Jeg har blitt lurt!

Jeg syns planten jeg kjøpte var så fin, så prøvde og finne ut mer om den her. Og gjett hva jeg fant ut, jo, det er Dracaena sanderiana.

Dette fant jeg på nett:
"Dracaena sanderiana er en plante, der af og til sælges som akvarieplante. De planter, der sælges på denne måde, er små stiklinger på omkring 15 cm's højde. Planten kan imidlertid ikke vokse under vand, så selv om den er meget sejlivet, vil den begynde at dø, når den sættes i akvariet og her kun holde en begrænset tid, - formentlig højst 2-4 måneder"

Føler meg rett og slett lurt.
Kjøpte denne planten i Tønsberg, Zoo Kjempen. Fin fisk og mye annet bra, men og anbefale en potteplante?
Jeg spurte til og med om en lett plante. Fikk beskjed om at denne var lettstelt så lenge den fikk godt med lys...

Vel, den skal hvertfall ut av akvariet og inn i potta si, der den hører hjemme

Bilde er av planten i akvariet mitt.
det at planter som ikke er akvarieplanter blir solgt som akvarieplanter er ikke noe nytt. jeg har vært ute for det selv. Sånn er det vel egentlig hver eneste zoobutikk i landet som gjør denne feilen nå og da . tror ikke det er butikkens feil egentlig, men at det er grosiste som feilen ligger hos.
Jeg har ingen peil på planter (stue,hage sågar akvarieplanter).
Så håper jo på riktig info. Men man lærer jo av feil.
Har sendt mail, så får se hva de gjør med saken.

Fin potteplante blir det uansett
Hehe det er jo liiittegran komisk, med tanke på at de tydeligvis ikke har peiling på butikken. Men planten er jo fin den, i sitt rette element
Hadde jeg vøri deg, så ville jeg nok stikki nedpå og fortalt dem litt om hvordan planter og fauna fungerer
Men nå har jeg ved min egen feiltakelse fått puttet en potteplante i akvariet... Og den lever den dag i dag. Så noen må jo ha klart å holde liv i planten når den var i akvariet. Men uansett skal da ikke potteplanter selges som undervannsplanter :p Be ware, nestegang kommer du kanskje hjem med en hagebusk!
Det er vel egentlig mange potteplanter som er giftige for mennesker og dermed også for fisk skulle jeg tro, jeg har hørt om folk som har fått forgiftet vannet i akvariummett og med det resultat at mye av fisken døde. Jeg har selv sett planter i planteakvariet i zoobutikk som var ment for terrarier.
Desverre helt normalt. Du kan jo lese alle de andre trådene om samme lureri her...
Inaktiv bruker
Jeg slutter ikke å forundres og sjokkeres selv om jeg er blitt lurt og fått feil fisker, planter og utstyr til mine akvarium minst 15 ganger nå... I butikker i Tønsberg. Vet ikke hvem som er verst jeg altså. Alle sammen er jo like ille. Jeg fikk så anbefalt den Krizoo butikken i Stokke, men jammen meg ga dem meg helt feil råd og solgte meg både feil fisk, feil sand og feil plante de også. Det er til å grine av!
Jeg skulle ha noe som egnet seg til Malawikarr, og fikk da helt feil av alt. Jeg kjøpte også noe jeg trodde var en ancistrus sp som så viste seg å være en pleco som kan bli 50 cm og som skal ha helt andre vannverdier enn malawi.
Dessuten så ante ikke betjeningen forskjellen på malawi og tanganyaka ciklider og pekte på tanganyaka og sa at det var malawi og at de var vegetarianere enda den rasen var faktisk kjøtteter.. .

Og når jeg var nybegynner og skulle kjøpe utvendig Eheim filterpumpe til 250 liters akvarium solgte de meg en pumpe som er til maks 160 liter. Fikk ikke bytte eller kompensasjon etterpå enda jeg klaget, og det var sjefen selv som solgte meg pumpa. Og han solgte meg skarp grus som han sa var egnet til malawiciklider. De solgte meg også feil fiskemat som ikke var egnet til de rasene jeg oppga... osv osv

Det verste var vel at dem solgte meg to kjempestore ciklide rpå 15 cm til mitt første akvarium som var på 96 liter. Jeg var helt nybegynner og oppga liter og alt og sa at jeg ikke hadde peiling på dette. Og sammen med de to ciklidene solgte de meg to gullfisk til samme karret (!) Ja i ettertid kan man jo le seg fordervet av det hele. Men, det er jo bare tragikomisk..

Så, jeg har byttet ut planter, fisk, grus, steiner, sand osv flere ganger siden jeg først startet opp med akvarium.

Og jeg har sluttet å tro på det betjeningen i dyrebutikker sier, samme hva det er! man kan ikke spørre dem om noe som helst!
Skal heretter lete etter planter HER for så og kanskje kun kjøpe planter her??
Hvertfall ikke kjøpe noe før jeg sjekker det grundig ut....
Tok nettopp ut to sånne nå som jeg leste tråden her!
De kommer vel til å trives bedre i en potteplante ved siden av akvariet da.
Kjøpte dem på Herkules Zoo i Skien for en del måneder siden..
Etter hva jeg har skjønt trives disse plantene godt i vann, bare de får ha bladene over vannflata. Akkurat som med "lykke" bambus.
Galemor
Etter hva jeg har skjønt trives disse plantene godt i vann, bare de får ha bladene over vannflata. Akkurat som med "lykke" bambus. :)

men det hjelper jo veldig lite når man kjøper det som akvarieplante og setter hele planta under vann...
Det er sjeldent jeg klager, men denne gange sa jeg ifra til dyrebutikken.
Og de var kjempe allrighte.
Dette var selv nytt for de, og de undersøkte selv og fant ut det samme som oss her på akvaforum dette er en stueplante :P

Så var ingen problem og få nye planter.

Var litt redd for at de skulle nekte for alt...
Nytt hjem :d
nå har de pene plantene fått et bedre hjem
ojoj
Så var ingen problem og få nye planter. Var litt redd for at de skulle nekte for alt...

Det er veldig bra for akvarieplanter er jo ikke akkurat billige. Har man lyst å bruke penger på en grønn/hvit stripete stueplante så burde det være frivillig sak.
Er akvarieplanter spesielt dyrt? Koster jo mellom 25 til 70kr. Her hvor jeg bor. Synes ikke det er så altfor mye. Har heller aldri fått feil planter, pumpe eller fisk hjem. Har handlet på Krizoo har alltid fått med meg riktige ting. Selv kjønn på fisk som unge sommerfuglciklider osv. Eneste feilen som har skjedd var når jeg skulle bestille fisk. Da jeg fikk L034 istedenfor L134. Tok likevel med L034 da jeg er mallefreak, og har plass til den. Kanskje jeg bare er heldig :p
Har aldri fått feil før igår..

Krizo er jeg innom stadig vekk, aldri noe negativt derfra
De er en del planter som butikker bestiller, som er bedre egnet i terrarium faktisk.
Men selges som akv. planter.
Skulle de være nye ansatte i en butikk, så kan de fort gå gale med at ein får seg en terra plante i stedet,
skal ein være sikker, så les den lille lappen som følger med i potten.
var ingen lapp på denne dessverre :\ men alt ordnet seg jo
Vanligvis kan man se om planten hører til under vann ved at den "faller" sammen når den løftes ut av vannet.
Har den kraftig, stiv stengel betyr det gjerne at den holder til over vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten( F1 yngel)
Reklame for plussmedlemskap