Rstange's akvarietråd

Hei,

Siden det ble full oppussing i akvariet i romjula tenkte jeg å utnytte den nye oppstarten og lage en tråd her på forumet. Litt info om karet:

- 110l Juwel Rekord
- 2xT8 lysrør
- Finnex LED armatur
- Sodastream Co2 anlegg
- Eheim professionel ekstern pumpe
- Lys og Co2 styres med tellstick/Nexa og switchking. Alt på timer, men kan styres manuelt via app på telefon.

Oppstart av dette karet var mai 2016. Kjøpte karet og filteret brukt, filteret var ferdig innkjørt og klart til bruk. Vi byttet ut ett 60 liter som ble startet opp januar 2016. Vi startet karet med 1 Ancistrus, 8 ildtetra og flere ?Neocaridina fra 60 literen. I løpet av sommeren/høsten har vi kjøpt og fått mange forskjellige planter som har prydet karet. I oktober begynte vi å bli rimelig fornøyd med oppsettet og vi begynte å kjøpe fisk.

Så bestemte vi oss i desember for å bytte ut sanda i akvariet. Hadde lyst å legge ett lag plante-soil, også har vi ikke vært 100% fornøyd med sanda fra biltema. I romjula kastet vi oss rundt, tømte karet helt og innredet det på nytt.

Ett bilde slik karet sto 22.12:
[External Image]

Helt tømt for planter og fisk, tok noen timer å fange inn alle rekene:
[External Image]

Ett lite lag soil i bakkant hvor plantene står:
[External Image]

Soilen skyllet jeg før bruk, men sanda ble glemt i ett svakt øyeblikk. Fikk angre på det, ikke så lett å plassere planter i tåka. La bunnlaget med en liten skrå (slope, eller hva det kalles). 2cm i front og 5cm bak. Dette for å gi en fin effekt. Akvariet virker høyere og plantene får ett godt lag å vokse i.
[External Image]

Tåka letter sakte opp og foreløpig er jeg fornøyd med oppsettet, det ble ett helt annet kar selv om det meste er på samme plass som før.
[External Image]

Planter i karet:
?
Javabregne
Pistia
Anubias
Alternanthera sessilis
Hygrophila polysperma
hygrophila siamensis
Limnophila sessiliflora
Alternanthera reineckii 'pink'
Må si det modnet fint Men har du helling på substratet enda? Ser ut for at fronten er høyere enn ved starten.

Hvor kjøpte du LED-planken din, og hva kostet den?

Takk for deling
Ja har helling nå, før hadde jeg 5cm over hele. Kan kanskje være den svarte listen som gjør at det ser høyere ut, ble litt mørkt på de siste bildene som ble tatt med mobilen.

Betalte 906kr ink. mva og frakt fra amazon. Finnex stingray. Den har røde 660nm og blå leds som skal være bra for plantene. Finner ikke speisifikasjoner på de blå, men oppgitt som Actinic Blue. De blå gir iallefall en veldig fin "glød" på fiskene og får fargene til å virkelig poppe, spesielt sommerfugelciklidene kommer til rette med denne armaturen.
Oooo, til den prisen kan det være verd et forsøk Eller kom MVA og fortollingsgebyr i tillegg? Hvor mange cm og watt er den på? Er du (og plantene fornøyd?
Hei rstange, det ble kjempefint i karet ditt!

Finnex stingray er vel et av dem Silvershaded sverger til der det ikke skal være så mye lys, og jeg tror hun har vært godt fornøyd med det. Denne er i slekt med min Finnex planted+, som gir litt mer lys. Blir alltids kostende litt å bestille fra Amazon, men blir vel uansett billigere med disse Finnexene enn mange andre alternativer.
G'damn you guys! Og min lyst på plantelys! Nå har jeg jommen bestillt 20 inch både Planted + OG Stingray :o Bra jeg har bursdag snart, og at gavepenger fra opphavet kom inn på konto i dag! OG bra jeg er på vei inn i diverse akvaponiforsøk, for jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal få plass til disse

Literlyssyken? Begynner å få litt erfaring med LED-planker da, med disse to har jeg nå 6 varianter/produsenter. Så langt mest fornøyd med Sunstrip Fresh 70 (W/meter), plantene gror så det spruter! Planted + er til sammenlikning 30 W/m.

Ang. mitt spørsmål om fortollingsgebyr: Viser seg at Amazon er blitt så avansert at de ordner slikt ved innførsel til Norge, og vi betaler bare MVA.
Takk

Fikk tatt ett bedre bilde under vannbytte igår:

[External Image]

Det er enda en del partikkler i vannet etter sanda, men blir bedre og bedre etter vært bytte av vann. Bytter annenhverdag nå, har hatt tre vannbytter over helgen. Etter måling igår var No2 på 0.3mg/l så tar en ny måling idag og bytter vann igjen om nødvendig.

Har 30" utgaven (76,2cm) av Stingrayen, den går akkurat på innsiden av toppen. Valgte Stingrayen fordi den kan brukes under toppen. Planted+ er vel ikke egnet til det? Uansett har jeg greit med lys med to lysrør og led-armatur. Har lurt litt på en til led-armatur i stedet for lysrørene, men er litt usikker.

Jeg er strålende fornøyd med armaturen. Prisen er det ingenting å si på. Plantene vokser og trives. Hygrophila polysperma'en vokste fint før led-armaturen, men etter den har den virkelig blitt fin med rødlig farge på de øverste bladene. Det vokser så fort at jeg må luke en gang i uken for at akvariet ikke skal bli overgrodd. Algeveksten har også blitt redusert med mer lys.

Som nevnt gir de blå-ledene en fin "glød" til fiskene og fargene popper virkelig. Det er litt lite lys fra en armatur til å dekke hele akvariet, blir veldig mørkt med bare led-armaturen. Bortsett fra det har jeg ingenting å utsette, strålende fornøyd. Prisen jeg betalte var inkludert alt, frakt og mva. Amazon fikser fortolling så man trenger ikke tenke på noe.
Er nok lurt med mer enn ett lys når man har LED, ja. Alle jeg har med unntak av Sunstrip har begrenset spredning, er jo begrenset med reflektormuligheter.

Jeg har plassert lysene mine på tvers, så da får jeg litt flere justeringsmuligheter, selv om jeg trenger flere for å dekke hele tanken. Men designet mitt gjør at jeg ikke behøver lys overalt.
Haha, Livsforvalteren, da... ;-D LED-kongen!
Jeg kommer antakelig til å bestille en stingray til mitt kommende brakkvannskar.

Rstange - Planted+ kan ikke monteres oppi armaturet, nei. Jeg har min oppå dekkglass. Jeg har fælt mye alger da, mistenker at dette lyset er litt for sterkt for karet mitt, som har lite næring og lite CO2 pga tynn befiskning - kan hende jeg må prøve å heve lyset litt. Jeg fikk ikke med meg at du har både stingray og T8 - hvilket merke er T8-rørene?

Det var jo ikke så dumt å montere de på tvers. Hehe. Enkelt men av en eller annen grunn tenker man stortsett bare i bredden når det skal belyses :P Så det skal jeg legge meg på minnet hvis det blir aktuelt til ett senere oppsett. Har jo en del anubias som ikke trenger så masse lys, har løst det med flyteplanter. Eneste stress er at de av og til flytter på seg også sprer de seg som pesten Men rekene og fiskene liker de


Kjøpte akvariet brukt, det sto to Aura 840 i det. De har forsåvidt gjort jobben. Fant ut at fargetemperaturen sannsynligvis var 4200 kelvin. De virket gulere, men kan jo være alderen og at de ikke var 100% etter spek. Med lys sandbund så det fint ut med det gule lyset, men ble litt rart med den mørke sandbunnen. I går byttet jeg ut med Biltema sine T8 18W på 6500 kelvin. Fornøyd så langt, var litt uvandt å se på men det kommer seg vel. Så får vi se om plantene trives i det nye lyset. 6500 er vel en fin fargetemperatur for planter, samtidig som det gir et fint lys å se på. Finner ikke så mye spesifikasjoner på rørene, men ser flere på akvaforum er fornøyd med de. For 54 kroner var det iallefall værdt forsøket.

Ikke så lett å formidle i bilder, men slik ser det nå ut gjennom kameraet på mobilen:

[External Image]
Dette var helt villt flott! Kan du fortelle om dette med Sodastream-anlegget ditt?
Takk

Anlegget er kjøpt fra co2art.co.uk
Kjøpte ett kit med regulator, diffusor, slanger og overgang for å bruke Sodastream-flasker. Valgte Sodastream fordi de var litt lettere å få tak i og ikke er alt for store i størrelse. Regulatoren har magnetventil som er koblet på timer.

På bildet ser du flasken med regulatoren på toppen, slangen går til en dråpeteller bak karet (den hjelper deg å regulere hvor mye Co2 som tilsettes) også til diffusoren i karet:

[External Image]

Diffusoren:
[External Image]
Dette var jo kjempesmart! De Sodastreamflaskene er kanskje billigere også, vil jeg tro?

Er ett enkelt kit når det først er satt opp. Plagdes litt i starten med ventilen, men en liten chat med support så var problemet fikset. Har ikke gjort noe stor research på pris, men å få tak i ei brukt Co2-flaske og få det fylt koster nok ikke allverden. Sodastream flaskene koster ca. 200kr med 450gram gass, også koster det en 100-lapp å fylle de. En kilos pris på rundt 220kr for Co2, vet ikke hva det ville kostet å fylle ei 5kg Co2-flaske, men sikkert billigere per kilo.

MEN, siden jeg ikke har hatt Co2-anlegg med flaske før så valgte jeg Sodastream fordi det var enkelt og trygt. Ett ferdig kit som er satt sammen med deler av noen som kan Co2-anlegg og som er testet med gode tilbakemeldinger + flaska kostet meg rundt 1100kr. Så blir det en hundrings i ny og ned for mer gass. Jeg kjører fortsatt på første flaska nå etter 5 1/2mnd og trykket er enda bra, har ca. 1 dråpe hvert femte sekund 8 timer om dagen. Og skulle noe gå galt er ikke 450 gram (en full flaske) Co2 i stua noe katastrofe.

Så for noen som ønsker å starte med Co2 så kan det anbefales på det sterkeste. Og for de som har en liten tank og som ikke trenger veldig stort tilførsel av Co2 så ser det ut som Sodastream flaskene holder i massevis. Også tar jo anlegget lite plass
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap