- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Noen som vet hva slags planter dette er? :- )
Noen som vet hva slags planter dette er? :- )
Postet 28.10.09 kl 18:41
Postet 28.10.09 kl 18:54
Postet 28.10.09 kl 19:07
Endret: 28.10.09 kl 19:09
Postet 28.10.09 kl 21:04
Postet 29.10.09 kl 14:27
Tror jeg har funnet den! bacopa caroliniana :- )
Det stod at planten hadde lysegrønne blader, men på ene bildet var den rød som som min, hvorfor det? Finnes den i flere varianter av den sorten, eller?
Artig at den kan få blomst da! :- ) Men får den det bare når den kommer over overflaten eller kan det får det under vann også?
Det stod at planten hadde lysegrønne blader, men på ene bildet var den rød som som min, hvorfor det? Finnes den i flere varianter av den sorten, eller?
Artig at den kan få blomst da! :- ) Men får den det bare når den kommer over overflaten eller kan det får det under vann også?
Postet 29.10.09 kl 15:20
Andrine :- )hmmm, nei tror ikke det er den heller.. Den er rød på undersiden, min er lys rød (ligner litt på rosa) oppå bladene ;- )
er nok en Hygrophila polysperma. Du ser den jo live, så se på Hygrophilaene og finn ut hvem som ligner mest
Postet 29.10.09 kl 15:20
Endret: 29.10.09 kl 15:21
Andrine :- )Tror jeg har funnet den! bacopa caroliniana :- ) Det stod at planten hadde lysegrønne blader, men på ene bildet var den rød som som min, hvorfor det? Finnes den i flere varianter av den sorten, eller? Artig at den kan få blomst da! :- ) Men får den det bare når den kommer over overflaten eller kan det får det under vann også?
Hva med denne da? :- )
Postet 29.10.09 kl 15:25
Postet 29.10.09 kl 15:50
planten på bilde 2 og 3 er en Nesaea pedicellata det er helt sikkert for min ser helt lik ut som din.
Postet 29.10.09 kl 16:07
Postet 29.10.09 kl 16:14
Postet 29.10.09 kl 16:15
Postet 29.10.09 kl 16:26
Okey, tusen takk for svar da! :- )
Men det stod at planten var i graden vanskelig. har ikke lagt merke til at min er så vanskelig å holde styr på, men kan se at det er litt brunt på noen av bladene o: Hva er det som skal til for at den har det best mulig ?
Har hatt planten en god stund, og den har begynt å skyte ut røtter (?) helt opp til toppen, så det henger ned ''tråder'' på alle stilkene ;- )
Men det stod at planten var i graden vanskelig. har ikke lagt merke til at min er så vanskelig å holde styr på, men kan se at det er litt brunt på noen av bladene o: Hva er det som skal til for at den har det best mulig ?
Har hatt planten en god stund, og den har begynt å skyte ut røtter (?) helt opp til toppen, så det henger ned ''tråder'' på alle stilkene ;- )
Postet 29.10.09 kl 16:35
Postet 29.10.09 kl 16:45
-Knutplanten på bilde 2 og 3 er en [URLBLOCK1] det er helt sikkert for min ser helt lik ut som din.
Det tror jeg er en feil-identifisert plante. Den du linker til og den du viser bilde av er nok ikke samme arten.
Synes i grunnen dine bilder seg mest ut som bilder av den vanlige, grønne Hygrophila polysperma. Samme som trådstarters plante, altså.
Det finnes to typer. En er den vanlige Hygrophila polysperma, den er kun lysegrønn. Det finnes imidlertid en type til, men den har hvite bladnerver og får rosa blader i toppen der lyset er best. Forøvrig er den også lysegrønn. Den har navnet Hygrophila polysperma 'Rosanervig'.
Det er typisk for denne planten at den er veldig enkel å få til, og den vokser fort. Den skyter ut mange "luftrøtter" langsmed stilken. Dette er også helt normalt.
Postet 29.10.09 kl 16:53
Endret: 29.10.09 kl 16:55
Det sto nå i hvertfall det på lappen jeg fikk med planten.
og vis du ser på bilde nr 2 på linken så er den helt lik...
se på dette bildet av en Nesaea pedicellata
og dette søket: Her
og vis du ser på bilde nr 2 på linken så er den helt lik...
se på dette bildet av en Nesaea pedicellata
og dette søket: Her
Postet 29.10.09 kl 16:57
Endret: 29.10.09 kl 17:05
Det tror jeg er en feil-identifisert plante. Den du linker til og den du viser bilde av er nok ikke samme arten.
Synes i grunnen dine bilder seg mest ut som bilder av den vanlige, grønne Hygrophila polysperma. Samme som trådstarters plante, altså.
Det finnes to typer. En er den vanlige Hygrophila polysperma, den er kun lysegrønn. Det finnes imidlertid en type til, men den har hvite bladnerver og får rosa blader i toppen der lyset er best. Forøvrig er den også lysegrønn. Den har navnet Hygrophila polysperma 'Rosanervig'.
Det er typisk for denne planten at den er veldig enkel å få til, og den vokser fort. Den skyter ut mange "luftrøtter" langsmed stilken. Dette er også helt normalt.
Hvis den hygrophila polysperma er kun grønn, så er det nok ikke den.
Men sånn på det første bildet så var den veldig lik.
Det kan heller ikke være den 'Rosanervig', for min har ikke hvite bladnerver.
Postet 29.10.09 kl 17:04