- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hjelp hva har jeg??
Hjelp hva har jeg??
Hei, var i dyrebutikken og kjøpte meg tre planter for en times tid siden... men er usiker på hva disse er... fan to av dem som lignet i plantebasen, men den siste lille "palmetreet" som jeg velger å kalle den, finner jeg ikke...
Kan noen hjelpe meg å finne ut hvilke planter jeg har? alle tre egentlig? så jeg får registrert rett i akvariumet mitt
På forhånd, Takk !
Kan noen hjelpe meg å finne ut hvilke planter jeg har? alle tre egentlig? så jeg får registrert rett i akvariumet mitt
På forhånd, Takk !
Postet 17.08.11 kl 13:52
Palmetreet er nok desverre en stueplante (muligens en eller annen Chamaedorea-variant) og den vil dø under vann, og dermed forurense vannet. Jeg ville tatt planten med tilbake til butikken og byttet den i en akvarieplante.
Planten på det midterste bildet er en Hornblad.
Planten på det midterste bildet er en Hornblad.
Postet 17.08.11 kl 14:26
Endret: 17.08.11 kl 14:30
Postet 17.08.11 kl 14:55
Du ser en lignende plante i denne tråden, og søker du på "stueplanter" i forumet vil du få en rekke tråder om det samme emnet. Det er dessverre endel butikker som selger stueplanter til akvariebruk.
Postet 17.08.11 kl 15:11
Postet 17.08.11 kl 17:58
Den øverste ligner værtfall på en type anubias. Om den har en tjukk stengel over røttene så skal den ikke graves ned da den kan råtne. Det er best å feste den i en rot eller lavastein slik at den kan gro fast i det. Det kan du gjøre ved å bruke enten fiskesnøre eller gummistrikk. strikken vil etterhvert råtne bort så da er det bare å erstatte det med en ny med mindre planten har grodd fast. Men man må være forsiktig slik at ikke fisk kan sette seg fast i det.
Postet 17.08.11 kl 18:20
Den øverste er en anubias, men den under ser da veldig ut som en fredslilje?!
Beklager altså, men du har da igjen fått en plante som heller ikke er en vannplante... Fredslilje er en sumpplante, den kan klare seg under vann en stund, men den vil også dø etterhvert. Den liker å stå med røttene i vann, men absolutt ikke bladene.
Beklager altså, men du har da igjen fått en plante som heller ikke er en vannplante... Fredslilje er en sumpplante, den kan klare seg under vann en stund, men den vil også dø etterhvert. Den liker å stå med røttene i vann, men absolutt ikke bladene.
Postet 17.08.11 kl 20:13
Postet 17.08.11 kl 20:16
Maja Morlingvar det jeg og tenkte da jeg først så den. Så trasig at de på butikken ikke sier i fra om slikt. de vet kanskje ikke bedre da desverre.
Ja her tror jeg absolutt det er uvitenhet. Når en kunde kommer tilbake til butikken og vil bytte landplanten i vannplanter, og så får de en ny landplante...
For å få billigst mulig planter til butikken, bestiller de gjerne samlekasser med diverse. Og da kommer det diverse. Er de ikke kyndige nok i butikken tror også de at det er vannplanter de har fått.
Stive planter (ja bortsett fra anubias) hvor bladene står av seg selv over vann er bare å holde seg unna. Samme med stripete planter.
Men butikken og de ansatte bør få en tilbakemelding sånn at de heller kan selge disse plantene som terrarieplanter, IKKE som akvarieplanter!
Postet 17.08.11 kl 20:47