Plante-id - hva gror på bakgrunnen? (se bilde)

Plante / Mose ID. Har en ganske hurtigvoksende sak som jeg ikke kan huske å ha innført med vilje. Er dette en plante, mose eller alge? Ganske dekorativ, uansett.

Tør noen tippe?
Ikke så lett og se, men Riccia fluitans kansje.
Takk for forslag, men Riccia er det nok ikke. Legger ved et bilde som jeg har zoomet inn på.
Ett bilde til
Dette bildet skal være enda litt bedre. Ideer?
Skulle nesten vedde på at det er Gaffelmose! (Riccia fluitans)
Hvorfor er du så sikker på at det ikke er det?
Ligner jo veldig på de bildene i plantebasen, de du la ut.
Og den er svært lett å innføre i et kar uten viten og vilje.
En liten bit med oppi sammen med fisker eller som har hengt med ei rot eller en plante
og vips så begynner den og vokse i rekordfart om forholdene ligger til rette for det!

Det som blir "nest likest" må være Hengemose (Vesicularia ferriei)
når jeg ser på mosene som er i plantebasen.
Men jeg synes absolutt det ligner mest på Gaffelmose,
ihvertfall ut fra bildene du har gitt oss.
Nja nå kan jeg ikke være 100% sikker, men det er noe med strukturen i den hos meg som ikke er helt maken til gaffelmosen. Den andre du linker til treffer heller ikke helt blink. Skal prøve å få tatt noen skikkelige bilder med speilrefleks til uka, slik at struktur blir lettere å se.

I mellomtiden, om noen greier å si 100% ut fra bildene hva dette er, eller har forslag, go ahead!
Ta ut av en litten bitte som du fotograferer så nært du kommer, blir det litt enklere å identifisere.
Tror muligens Pedersen er inne på noe. Skal følge tipset ditt til uka, Meland, og legge ut resultatet her. Så blir vi kanskje helt sikre alle mann.
Christmas it is
Bildet under taler for seg selv. Det er helt klart Vesicularia montagnei som er "synderen" her.

Takk for hjelpen!
Utrolig flott mosen ble der den hadde bestemt seg for å vokse da. Kjempestilig!
Ja, den bidrar til en grønnere helhet, er veldig fornøyd med at den oppfører seg så pent.
Tror jeg skal prøve noe slikt i det ene karet mitt. Må bare få litt kontroll på alger og sykdom først.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap