Ikeaplante igjen -hva er dette??

For en gangs skyld har jeg også kjøpt med meg en vannplante fra ikea. Syns de bruker se kjedelig og stusselig ut, men denne ble jeg litt nyskjerrig på.

Nå etter en uke har den vokst og helt forandret bladtype. Når jeg kjøpte den var den kun sånn som det nederste partiet på bildet. Nåleaktige blader på stiv tykk stengel. Nå har toppskuddene kommet med fjæraktige blader -totalt forskjellig fra hvordan den vokser lengre ned. Kan ikke finne denne i plantebasen, det eneste jeg kan sammenligne med er Myriophyllum men utifra de bildene der har den fjæraktige bladenr helt nedenifra. Dessuten står den som vanskelig og denne virker overhodet ikke vanskelig.

På bildene (dårlig, håper det vises) ser dere også noe knopplignende i bladhjørnene. Kan det være at det er knopper og at den stive nåleaktige delen egentlig er overflatedelen av planta?
Jeg ville gjettet på en Limnophila.
Den nye undervannsveksten øverst på planten ligner veldig på mine Limnophila ses... nei, øh..hva heter de igjen? Sessiliflora et eller annet...
Nope... Limnophila sessi har jeg i haugevis. Er ikke lik bladform. Limnophila er rund i bladformen, denne er spiss -om du skjønner hva jeg mener. Helt annen grønnfarge også på disse to. (står noen nyplanta avleggere av limnophilaen rett bak denne på bildet)
Synes den kanskje ligner mer på Myriophyllum scabratum enn M. aquaticum som du linket til.
Dessverre så ligger ikke scabratum i basen, men her er en link.
Ja kunne ligne på den, scabratum. Bortsett fra at den er flikete hele veien... hmm
Jeg hadde også en sånn. Hadde. Var borte fem dager i påsken, og da jeg kom tilbake var den borte. Jeg antar at den ble spist.
Trodde det var hornblad, jeg.
Nå som den har vokst litt mer er jeg litt usikker på om det er Myriophyllum scabratum heller. Den vokser veldig fort, så nå har jeg allerede rukket å klippe ned noen stengler og planta nye avleggere. Jeg nappa opp et par stilker og de hadde fått masse røtter. Jeg liker den virkelig mer og mer, nydelig finhårete sak Så det jeg nå gjør er å ta så mange avleggere som mulig og så skal den over til store-karet som hovedplante. Nydelig plante! Skal jammen meg ta noen bilder igjen snart når den har vokst litt til, så dere får se hvor fin den blir
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap