmelig like. Veldig kjekke, vokser fort og er lette å spre, er bare å knipe av og stikke nedi sanda.

Cuba er kul, men spørs om coryene er enige med deg eller bare graver dem opp. Jeg prøvde meg på cuba en gang, men kuhliålene mine gravde dem løs hele tiden Jeg ville kanskje prnoen flere coryer, de trives best med en skikkelig stim.
Cubaen havner nok kun i det lille akvariet med tiden, evt noe bundet fast i en rot i det som er i gang nå
Mtp Cory, så blir det nok flere, og også flere kardinal tetra

Sanden synes jeg og var fantastisk fin

Høres forresten ut som riktig plante, kan klippe litt av toppen, stikke nedi sanden så har man en helt ny plante

Trenger forresten reker mye fri sand, eller liker de like bra kun planter i bunnen? Har håp om å klare å dekke mesteparten av bunnen i 25L akvariet med Cuba Lurer også litt på om jeg kan ha noen neon tetra sammen med kampfisk og reker i et akvarie så lite som 25L?
Wow, utrolig fint akvarium! Likte også sanden veldig godt Lykke til!
Takk så mye !
Skal prøve å få knipset bilder av blomsten som er på vei opp av sverdbladen (tror iallefall det er en blomst! )
Kommer med bilde av det i morgen
Så i dag når jeg stod opp for å gi fiskene litt mat så la jeg merke til noe, varmekolben var avslått! Fikk litt panikk, men tempraturen var ikke så fryktelig lav, så jeg satt den bare på igjen, fisken ser ut som om den klarer seg fint! Men, så noe rundt som hang under ett blad! Regner med dette er et egg siden det henger fast under bladet!
Litt vanskelig å se på bildet men dere får forsøke!
[External Image]

Mtp på at varmekolben har vært av ville jeg tro det kanskje er coryene som har vært til å lagt egg, scalarene har ikke dannet noe par enda, og kardinal tetraene er vanskelig å få til med lek sånn som jeg har forstått det. Har for øyeblikket ingen akvarium jeg kan bruke til yngel, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre?



Ellers ser det ut som om plantene trives, den planten jeg spurte om tidligere i tråden har en masse skudd som kommer ut på siden av planten, og sverdplanten har en blomst på vei opp!

[External Image]


Kom gjerne med tips for hva jeg kan gjøre (hvis noe) for å sikre at cory yngel vokser opp!
Veldig flott sand, ja ! Husker du hvilket merke/type det er ? Hold et øye med vannverdiene dine, for dette ser ut som ciklide-sand som er beregnet på mbunas. Den kan påvirke både pH og hardhet ganske mye.
Kan finne merket
Har en sekk stående hos min mor, siden jeg bor i leilighet
Har fulgt veldig med på vannverdiene i starten, holder seg stabile, var litt høy ph i starten, men det tror jeg var fordi det ble tilsatt ph middel uten at det var nødvendig
SilverShaded
Veldig flott sand, ja ! Husker du hvilket merke/type det er ? Hold et øye med vannverdiene dine, for dette ser ut som ciklide-sand som er beregnet på mbunas. Den kan påvirke både pH og hardhet ganske mye.



Stemmer at det er ciklide-sand, men virker ikke som om den har påvirket hardhet eller ph så veldig her, begge er så godt som perfekte
(ph på rett rundt 6.5, og hardhet på 10-12)
Merket på sanden er eldorado ser det ut som (står det på sekken)

EDIT: Kan også nevne at sanden ble skylt grundig med en del vannbytter i bøtta jeg skylte den i, så kan godt være dette er grunnen til at den ikke har påvirket ph og hardhet noe særlig
Fint akvarium Ser du har spurt om reker trenger sand. De trives flott med bunndekkende planter. Har ikke noe sand i mitt rekekar og ikke no problem det.
Takk for svar!
Da skal jeg forsøke å få cubaen til å trives i det lille akvariet!
Mulig jeg må lage en lyskasse, og evt ha en liten "foringsslette" som jeg mater over så jeg kan fjerne evt. rester, men det blir litt på sikt
Da er det vel den hvite cicklidesanden til Akvastabil, og den er ganske riktig beregnet på mbunas. Det sies ingenting om hvordan den eventuelt påvirker vannet, men min advarsel i så måte står ved lag.
En annen ting er at denne sanden er svært finkornet. Derfor bør den ikke legges ut i for tykt lag, for da risikerer man vekst av anaerobe bakterier med påfølgende gasslommer i bunnlaget.
Tar regelmessige tester av vannet, blir det noen endringer så får jeg heller bytte, men går fint foreløpig
Etter en lang pause grunnet flytting etc er jeg endelig tilbake! Litt nye fisk siden sist, det som svømmer i karet nå er:
En stim kardinaltetra, med noen fantomtetra mikset inn, en liten stim coryer, nermere bestemt aenus, en betta, fire reker, to voksne ancistrus (usikker på type, men regner med det er den vanligste oppdrettsvarianten) og en masse baby ancistrus (nesten litt for mange i karet mitt, hvis noen fra Kristiansand området er intressert i gratis ancistrus er det bare å ta kontakt)


Neste prosjekt blir å lage bakgrunn, tenkte å lime skifer på et pleksiglass, kommer bilder av prosessen



Kommer litt bilder og:

Edit : ja er forresten en ensom adolfi, reddet den fra å være helt alene, og har ikke fått tak i flere
Da hadde jeg fått begynt litt på bakgrunnen
Kommer en sort duk som jeg skal ha bak karet på utsiden, så var ikke helt nøye på å få det tett


For de som lurer på fremgangsmåten så kappet jeg til en bit pleksiglass så den dekker bakveggen, så mattslipte jeg plexiglasset så limet skulle feste, så limte jeg bare fast skifer

Kommer til å skylle det veldig godt før jeg har det i karet, og alt av stein ble kokt
Kanskje dumt å spørre, men hva slags lim brukte du egentlig til å lime skiferen....? Med mindre det var spesielt ment for akvariebruk, er det stor sannsynlighet for at det er giftig for livet under vann. Men det vet du antageligvis
Brukte tec7
Brukt det tidligere i akvariet og ikke hatt noen problemer, vet det ikke kan brukes til å lime sammen akvariet dog
Noen som klarer å se hva slags reker dette er?
Okei, har nå ett 350 liter akvarium stående tomt, og funnet ut at jeg har plass til det i leiligheten min, tenker derfor å flytte fisken jeg har i det nåværende på 100l over i dette.

Da kommer det jo selvfølgelig noen spm.

Filteret som nå kjører i 100 literen er egentlig ment for det på 350 liter, så filterkapasiteten er fin, det jeg lurer på er:

Hvis jeg lagrer og lufter nok vann til å fylle 350 literen, burde det da gå fint å bare sette pumpa rett over i (hvis jeg er rask) og da slippe å kjøre inn pumpen på nytt eller er dette fy-fy?


Så ett annet spm. som går mer på inspirasjon, har for øyeblikket en stim kardinal tetra, noen fantomtetra, ancistrus, coryer, noen reker og en kampfisk, må nok fylle på med litt fisk når jeg får ett såpass mye større akvarium, er det da noen som har noen tips ang fiskevalg?

Har selvfølgelig en liten drøm om discus, men dette er dyre fisk som lommeboka ikke helt er enig med foreløpig, og jeg trives godt med 1 30% vannbytte i uka, regner med det blir litt i minste laget hvis man skal ha discus.

Har og tenkt litt på guppy, men de kan vel bli litt uvenner med kampfisken?
Innredningen må jeg ut å finne i form av stein og kanskje ei stor rot, har noen myrer i nærheten som det kanskje kan være noe i.

Har og lyst til å prøve meg på jord under sanden, er det da noe mer jeg må tenke på annet en at jorden må være helt uten gjødsel/tilsettninger? (noen som husker noen merker forresten?)

Noen andre tips dere har til en relativt fersk akvarist?
Filteret kan du bare flytte ja, det trenger ikke ny innkjøring. Men du bør ta med noe vann fra 100-literen. Og du må enten flytte fiskene umiddelbart, eller gi bakteriene 'kunstig' mat (Salmi).

Syns du burde satse på å utvide de stimene du allerede har, med kanskje 1 ny art i tillegg. For mange arter blir bare fiskesuppe. Og tenk for all del ikke på guppy, de skal ha helt andre vannverdier en de artene du allerede har. Så hvis det vannet du har, passer til tetraer (???), passer det ikke till guppyer (eller andre levendefødere) ! Ikke kjøp noe nytt på impuls...test vannet ditt, sjekk Fiskebasen og vær sikker på at karet ditt oppfyller kravene til fiskene.

Vil egentlig ikke anbefale jord under sand, av flere årsaker. Det kan bli veldig tett, og vil også kreve en form for "innkjøring" av karet. Bruk heller et tynt lag med et bra næringssubstrat under sanda.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap