Hva heter denne planten?

Noen som vet hva dette er ?
tenker på de to kraftige lave forran. Blir den høy, eller vil den være lav, hvordan vokser den?
Jeg drar frem denne. For jeg lurer fremdeles. Planten vokser ikke noe i høyden. Hva er dette for slags plante?
Jeg kan ikke si jeg kjenner den igjen i det hele tatt, men dersom det er en ekte undervannsplante, så ser den svært interessant ut! Den var fin.

Håper noen kan gi deg en id på den
Den er ganske spesiell synes jeg.
Den har ikke blitt større mens jeg har hatt den. Den sprer seg ikke i sanden med utløpere så jeg vet ikke om den kan formere seg, eller bare skal vokse seg større. jeg har to slike. De har stive blader, og ute av vannet, så stritter bladene. De synker ikke sammen slik som på de fleste planter. .
Finner den ikke på noen av "fy-listene" i bøkene her uten at det betyr stort, bare "the usual suspects" som er listet opp i alle...

Så kanskje du må lete i plantelenkene, eller spørre den du kjøpte den av? Spennende plante da :o)
Kanskje det egentlig er en flyteplante? Mener å ha sett noe som ligner...
Den har bladene samlet nedi en rot klump, så jeg tror ikke den er beregnet på å flyte? Hm, merkelig. Kjøpte den på midtun åsane i bergen for et par mnd siden. Synes det er rart at den ikke har vokst og utviklet seg.
Hehe den ser ut som rucola (salat som vi spiser)
Mens min første tanke var reddik - har akkurat fjernet de sørgelige rester ute ;o)
Hehe ja ! den minner om sånn salat.
Her er nytt bilde tatt nå i kveld. Den har ikke blitt noe større, heller tvert i mot.

[External Image]
sessan
Den er ganske spesiell synes jeg. Den har ikke blitt større mens jeg har hatt den. Den sprer seg ikke i sanden med utløpere så jeg vet ikke om den kan formere seg, eller bare skal vokse seg større. jeg har to slike. De har stive blader, og ute av vannet, så stritter bladene. De synker ikke sammen slik som på de fleste planter. .


Aha... da mistenker jeg at det ikke er en undervannsplante. Syns egentlig det var rart jeg ikke kjente den igjen, for den har et utseende jeg definitivt ville husket (og kanskje hatt selv) om jeg hadde sett den i akvariesammenheng før. Den var jo så fin!

Den kan minne litt fjernt om Hygrophila difformis, også kjent som gulrotgress, så jeg tenkte først at det kunne være en overvannsform av den, dyrket på sump, og ikke under vann, hos produsenten.

Men utifra det du skriver over her nå om stive blader over vann, så tror jeg rett og slett dette ikke er en undervannsplante. Den vil i så fall råtne etterhvert under vann, men det kan ofte ta overraskende lang tid. Opptil et par mnd på noen.
mona o
[ Den kan minne litt fjernt om [URLBLOCK1], også kjent som gulrotgress,


Det er Ceratopteris thalictroides som er kjent som "gulrotgress"
Hæ? *dån* Jeg har alltid kalt H. difformis for gulrotgress!

Dette blir nesten samme brutale oppvåkningen som jeg fikk da noen påpekte at iskremprodusenten vi alle kjenner så godt, faktisk heter Hennig Olsen.... ikke Henning!

mona o
Dette blir nesten samme brutale oppvåkningen som jeg fikk da noen påpekte at iskremprodusenten vi alle kjenner så godt, faktisk heter Henn[B]ig[/B] Olsen.... ikke Henn[B]ing[/B]!


Haha, og jeg går fortsatt rundt og tror det heter Henning!

Jaja...
Ja, det gjør noe med grunnvollene man står på når sånne ting kommer for dagen..! Hehe!

Og gulrotgress er ikke det det en gang var.... for meg! *knegg*
Jeg husker enda følelsen da jeg forsto at Abonnerad ikke var en stor by i Sverige der alle skientusiaster møttes for å dra på skiferie i Norge...

Men litt sæ'riøst, dette er jo en bekreftelse på at populærnavn er nokså forvirrende, og at å holde seg til latin ikke bare er helt håpløst nerdete ;o)
mona o
Hæ? *dån* Jeg har alltid kalt H. difformis for gulrotgress! Dette blir nesten samme brutale oppvåkningen som jeg fikk da noen påpekte at iskremprodusenten vi alle kjenner så godt, faktisk heter Henn[B]ig[/B] Olsen.... ikke Henn[B]ing[/B]!


Hehe, DEN var en brutal oppvåkning her også , jeg har alltid trodd det var Henning Olsen is .... og pappa heter Henning hehe.

Men tilbake til planten, dette er mystisk. Kanskje den ikke er beregnet på å være i et akvarie da *klø seg i hodet*
Tråden står her jo, så du får bare bumpe den sånn en gang i blant, hvis ingen plante-eksperter får syn på den av seg selv snart...? Så får du sikkert hjelp til id til slutt.
Jeg gjorde et lite ekspriment, og tok dem opp av akvariet, og i en skål med vann, slik at noe av plantene kom over vannet. Tanken var å se om den ikke er beregnet til å være under vann. Men de tørket inn, så da skal de nok være under vann.

Her er et bilde av selve planten over vann. [External Image]
Kjenner at nå ble jeg litt irritert her . Jeg la ut bilde av denne planten på FB siden til butikken jeg kjøpte den hos, og har nå ventet på at de skulle svare - for de må jo vite hva de selger ....... Men etter en uke, så gikk jeg inn for å kikke - og da har de tatt bort innlegget mitt med planten og spørsmålet :-/ Synes godt de kunne gitt meg et svar først, og så evt tatt det bort.

Man bruker en formue der på planter og fisker, og lever på vann og brød resten av måneden ... Da synes jeg godt de kan svare meg ... eller rett og slett si at de ikke vet . Ikke bare slette innlegget og late som om jeg aldri har skrevet det :-/ Nei, nå ble jeg faktisk irritert !!! *sinna tegn*

Jeg vet jo søren meg ikke om jeg skal kaste dem eller ikke-. Ikke trives de i akvariet, og ikke trives de i det tørre .....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap