Hvilken plante er dette?

Fikk et par planter i gave i dag som jeg ikke har peiling på hva heter. Ser mest ut som en stueplante for meg men :P Noen som vet?
Kan forresten se ut som det er "Dracaena sanderiana" som IKKE er en akvarieplante.

Det burde vel ikke være noe problem å få byttet disse i dyrebutikken når de ifølge plantedatabasen er "en stueplante som er fullstendig uegnet til å ha i akvarier"?
Regner med at det er denne , den er uansett garantert i familien til denne planten som heter Chlorophytum comosum. Dette er en inneplante som i utgangspunktet kun holdes over vann, siste tid har akvarieforretninger begynte og selge denne og noen andre land/sump planter som en vannplante pga at den har en stor tilpassningsdyktighet. Til tross for det vil den råtne og gå i oppløsning sakte men sikkert. DOG, kjenner jeg til folk som har hatt den i karet over ett år og den er like fin fremdeles.

mvh Kenneth
Det er en Dracaena. Helt vanlig at dyrebutikkene selger disse som vannplante, men den råtner jo under vann. Her har du all rett til å kreve å få bytta den inn i en vannplante
fin plante da ha den på badet
Jeg stakk innom butikken men det var veldig dårlig utvalg av planter der nå. Damen påsto hun hadde solgt hundrevis av dem uten noe problem. Hun viste meg også 2 litt større planter som hadde stått i et akvarie i et års tid, disse så ok ut. Uansett så gir jeg dem en sjanse. Hvis de begynner å råtne så tar jeg de ut og bruker de som potteplante. De dytter da ut o2 bobler som de andre plantene i allefall.
Da slenger jeg ut et bilde av en plante til som jeg ikke er sikker på hva er. Har hatt den lenge i akvariet og den ser ut til å overleve uansett. Den fester lett på steiner og røtter men vil ikke plantes i substratet. Da løsner den bare og legger seg løst over grusen. Den er også veldig saktevoksende men ser ikke ut til å bry seg noe om forholdene ellers.
Javabregne

Syns det er veldig veldig veldig rart at de i butikken påstår at den stueplanta har overlevd over et år under vann... Har vel aldri hørt om noen som har fått til disse plantene under vann. Hvordan så den ut den som var over året, var den stor/høy? Den bør ha vokst mye i løpet av et år liksom
Har kikka på javabregne, men synes disse jeg har er mye mindre. Bladene blir aldri lengre enn 6-7cm, og bladene har full bredde helt ned til roten.

Når det gjelder den "stueplanten" som sto i akvariet i butikken så var de nok ca dobbelt så høye som de som var "nye", så noe hadde de nok vokst.
Plantene har heller ingen "rhizom" som javabregner har. Men de har masse tynne røtter som gror fast i ALT, inkl bladene til andre planter. Det hender seg det løsner en liten bit med 2-3 blader som flyter rundt til den fester seg til noe annet. Noen som har peil?
høres veldig ut som en javabregne..
Men er det en form for dverg-javabregne? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap