- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- En slags slank sverdplante?
En slags slank sverdplante?
Hei og hopp, planteeksperter!
Thor (Dahl's dyrerike) i Moss har solgt meg en urkul plante. Han lovet at den ville trives i et sør-amerika-biotop og få utløpere (sees blant annet nede i høyre hjørne av bildet) som man nesten kunne SE at vokse. Etter et par måneder i karet mitt - tok den HELT av. Utløpere i alle retninger OG flotte avleggere Men, hva er NAVNET?
Det virker som om dette er en slags sverdplante. Men bladene er er max 1 cm brede, max 12 cm lange og har et rettere preg enn f.eks. Echinodorus bleheri. Hele moderplanten er ca. 8 cm høy. De ytterste bladene blir etterhvert gjennomsiktige og visner, mens nye og friskt grønne blader dukker opp fra sentrum. Utløperen er som sagt lynrask. Kan vokse flere cm på én dag og har samme lyse grønnfarge som bladene. Avleggerne har blader som står mer "rett til værs" mens moderplanten får det klassiske palme-utseendet. Hjelp-hjelp: navn! (Beklager MMS-kvalitet på bildet)
Thor (Dahl's dyrerike) i Moss har solgt meg en urkul plante. Han lovet at den ville trives i et sør-amerika-biotop og få utløpere (sees blant annet nede i høyre hjørne av bildet) som man nesten kunne SE at vokse. Etter et par måneder i karet mitt - tok den HELT av. Utløpere i alle retninger OG flotte avleggere Men, hva er NAVNET?
Det virker som om dette er en slags sverdplante. Men bladene er er max 1 cm brede, max 12 cm lange og har et rettere preg enn f.eks. Echinodorus bleheri. Hele moderplanten er ca. 8 cm høy. De ytterste bladene blir etterhvert gjennomsiktige og visner, mens nye og friskt grønne blader dukker opp fra sentrum. Utløperen er som sagt lynrask. Kan vokse flere cm på én dag og har samme lyse grønnfarge som bladene. Avleggerne har blader som står mer "rett til værs" mens moderplanten får det klassiske palme-utseendet. Hjelp-hjelp: navn! (Beklager MMS-kvalitet på bildet)
Postet 19.10.07 kl 22:45
Endret: 19.10.07 kl 23:24
Via Tropica?
Kan minne litt om "Echinodorus uruguayensis", men bladene er IKKE vridd...
Postet 20.10.07 kl 18:22
Kan det være Echinodorus quadricostatus eller E. tenellus kanskje?
Postet 21.10.07 kl 20:22
Postet 21.10.07 kl 20:40
Jeg tenkte også på tenellus, men bladene på den er vel smalere? Hva med denne? Synes den kan ligne litt. Obs, det er bare bilde i plantelista, ikke i profilen.
Postet 21.10.07 kl 20:45
Postet 21.10.07 kl 20:50
Postet 31.10.07 kl 08:44
Postet 31.10.07 kl 09:31
Postet 31.10.07 kl 09:32
DahAquaManHar en veldig ålreit Plantebok jeg :) De det står mellom for meg er: Echinodorus tenellus, Lilaeopsis brasiliensis, Ophiopogon japonicus kyoto dwarf, sagittaria platyphylla..
Echinodorus tenellus er det helt sikkert ikke. Den har helt annerledes utseende, og er mye mindre.
Lilaeopsis brasiliensis er det ikke, da denne vokser ganske seint.
Ophiopogon japonicus kyoto dwarf eller Mondo grass er det i hvertfall ikke, for dette er egentlig ikke en akvarieplante, og den vil ikke vokse slik Catfish beskriver. Tror heller ikke Thor på Dahl's dyrerike ville solgt slike, og sagt at disse ville trives i en søramerika biotop.
sagittaria platyphylla blir mye større en 8 cm, og den vokser heller ikke så fort som catfish sier at den gjør.
Det er mer ved planter enn utseende på bilde.
Postet 31.10.07 kl 22:31
Postet 01.11.07 kl 01:43
Rose UJeg tror dette er en Echinodorus quadricostatus. Bladenes form, den lyse grønnfargen og de rasktvoksende utløperne, er typisk for denne planten.
Enig med den
Jeg har den planten selv i en 128 liter, og den har nå dekket hele bunnen.
Den lignet på en prikk på bildet Catfish la ut, jeg tenkte på den planten med en gang.
Postet 01.11.07 kl 02:04