Enah's akvarie(r)

Så ble det personlig akvarietråd. Her kommer det til å dukke opp litt av hvert av alt mulig rart.

Pr dags dato har jeg en krise 20 liters aquael shrimpset gående med tre Endlers gutter, de ser ut til å overleve uten så alt for stor nød og vannverdiene er (endelig) der de skal være. Jeg må ærlig innrømme at det å starte med akvarie ikke har vært helt smertefritt og læringskurven har vært bratt.

En 60 liter ble kjøpt inn forrige uke. Ingenting stemte helt, men det er i hvert fall 5 hele glassplater og ei fungerende filterpumpe som passer karet. Det første jeg merket var at silikonen i høyden i et hjørne dreiv å løsnet, så da var det å finne frem kniv, aceton og ny silikon og sette i gang.

I mens jeg venter på at silikonen skal herdes på 60 literen så dukket det opp enda et problem. Lystoppen som fulgte med har tatt kvelden. Nye lysrør og ny tenner, men det er fortsatt dødt. Dekselet på toppen ble med mye banning lirket og brukket opp, og noe sier meg at det er den hvite boksen som ser veldig viktig ut som har paiet, noe som betyr at man må tenke litt utenfor boksen.

Så nå har jeg bestilt meg Glomat 2-18W fra Aquamanias som jeg kommer til å putte 2 x 15w rør i, og konsulert den faste handymannen min ang å mekke en ny lystopp. Materialene er jeg litt usikker på enda, men mulig det blir noe treverk, da jeg har mulighet til å plukke akkurat det jeg vil ha for slikk og ingenting. Det må behandles ganske heftig da, men mulig det kan bli brukbart.

Når det gjelder tanker om fisk til 60 literen så har jeg vært innom mange forskjellige ideer og tanker.

Jeg har jo forelsket meg totalt i Otocinclus, men jeg ser fort på fiskebasen at om jeg skal ha den med Endlersene så blir det litt kræsj på kravene. Otocinclus Affinis skal ha PH 5,5-7,5 og GH fra 0-8, PH hos meg ligger på 7,5 mens GH ligger på 10. Så har du jo Otocinclus Hoppei som kan ha GH på 10, men der er det plutselig PH verdiene som ikke stemmer (6-7). I forhold til Endlers så KAN jeg jo senke PH, men jeg har forstått at det er et voldsomt styr, så mulig jeg heller bare er litt smart i fiskevalg for å unngå merarbeid med å justere vannverdier. Knurr! Et annet kar, en annen gang kanskje?

Andrevalget i bunnfisk er Ancistrus. Jeg var inne på tanken på Claro, som jeg har sett en oppdrettstråd på her inne, men så fant jeg ut at jeg har 0,5 for mye i PH til den også, så da blir det muligens den "vanlige" Sp oppdrettvariant som den så pent kalles som ser ut til å kunne trives godt i det meste.


Nå ble det mye tenking og susing for meg midt på natten, med forbehold om skrivefeil og fjerne setninger, så da slukker jeg lyset for denne gang.
I'll be back!
Grønne fingre har jeg aldri hatt. Det eneste som har overlevd og trivdes hos meg er enkelte kaktuser og aloe vera planter med litt sporadisk vanning. Så jeg hadde ikke helt de store forhåpningene på akvarieplanter heller. Det har i grunn vist seg riktig. Av 7 innkjøpte planter er det nå kun 3 igjen.

Anubiasplanten var det første jeg kjøpte og har vært med lengst. Mannen på buddy sa at om jeg klarer å knerte denne her, så burde jeg vurdere plastikk. Den lever forsåvidt enda etter å ha blitt gjenglemt i ei bøtte med 10 grader kaldt vann i ei ukes tid. to blader er ok, om noe flekkete/skitne, tre blader er på vei til å dø, men det har kommet et helt nytt og friskt blad, så jeg ser håp.

En eller annen gressplante er det siste innkjøpet. Den sprer seg forsåvidt, men den er ikke særlig pen, hverken det som er der, eller det som kommer ut. Det virker som om den ikke får noe særlig fotfeste i sanda mi, og mye av røttene veiver fritt i vannet. Nå skal det sies at jeg har kun finkornet sand i karet, og jeg mistenker at det er litt for tett for at røttene skal få feste. Når 60 literen har bevist seg vanntett, så blir det et litt grovere bunnsubstrat med noe plantenæring under, så da får en krysse fingra for at røttene finner veien dit de skal.

Så har vi min lille stolthet, og til nå favorittplanten: Javamose!
Denne lille jævelen tåler vist alt! Da jeg først puttet den i 30 literen så var den ikke interessert i å feste seg, gro, eller gjøre noe som helst annet en å bare være der. Etter mye om og men, så fant jeg ut at jeg ikke likte den, så jeg slang den i et vannglass på kjøkkenbenken (kaldt) ene og alene fordi jeg ikke har hjerte til å kaste ting som kanskje kan være brukanes.
Da krise 20 literen dukket opp så var det kun gressplanten som var noe særlig flyttbar, og siden det var lørdag kveld så plukket jeg tvilende frem javamosen.. Mye var brunt, men noe grønt var det, så jeg surret den fast til ei rot og hadde egentlig ikke noen store forhåpninger da den ikke gjorde noe særlig ut av seg sist.

Nå har javamosen fått skikkelig fart på seg, og jeg kan se den vokse fra dag til dag. Det hele startet med masse små lysegrønne "prikker" over alt, og de prikkene har blitt til små bregner som har fått sine egne små grønne prikker. Jeg er optimist, og strålene fornøyd og ikke minst overrasket over at jeg faktisk får til en plante.

Velkommen!
Gøy å se enda en personlig tråd

Blir fint for hannene å få litt selskap, har nå hanner gående i egen 30L tank selv (populasjonskontroll og opplever at de blir litt blekere i fargen enn med hunner. Lurer på å la dem få "ferie" i stortanken litt etterhvert.

Har du sett noe mer på fisk? Jeg liker veldig godt såkalte "nanofisk", fisk på rundt 2-4 cm eller mindre. Jeg opplever at de får god svømmeplass selv i en liten tank om man innreder for det (mye planter de kan smette mellom m.m.). Har selv kolonier av endlers og stjernedanio så langt, og venter på dario dario (har en).

Ellers digger jeg og javamose og anubias, det var det som funket i min 30L

Lykke til videre, håper å høre mer!
Hei! Så hyggelig å få kommentarer i suldretråden min.

Fargen på mine er jeg jaggu litt usikker på. Den ene har en tendens til å hoppe litt opp og ned i det svarte feltet midt på siden, mens de to andre alltid har sterke sorte flekker. Resten av kroppen er helt regnbue i LED lyset mitt fra kina (billig løsning sånn "i mellomtiden) Jeg har vurdert å gi dem noen damer, men med tre gutter så blir det minst 6 damer, og med potensialet til 20 x 6 unger hver 23 - 25 dag og med små muligheter til å ha flere kar så tror jeg at jeg må være så grusom å sjenke de et liv i sølibat. De flørter noe voldsomt med hverandre i blant, så får håpe de overlever på den spenningen. Eventuelt så kunne jeg jo skaffet meg noe som gnafser yngel ganske så heftig, men det grenser vel mot dyrevelferd å sette inn en fisk med bestandkontroll som eneste formål?

Jeg kan i hvert fall skrive under på at dette er en hardfør fisk som dessverre har blitt med på litt mye "prøv og feil" her hjemme. Under et vannbytte så var jeg litt ufokusert et øyeblikk og vannslangen er vist superspennende og svopp sa det, så hadde en fisk blitt med på turen ned i bøtta. Litt bleik og medtatt ble den puttet oppi akvariet igjen, og tre timer senere var den god som ny. Nå har jeg festet en bit myggnetting over så det ikke skjer igjen.

Fisk tenker jeg forsåvidt på hele tiden. Ancistrus er lagt litt på is for øyeblikket da jeg tror en slik en vil rokke ved 'harmonien' i karet når den blir større og resten av fisken er små og søte. Mulig jeg kjører amanoreke som algespiser.

Jeg så en morsom liten fisk hos Ankazoo i Hamar her om dagen. En liten sølvfarget fisk med gule finner, samt to gule finner foran som kunne minne om antenner. Dette var dog kun hos hannen, men jeg skal definitivt dit i morgen og mase litt mer på hva slags fisk dette er, for de var bedårende små antennedyr! Med mitt hell så passer de nok ikke inn med Endlersen, men det er lov å håpe. De var vel 2-3 cm og så ,ut til å stime.

Stjernedanio så jo supert ut! Det kommer definitivt opp på listen over fisk jeg vil vurdere. Hvordan er det med yngling hos disse? Jeg tåler at fisken formerer seg, bare ikke like vilt og ukontrollert som guppyen.

----------------------------------------------------------------------------------------

60 literen står nå med vann på gulvet som ser ut til å holde. Dessverre var jeg så smart at jeg "bare" skulle teste den nye filterpumpa og lot den stå der mens jeg var ute noen ærend et par timer. Kom hjem til at den lå og fløyt midt i karet og sprutet vann rett opp. Det meste har nok havnet i karet igjen, men det var "sprayet" over hele gulvet mitt. Nye sugekopper står nå på handlelisten.

Når det gjelder lystopp til akvariet, så har jeg sjekket litt DIY videoer og ymse rart og ikke funnet noe som er i de gatene jeg har tenkt meg. Materialet blir plastglass fra biltema. Utgangspunktet er rett og slett en lav boks som tres ned over akvariet for å skjule vannlinjen, med en listeramme på innsiden av boksen som skal hvile på karets kanter. Denne kommer til å bli belagt med silikon for støtdemping.
På ett eller annet vis må jeg få til en foringsluke og litt ventilasjon for utslipp av fuktighet og innslipp av luft.
Min elendige tegning viser ideen til nå. Bildet forestiller karet sett fra kortsiden, kantene på lystoppen skjuler vannlinjen, de to sirklene med streker fra seg er to lysrør, også en smal boks på toppen som går hele akvariets lengde. Her har jeg tenkt til at toppen av "oppstikkeren" skal være avtagbar for rask tilgang til akvariet (foring, flytte på småting osv) På baksiden av denne "oppstikkeren" kommer jeg til å lage til en del hull, først på baksiden for å se om det er nok for å ikke hermetisere karet helt. Eventuelt at jeg lar bakveggen på "oppstikkeren" være helt åpen og lime fast glasset som ligger på toppen, slik at det blir en permanent åpning i bakkant. Hmmm. Jeg klarer vel å bestemme meg til slutt.

Plastglasset kommer til å bli lett pusset med sandpapir og lakket sort på utsiden. Innsiden er jeg fryktelig usikker på, da handymannen utenlukkende snakket om lakk til farging, og jeg ikke er helt sikker på hvor godt det egner seg på noe som skal være på innsiden av den fuktige, elektriske boksen min. Sort vil jo absorbere lys noe voldsomt, men det lar seg kanskje løse med reflektorer?

Jeg koser meg fryktelig med å pusle med karet i hvert fall. Jeg som var så skuffa når jeg så at jeg hadde kjøpt et kar som trengte mye jobb, er pluselig blitt veldig glad for det. Det koster jo litt mer en jeg hadde regnet med, men det er hyggelig og tilfredstillende å lage noe selv.

Nå ble det en veldig lang post her, det speiler kanskje litt tilbake på meg selv. Hvem har putta på en femmer og alt det der.

Enah, slukker lyset for i kveld.
Spennende!
Skulle slukke lyset nå jeg og, men dette ble for spennende!

Endlers: Ja, har tatt sølibatgrep selv. Men orker foreløpig å selge/gi vekk overskuddsfisk, så noe moro får de ha

Stjernedanio: For mye yngel er tilsynelatende ikke et problem da eggene gjerne blir spist før de klekker. Men det går å få frem noen om man har nok planter el.l. Perfekt, synes jeg Jeg vurderte cherry-barbe før jeg oppdaget disse.

Lystopp: Har du tenkt på LED-lys? De tar mye mindre plass enn lysrørene, og noen av dem er så fine at de kan has på uten topp. Da trenger du eventuelt bare topplokk i materialet du tenker på. Om du ikke har noe imot LED-"lysskinn" har de noen jeg syns er rimelige på Webzoo, Aqualighter, i tillegg til en del dyrere lys. Selv har jeg en Aqualighter 2 30cm (driftstemp. 39oC) og Sunstrip 70 65cm (driftstemp. 54oC) i min tanktopp, veldig fornøyd!

Si ifra når du finner ut arten da!
Enah
Jeg så en morsom liten fisk hos Ankazoo i Hamar her om dagen. En liten sølvfarget fisk med gule finner, samt to gule finner foran som kunne minne om antenner. Dette var dog kun hos hannen, men jeg skal definitivt dit i morgen og mase litt mer på hva slags fisk dette er, for de var bedårende små antennedyr! Med mitt hell så passer de nok ikke inn med Endlersen, men det er lov å håpe. De var vel 2-3 cm og så ,ut til å stime.


Det kan høres ut som du har sett Pseudomugil furcatus...? Disse har jeg selv...en veldig aktiv, tillitsfull og "snill" art. Ikke er de koneplagere heller, som noen regnbuefisk kan være. Den burde kunne gå sammen med Endlers og er ganske tilpasningsdyktig når det gjelder vannverdier, da den lever i biotoper med store årstids-svingninger. Hos meg lever de riktignok ikke i Endlers-vannverdier.
Legger ved et snapshot på mine...
Det å ha mailvarsling på telefonen kan virkelig spolere nattesøvnen!

Da høres Stjernedanio ut som noe midt i blinken for meg. Skal definitivt sjekkes ut nærmere!

Jeg har tenkt på LED ja, men jeg syns det ser litt funky ut i nanokassa som har LED, og syns det er mye mer behageligere belysning i kar med lysrør. Har vært så heldig å få besøkt litt forskjellige akvarier hjemme hos folk i nærområdet, og lysrør ser ut til å være mer behagelig i mine øyne. I grunn positivt overrasket over relativt fremmede mennesker som åpner dørene til hjemmene sine for at jeg skal få sikle litt fisk.

I tillegg så ønsker jeg å ha en solid topp med litt høyde og "firkantethet". Det hele blir stående på en (solid) kommode som jeg bruker til å skille soveområdet fra stue/kjøkkenområdet (hybel), så da vil lystoppen også i mine øyne hjelpe til med å opprettholde "veggen" min. I hvert fall jeg er lav nok til at jeg ikke kan titte over akvariet og rett ned på reiret mitt. Tidligere har jeg vurdert gardiner, eller å smelle opp en skillevegg, men akvarieskille er da mye hyggeligere.

Ellers så skjønner jeg tankegangen din også. Hadde det vært ei vanlig leilighet med et vanlig akvarie langs med veggen opplegg så hadde jeg definitivt vurdert å kutte ut lystopp og heller bare hatt LED med eller uten dekkglass.


Silvershaded har atter en gang svaret på det meste! Absolutt riktig fisk! Nydelig fisk det der.
Flaksen min strakk seg så langt at de trives med like vannverdier, men det stopper seg nok med at jeg mangler 40 liter for å dekke boarealet den krever. Synd, men lenken blir lagret, så kan jeg plukke det frem igjen om litersyken får meg til å hive ut sofaen.
Viktig med rengjøring
Jeg har lenge lurt på hvor viktig det egentlig er å være nøye på å rengjøre beholderne for dråpetester. Så i dag har jeg hatt et lite eksperiment.

PH test i to forskjellige beholdere, akkurat samme akvarievann, det eneste som er forskjellig er at den ene (mørkeste) beholderen ikke er rengjort etter å ha blitt brukt til å teste No3.

Så om du har lyst til å unngå sjokk og feil resultat, så er rengjøring VELDIG viktig.

Dette er et godt poeng, Enah...rengjøring av måleutstyr er uhyre viktig
Man må bare ikke bruke noen vaske- eller rengjøringsmidler...kun manuell rengjøring med varmt vann. Jeg pleier å rense rørene innvendig med en dott filtervatt...god skylling etterpå. Og man må rengjøre straks røret er brukt, ellers har det lett for å danne seg belegg på glasset. Platrør er ikke så bra, de er mer usikre når det gjelder rengjøring og kan bli uklare etter en tid. De får også lettere riper innvendig når man rengjør.
Glass
hei så du skal pusse glasset med sandpapir! forsiktig med det, da du svekker glassets styrke med det! glass har en overflate spenning i seg og det svekkes med alder og slitasje, skal legge ut litt fakta og beskrivelse om glass senere i min tråd.
h Buddhafisk
Hvem sa noe om sandpapir ? Jeg sa filtervatt, den riper ikke glass. Selvsagt skal man ikke bruke sandpapir...
Buddhafisk
hei så du skal pusse glasset med sandpapir! forsiktig med det, da du svekker glassets styrke med det! glass har en overflate spenning i seg og det svekkes med alder og slitasje, skal legge ut litt fakta og beskrivelse om glass senere i min tråd. h Buddhafisk :-)


sorry jeg leste feil plast glasset skrev du, jeg trodde du mente selve akvarie glasset
Nei, her var det jo snakk om prøverør
"Akvarieglass" er gjerne glass, ikke plast.
det var enah jeg så skrev pusse med sandpapir og lakkere tidligere i tråden her å skulle kanskje trykket på "sitere" hennes innlegg isteden ja
surra litt her jeg nå da SilverShaded
Greit nok det, Buddhafisk...men det lønner seg å se sammenhengen før man svarer...
Det var plast glass til en lystopp hun snakket om å matte ned med sandapir for å lakkere...der skulle lett mattingikke medføre noen materiell svekkelse som betyr noe.
SilverShaded
Greit nok det, Buddhafisk...men det lønner seg å se sammenhengen før man svarer... ;-) Det var plast glass til en lystopp hun snakket om å matte ned med sandapir for å lakkere...der skulle lett mattingikke medføre noen materiell svekkelse som betyr noe.


Ja var litt trøtt i øya her jeg da men tenkte at jeg måtte forte meg og advare ser du, så hun ikke gjorde en kjempe tappe, da jeg kjenner flere som har gjort den feilen med å pusse glass med sandpapir for og få vedheft for lakk! men ser at hun er en DIY,er så sikkert grei info å ha i bakhodet

noen ganger så blir mange kanskje litt for ivrig med å hjelpe, jeg er nok ikke et unntak her nei
SilverShaded
Dette er et godt poeng, Enah...rengjøring av måleutstyr er uhyre viktig :-) Man må bare ikke bruke noen vaske- eller rengjøringsmidler...kun manuell rengjøring med varmt vann. Jeg pleier å rense rørene innvendig med en dott filtervatt...god skylling etterpå. Og man må rengjøre straks røret er brukt, ellers har det lett for å danne seg belegg på glasset. Platrør er ikke så bra, de er mer usikre når det gjelder rengjøring og kan bli uklare etter en tid. De får også lettere riper innvendig når man rengjør.


Jeg har handlet testsett av litt forskjellig merker, og bruker stort sett de målebegrene som fulgte med JBL sitt som virker å være av glass, eller i hvert fall litt mer glassaktig plast en målebegrene fra tetra. Men til eksperimentet mitt så tenkte jeg å heller ofre plasten en glasset i tilfelle det ikke ble å få rent igjen.

I tetra begrene bruker jeg faktisk en del q tips for å komme til nedi hjørnene på målebegret når jeg rengjør, for der har det lett for å legge seg skit.



Jepp...derfor er de runde JBL-rørene å foretrekke, ingen hjørner
Buddhafisk
[QUOTE=Buddhafisk]hei så du skal pusse glasset med sandpapir! forsiktig med det, da du svekker glassets styrke med det! glass har en overflate spenning i seg og det svekkes med alder og slitasje, skal legge ut litt fakta og beskrivelse om glass senere i min tråd. h Buddhafisk :-)


sorry jeg leste feil plast glasset skrev du, jeg trodde du mente selve akvarie glasset


Det er plastglass til lystopp ja, jeg regner med at det tåler å bli mattet litt. Akvarieglasset ville jeg aldri finne på å røre uten dobbelt, trippelt og firedoblet sjekking av hva som er greit og ikke. Jeg har voldsom respekt for styrken i en god del liter vann.

Takk for at du advarer meg uansett, OM tanken var å matte selve akvariet så hadde du nok klart å få meg til å tenke meg om to ganger først.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap