- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- 4 ukjente planter
4 ukjente planter
Postet 08.08.10 kl 17:03
Postet 08.08.10 kl 17:04
Dette er IKKE en akvarieplante, det er en vanlig stueplante. Den kan du ta opp og plante i potte og jord i vinduskarmen. Den tilhører slekten Dracaena, og er irriterende nok vanlig å selge til nybegynnere i akvariehobbyen. Zoobutikkene forteller ikke at det ikke er en akvarieplante, så det er ren svindel etter min mening!
De er vanlige å kjøpe som potteplanter hos Mester Grønn og andre blomsterbutikker... Her ser du masse bilder av planten som potteplante!
De overlever en stund under vann, men vil råtne etterhvert og dø. Forurense vannet når de råtner gjør de også.
Dette er en anubias-art. Sjekk bildene på listen over Anubias-arter i plantebasen, så finner du nok den som ligner mest på din. Vokser sakte, men er iallefall en akvarieplante
Jeg gjenkjenner ikke den som en akvarieplante. Ta den opp av vannet og sjekk om bladene står rett opp når den holdes i luft, eller bøyer seg ned/klapper sammen. Står de rett opp uten problemer, er det fare for at de også er stueplante.
Men det kan hende andre har riktig id på denne planten, og at jeg tar feil. Mulig.
Det fjerde og siste bildet ditt klarte jeg ikke å identifisere, men det er mulig det er en i slekten Hygrophila. Sjekk listen over Hygrophila arter og se selv på bildene om du finner den.
Postet 08.08.10 kl 17:12
Endret: 08.08.10 kl 17:20
mona o[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/27758_450991_1.jpg[/IMG] Dette er IKKE en akvarieplante, det er en vanlig stueplante. Den kan du ta opp og plante i potte og jord i vinduskarmen. Den tilhører slekten [URLBLOCK1], og er irriterende nok vanlig å selge til nybegynnere i akvariehobbyen. Zoobutikkene forteller ikke at det ikke er en akvarieplante, så det er ren svindel etter min mening! De er vanlige å kjøpe som potteplanter hos Mester Grønn og andre blomsterbutikker... [URLBLOCK2]! De overlever en stund under vann, men vil råtne etterhvert og dø. Forurense vannet når de råtner gjør de også.
Da skal jeg ta den ut å dra tilbake til butikken som solgte denne og kreve pengene tilbake
mona o[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/27758_450991_3.jpg[/IMG] Jeg gjenkjenner ikke den som en akvarieplante. Ta den opp av vannet og sjekk om bladene står rett opp når den holdes i luft, eller bøyer seg ned/klapper sammen. Står de rett opp uten problemer, er det fare for at de også er stueplante. Men det kan hende andre har riktig id på denne planten, og at jeg tar feil. Mulig.
Bladene er veldig stive og holder seg oppe på egen hand, er kjøpt i samme butikken som Dracaenaen er kjøpt, så skulle ikke forundre meg om dette heller ikke er en akvarieplante
Noen her som kan avkrefte eller bekrefte om dette er en akvariplante eller ikke?
Postet 08.08.10 kl 17:30
100% identifikasjon på en av plantene
mona o[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/27758_450991_2.jpg[/IMG] Dette er en anubias-art. [URLBLOCK1], så finner du nok den som ligner mest på din. Vokser sakte, men er iallefall en akvarieplante :)
Fant rette sorten
Etter studering av bildene og planten kom jeg fram til at dette er riktig plante
Postet 08.08.10 kl 17:37
dille[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/27758_450991_3.jpg[/IMG] Bladene er veldig stive og holder seg oppe på egen hand, er kjøpt i samme butikken som Dracaenaen er kjøpt, så skulle ikke forundre meg om dette heller ikke er en akvarieplante Noen her som kan avkrefte eller bekrefte om dette er en akvariplante eller ikke?
Her finner du flere tråder angående ciklidegress, som dette ser ut som
Etter endret; søren det ser ikke ut som noen kommer fram til riktig ciklidegress i de trådene...
Men i gamle dager når jeg jobbet i dyrebutikk fikk vi inn disse plantene som ble kalt ciklidegress. Navnet hadde de fått fordi de var så stivbladet at ciklidene ikke klarte å spise dem opp så fort. De finnes i både høy og kort variant. Røttene er også stive og står ganske steilt nedover i potta. Ikke en vannplante, den brukes gjerne som en terrarieplante. Du kan jo prøve å google ciklidegress -aner desverre ikke det latinske navnet.
Etter endret igjen; her er den! Dette er kun den korte varianten men dette er absolutt den jeg mener kalles ciklidegress og kommer i både kort og lang variant!
Postet 08.08.10 kl 18:14
Endret: 08.08.10 kl 18:27
dilleFant rette sorten Etter studering av bildene og planten kom jeg fram til at [URLBLOCK1]
Jeg syns det ser ut som din har ganske tydelige, fordypende riller i bladnervene. Det kan minne mer om den varianten av Anubias som kalles
Anubias barteri 'Coffeefolia' (sikkert fordi bladene ligner på kaffebuskens blad).
Du ser jo planten i virkeligheten, så det er lettere å se detaljer da enn utifra et bilde, så det er mulig jeg tar feil ang. sorten (men Anubias er det)
Postet 08.08.10 kl 18:42
LisbethEtter endret igjen; [URLBLOCK1] Dette er kun den korte varianten men dette er absolutt den jeg mener kalles ciklidegress og kommer i både kort og lang variant!
Så da er heller ikke dette En plante som egner seg i et akvariet.
Da har dama snytt meg dobbelt opp.
Får holde meg unna dyrebutikken i Stjørdal (Stjørdal Zoo) framover da.
Tror jeg skal forholde meg til Akvasia Zoo i Stede.
Postet 08.08.10 kl 18:50
mona o[QUOTE=dille]Fant rette sorten Etter studering av bildene og planten kom jeg fram til at [URLBLOCK1]
Jeg syns det ser ut som din har ganske tydelige, fordypende riller i bladnervene. Det kan minne mer om den varianten av Anubias som kalles
Anubias barteri 'Coffeefolia' (sikkert fordi bladene ligner på kaffebuskens blad).
Du ser jo planten i virkeligheten, så det er lettere å se detaljer da enn utifra et bilde, så det er mulig jeg tar feil ang. sorten (men Anubias er det)
Den kaffesorten ligner ja men Er ikke så utprega linjer på min
Da har jeg tatt opp 2 planter fra akvariet så nå må det handles ganske mye i morgen.
(nye planter, dråpetestere og litt mer pynt)
Takk for all hjelp med så langt
Postet 08.08.10 kl 18:55
Du er ikke alene, trøst deg med det. Det er omtrent ukentlig innlegg her fra nybegynnere (og også litt mer erfarne akvarister) som vil ha identifisert planter de nettopp har kjøpt, også viser det seg å være stueplanter :p Det skjer hele tiden.
Folk bør klage, og si klart i fra til zoobutikkene hva de mener om sånt. Ellers vil det bare fortsette og fortsette, dette systematiske svindleriet som mange driver med. Jeg ser sånne planter i bøtter og spann i akvariene til den ene av de to - tre lokale zoobutikkene her også, han er ekstrem når det gjelder å ta inn de jukseplantene der! De står på rad og rekke bortover i butikk-karene. Needless to say; jeg kjøper aldri planter hos han. Ikke noe annet heller for den delen, siden han også driver og selger golfball-slørhaler... Da blir det prinsipp hos meg; gidder ikke legge igjen en krone hos sånne svindlerbutikker.
Og jeg har sagt fra faktisk... men det hjelper ikke. Han sier bare at "det selger bra" så da så...!
Folk bør klage, og si klart i fra til zoobutikkene hva de mener om sånt. Ellers vil det bare fortsette og fortsette, dette systematiske svindleriet som mange driver med. Jeg ser sånne planter i bøtter og spann i akvariene til den ene av de to - tre lokale zoobutikkene her også, han er ekstrem når det gjelder å ta inn de jukseplantene der! De står på rad og rekke bortover i butikk-karene. Needless to say; jeg kjøper aldri planter hos han. Ikke noe annet heller for den delen, siden han også driver og selger golfball-slørhaler... Da blir det prinsipp hos meg; gidder ikke legge igjen en krone hos sånne svindlerbutikker.
Og jeg har sagt fra faktisk... men det hjelper ikke. Han sier bare at "det selger bra" så da så...!
Postet 08.08.10 kl 18:55
Endret: 08.08.10 kl 18:56
Postet 08.08.10 kl 18:59
Dette blir litt utenfor tråden, men ser at du ikke har fjernet plantene fra potten. Det kan være fordi du skulle finne ut arten før du plantet dem.
Hvis ikke. Potten og steinullen som ligger rundt roten på planten fjernes. Derretter planter du enten planten direkte i sanden, eller binder dem frast på røtter eller annet, alt ettersom hvilken type plante det er.
De fleste planter skal plantes i sanden/grusen. Men f.eks anubias og javabregne skal ikke plantes i sanden/grusen.
Hvis ikke. Potten og steinullen som ligger rundt roten på planten fjernes. Derretter planter du enten planten direkte i sanden, eller binder dem frast på røtter eller annet, alt ettersom hvilken type plante det er.
De fleste planter skal plantes i sanden/grusen. Men f.eks anubias og javabregne skal ikke plantes i sanden/grusen.
Postet 08.08.10 kl 19:01
Hun skal få høre det
Hun som har dyrebutikken som solgte meg stueplantene skal få høre det tro meg.
Samt at jeg skal kreve pengene tilbake.
Lurer på å sende svigerfar for meg siden han er der oppe ganske ofte.
Hun hadde store mengder av begge plantene hun solgte meg, så regner med hun er useriøs.
Samt at jeg skal kreve pengene tilbake.
Lurer på å sende svigerfar for meg siden han er der oppe ganske ofte.
Hun hadde store mengder av begge plantene hun solgte meg, så regner med hun er useriøs.
Postet 08.08.10 kl 19:03
Ja, send dem tilbake. Men ikke fjern potte og steinull på de som skal returneres da. Send dem tilbake slik du kjøpte dem.
Men planter som skal bli værende i akvariet må du fjerne potte og steinullen på. Steinulla pirkes forsiktig av, gjerne under rennende kald-lunkent vann, da er den lettere å fjerne uten at plantens røtter går i stykker i prosessen.
Men planter som skal bli værende i akvariet må du fjerne potte og steinullen på. Steinulla pirkes forsiktig av, gjerne under rennende kald-lunkent vann, da er den lettere å fjerne uten at plantens røtter går i stykker i prosessen.
Postet 08.08.10 kl 19:06
heaDette blir litt utenfor tråden, men ser at du ikke har fjernet plantene fra potten. Det kan være fordi du skulle finne ut arten før du plantet dem. Hvis ikke. Potten og steinullen som ligger rundt roten på planten fjernes. Derretter planter du enten planten direkte i sanden, eller binder dem frast på røtter eller annet, alt ettersom hvilken type plante det er. De fleste planter skal plantes i sanden/grusen. Men f.eks anubias og javabregne skal ikke plantes i sanden/grusen.
At dem ikke var tatt ut av pottene var faktisk nybegynneruvitenhet så takk for informasjonen
Da skal jeg kjøpe meg en rot å i morgen til Anabiasen min
Postet 08.08.10 kl 19:10