Stines undervannsverden

Da var det omsider min tur til å opprette en akvarietråd her på forumet! Etter utallige timer med research, mye arbeid med å lage et aquascape og en vellykket Salmi-innkjøring - så var det for en uke siden endelig klart for å hente de første fiskene mine!

Jeg kjøpte tolv Cherrybarber og to Ancistrus. Jeg var innom mange alternativer når det kommer til fisk, men valgte til slutt disse to artene fordi jeg liker utseendet og personligheten til disse - og også fordi de har rykte på seg for å være litt hardføre. Det tenkte jeg kunne være lurt for en nybegynner som sikkert kommer til å gjøre noen nybegynnerfeil. Planen er å skaffe i hvert fall en art til etter hvert, samt å øke barbestimen litt - men synes dette var en god start.

Fiskene ser ut til å ha funnet seg fint til rette. Barbene er noen aktive og morsomme fisker, mens Ancistrusene har fått beitet ned mesteparten av algeoppblomstringen jeg slet med i innkjøringsperioden. Alle har fått smaken på Rephashy (de får en en blanding av Bottom Scratcher og Super Green) - men de får også litt flakfôr, siden det var det de var vant med fra dyrebutikken.

Vannverdiene har holdt seg fine, men jeg har tilsatt Seachem Neutral Regulator for å sikre at pH holder seg på sju. Her jeg bor er det nemlig null kH i vannet, og jeg vil ikke risikere ustabil pH.

Så nå kan jeg endelig kalle meg selv for akvarist - det blir en spennende tid framover!
Ser fint ut og Cherrybarber er fine fisker
Velkommen til forumet og velkommen til hobbyen!
Cherrybarber er utrolig flotte når de trives og karet du har satt opp ser bra ut.

Hold oss oppdatert!
Dette ser kjempebra ut! Flott oppsett!
Jeg skal følge med denne tråden
Takk alle sammen Er ikke så flink til å være innom her på forumet, blir ofte mest på "Vi med akvarium"-gruppa på Facebook, siden det er litt mer folk/aktivitet der. Men skal prøve å oppdatere her også jevnlig.

Nå har jeg hatt fiskene i drøyt fem uker, og det har gått bra så langt. Fiskene ser ut til å trives, og de farger ut fint. Plantene vokser godt og jeg har omsider begynt å slappe litt mer av - til tross for en liten krise når vi hadde elektrikere var på besøk som dro ut alle kontaktene til akvariet, og dro hjem uten å sette dem inn igjen. Var ikke hjemme selv, så karet ble stående i 10+ timer uten filtrering. Kom hjem til svært bleke fisker og høye nitritt-utslag. Men det gikk bra det også, takket være mange store vannbytter.

Jeg er litt bekymret for den minste av de to ancistrusene mine. Da jeg fikk fiskene 15. november var de to nesten like store, og det var vanskelig å se hvem som var hvem av de to. Siden da har den største av dem blitt mye større - mens det minste fortsatt er bare tre centimeter. Sistnevnte er også mer sky enn den andre, og jeg ser lite til den. Lite interessert i Rephashy også... Er litt mentalt forberedt på at den kanskje ikke klarer seg. Men må bare følge med og se hva som skjer framover.

God jul alle på Akvaforum!
Må nok bare innse at minste ancistrusen nok var liten og svak fra starten, og at den ikke greide seg. Har ikke sett den på nesten to uker nå. Var jo bare tre centimeter (inkludert hale) og vokste ikke. Har ikke funnet den og har heller ikke hatt noen økning i nitritt, så antar at de andre rett og slett har spist den?

Ellers er jeg veldig fornøyd med karet og fiskene. Har lyst til å kjøpe en art til, men tror jeg skal vente litt til... Jeg er fortsatt ganske engstelig for å gjøre feil eller for at de ikke skal ha det bra - det er liksom en prosess for meg å klare å slappe av. Så det jobber jeg ned nå!
Yngel-alarm!

I går når jeg var ferdig med vannbytte, oppdaget samboeren min at vi har fått yngel i karet! Jeg vet jo at Cherrybarber spiser både egg og yngel, så jeg trodde faktisk ikke at det var «mulig» å få fram yngel på disse i selskapskar uten spesiell innsats. Men har telt til 7 samtidig nå, og de er ca en centimeter lange (kanskje litt mindre). Ser tydelig ut som små kopier av foreldrene sine!

Har jo tenkt at de voksne har vært mindre interessert i mat de siste ukene, og nå har jeg i hvert fall en tanke om hvorfor - de har nok hatt nok annet å spise... Men jeg håper at noen av de som har klart seg til nå vil overleve og vokse opp! Dette var veldig moro!
Yngel er alltid moro!
Gratulerer!
Tusen takk, Ciklide! Var virkelig en overraskelse dette her- blir spennende å følge med videre!
Det betyr at du er spot on med vannkvaliteten og at fisken trives!
Man lærer stadig, og det er jo noen humper i vegen også. Etter noen uker med glede over yngel ble det noen uker med bekymring over min Ancistrus. Først virket den veldig forstoppet, men så gikk magen tilbake til normalt. Men interessen for mat er fortsatt lite til stede, og den pleide jo å elske Rephashy... I tillegg holder den seg bare på sine to faste plasser... Den ser - for mine utrente øyne - for så vidt frisk ut, og jeg har jo et håp om at den spiser litt om natta, når jeg ikke følger med. Men jeg er fortsatt bekymret for at den ikke er frisk.

På den gledelige siden gikk jeg i helgen til innkjøp av ti Otocinclus Macrospilus. Min erfaring med Ancistrus så langt har jo vært litt så som så, jeg har mistet en og vet ikke helt om den andre er frisk eller ei - men den har i hvert fall ikke jobbet noe særlig med algene. Vet jo at de ofte blir late med alderen, og dessuten vet jeg jo også at de yngler som kaniner om de får sjansen, så det fristet ikke så mye å kjøpe flere slike. Fikk råd om å teste ut ottoer, og de er jo rett og slet verdens mest sjamerende småtroll. Mistet en av de i transporten, men de andre ni ser ut til å klare seg fint. Hurra!

Jeg har etterhvert lært at jeg liker aller best små gruppe- eller stimfisk. Det var jo stikk motsatt av hva jeg egentlig trodde, men slik er det altså. Jeg sitter jo å fantaserer om et kar nummer to, og da blir det nok enten stjernedanio, dronningrasbora eller en annen liten stimfisk som blir i hovedfokus... Liker så godt små fisk i større kar - for jeg synes at det ser mye bedre ut når de har god plass!
Det viste seg dessverre at magefølelsen stemte når det gjaldt ancistrusen min.

På morgenkvisten i går fant jeg den død på bunnen. Så da er det kun Otocinclus og Cherrybarber som bor hos oss fra nå av. Det var trist, men også godt at den fikk slippe. Det er jo en del av hobbyen dette, men man blir jo glad i de små personlighetene. Han var kongen i karet, og den eneste fisken med litt størrelse på, så det er rart at han er borte. Samtidig frister det ikke så veldig med ny ancistrus - og jeg er så langt veldig fornøyd med ottoene jeg kjøpte forrige helg.

Jeg leker som sagt med tanken på å kjøpe ett kar til i løpet av året. Har et sted i stua som jeg tror vil passe perfekt til et 125-150 liter eller der omkring. Sitter å sikler på blant annet Dronningrasbora, Stjernedanio, Korallrød smykketetra og Moskito-rasbora.. Ellers så blir det en annen av de små, vakre stimfiskene som finnes - oppdager jo stadig noen nye arter. Hadde vært artig å ha noe ikke alle har, så klart.

Blir nok ikke noe enklere å velge neste gang, selv om jeg vet litt mer hva jeg liker nå.
Har som krav at de skal gå i samme vann som mitt eksisterende kar dog, slik at jeg kan flytte fisk mellom ved behov (tenker feks på lekkasje, filterkrasj etc). Tenker egentlig at ett akvarium er det dummeste man kan ha, enten får man ha to (eller flere) ellers får man ha ingen. Godt å ha et ekstra kar i reserve!
Så trist med ancistrusen din Stine. Det er desverre en del av hobbyen i blant og man blir jo så glad i disse små fiskene.

Det blir spennende å se hva du setter opp. Stjernedanio er utrolig flotte fisk, helt klart en av mine favoritter, men det hadde jo vært utrolig kult med en diger stim moskito rasbora i en 125-150l.
Ja, det var trist - men også en slags lettelse at det var slutt. Vi har jo hatt en magefølelse på at noe var galt med den. Nå slipper den å lide i hvert fall!

Og ja, stor stim med moskito-rasbora hadde vært utrolig kult! Jeg synes generelt at det er utrolig kult når man kan ha en litt større stim med små fisk i et større akvarie. Så det er absolutt noe jeg leker med tanken på! Ser for meg at det både ville være utrolig flott å se på - men også litt "luksus" for fiskene med god plass ift størrelsen! Blir nok ikke noe på denne siden av sommeren, men kanskje i høst? Jeg er gira i hvert fall!

Det går vel ikke an å ha denne hobbyen uten å møte på noen skjær i sjøen. Den siste uka har jeg mistet to av mine nye ottoer og en cherrybarbe. Den ene ottoen fikk sår og hvite flekker på kroppen, og jeg har nå begynt behandling med Sera BaktoTabs etter råd fra dyktige folk på akvarie-gruppa på Facebook. Vi tror det er noe bakterielt, og jeg har også prøvd å "gre" sanda i håp om å avdekke om det er noe ulumskheter der. Lurer på om jeg kanskje har overforet litt, og at det er det jeg blir straffet for nå? Ikke godt å si. Lurer på om jeg må få meg noen reker etterhvert, for de er jo geniale når det gjelder rydding har jeg skjønt. Men har det dumme innvendige Juwelfilteret da, så det er det som stopper meg...

Har tatt ut deler av filtermedia og satt disse i bøtte med luftestein, i håp om å redde en del filterbakterier mens jeg medisinerer. Har også kjøpt luftpumpe så jeg kan sette litt ekstra oksygen i karet ved behov. Håper resten av fiskene klarer seg og jeg får karet i balanse igjen. Ikke noe moro når ting ikke fungerer, men om ikke annet er det i hvert fall lærerikt...!

I går kjøpte jeg meg også et lite kar fra Buyo som jeg har tenkt til å bruke til karantene/nødkar. Det er bare 33 liter, så det er med andre ord for lite til det aller meste, men siden jeg kun har små fisk, så fungerer det vel til nødstilfeller og kortere perioder. På sikt blir det kanskje brukt som rekekar - eller så selger jeg det til fordel for et litt større karantene/nødkar - der faktisk noen kan bo "til vanlig", når jeg ikke trenger karantene. Men fant ut at det var litt vel risikabelt å bare ha ett akvarium tilgjengelig...
Sykdom, sykdom og mer sykdom.

Det er dessverre det som oppsummerer min akvariehobby de siste par måneder, og derfor har det ikke vært så motiverende å skrive om det heller.

Alle ti ottoene som jeg kjøpte 15. februar døde begynte å dø - en etter en - i begynnelsen av mars. I løpet av to-tre uker var alle borte. Ancistrusen min døde også noe før dette, etter det jeg vil si var "en tids sykdom". Jeg hadde også tolv cherrybarber, som jeg kjøpte samtidig med ancistrusen i november, og den første av disse døde i slutten av februar. Så gikk det en drøy måned før jeg fikk nytt cherrydødsfall. De får alle samme symtom - en knekk i ryggen, som blir verre og verre til de til slutt ikke klarer å svømme lenger. Ellers lite utvendige tegn, med unntak av hvit avføring og muligens noe fargeendring. Har mistet seks cherryer så langt, og har seks igjen. Selv med god hjelp fra flinke folk i gruppa på Facebook har vi ikke klart å finne noen sikker diagnose. Har medisinert både med Sera Baktotabs og Esha ndx uten at det har hjulpet. Har også Sera Nematol stående, så det vurderes som et neste steg.

Nå frykter jeg at jeg rett og slett må legge ned hele karet og rense det skikkelig for å bli kvitt denne driten. Det er selvsagt en trasig tanke, for man blir jo så glad i disse fine små dyra. Men tror egentlig at alle de seks gjenlevende også har denne parasitten/sykdommen eller hva det nå er, og frykter at dette vil bli med meg videre til nye fisk og nye kar...
Plussmedlem
Hei, Stine!

Kjipt å høre om fiskene dine.

Jeg vil bare komme med et par forslag i forhold til medisinering og fiskedøden.
Har du forsøkt Esha 2000? Bredspektret medisin mot en ganske lang rekke med bakterier og diverse. Videre ville jeg også prøvd Nematolen, da det kan høres ut som cherry'ene har en innvendig parasitt av noe slag. Nematol er antakelig den beste medisinen til innvendig parasitter.

Oto'ene dine er det ikke sikkert det var annet med enn det som ofte rammer otocinclus - de har gått en lang periode med for lite mat. De er strengt herbivoriske og vil helst ete alger (og masse) hele dagen. Dette er det sjelden mye av hos forhandlere da kunder reagerer negativt på "skitne" akvarium. I tillegg går de ofte sammen med mer aggressive spisere enn dem selv og taper konkurransen om den maten som tilbys.
Og så kommer de ofte til et litt for nytt akvarium der algevekst og "aufwuchs" ikke er tilgjengelig i nok monn, og med litt svingende vannverdier. Og videre er kanskje akklimatiseringen i kjappeste laget i tillegg.

I utgangspunktet er oto'er meget hardføre fisker, men faller ofte fra kort tid etter handelen av grunnene nevnt over. Den første måneden er den kritiske.
Gi dem masse mat, mer enn du tror de klarer å spise og vær nøye med stabile vannverdier og temperatur. Overlever oto'er den første måneden, er sjansene meget gode for at du får ha dem i hele deres levetid (sånn 3-5 år roughly).

Det er meget mulig du allerede vet dette, altså. Jeg skriver dette i beste mening.

Håper du greier å få has på hva det nå enn er som tar fiskene dine, og at du har bedre hell i fremtiden.

Takker for alle svar og råd! Nå gikk det dessverre den vegen at jeg har valgt å avlive de siste Cherrybarbene.

Mistankene gikk på blant annet Camallanus eller Microsporidiose hos erfarne fiskefolk, men all den tid de ikke har hatt noen ytre tegn på Camallanus i løpet av de månedene som har gått, så mistet vi litt tro på det også. De fikk alle en veldig karakteristisk ryggknekk som kan stemme med Microsporidose - som er en sykdom som ikke finnes behandling for. Men noe sikkert svar får jeg dessverre aldri. Man vil nok alltid spørre seg om man burde gjort mer, prøvd mer... Det var absolutt ikke noen lett avgjørelse, men nå ble det altså slik.

Om det var det samme som rammet ottoene, eller om det var noe annet vites så klart ikke. Mulig de døde av de årsakene du nevner her, som jeg vet at ikke er helt uvanlige. Problemene med cherryene dukket opp etter at ottoene kom i hus da, så det er klart jeg har lurt på om de dro med seg noe.

Nå er akvariet tomt, og blir renset. Blir nok noen måneder ro nå, mens jeg tenker på hva framtiden skal bringe. Klart det frister å starte opp på nytt, så det blir vel antakelig til det. Men vil ta meg god tid til planlegging, og finne ut hvordan jeg vil ha det.
Plussmedlem
Jeg skjønner.
Og det skal du ha - å velge avlivning vitner om mot og ansvarsbevissthet. En voksen avgjørelse.

Jeg ønsker deg lykke til videre og håper du fortsetter med akvarium senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap