Hvilke planter er dette?

Hvilke planter er dette?
Bilde 2 er en closeup på plantenervene, bilde 3 av hele planten pluss en linselus.
Ren tipping fra min side siden jeg ikke er så god på planter, men jeg prøver

Første ser ut som en Limnophila sessiliflora?
Den andre Echinodorus bleheri?
Det ser ut til å stemme rimelig bra, tusen takk for hjelpen.
Den øverste kan ofte forveksles med Limnophila sessiliflora, men det er en cabomba. En gammel og veldig vanlig akvarieplante.
Cabomba kan være litt røytete av seg, så Limnophila sessiliflora har blitt mere brukt de siste åra, siden den er like hardfør og pen som cabomba, men ikke røyter
Minner om cabomba ja. jeg har cabomba og denne var veldig pen da den var ny, men synes den blir litt sånn gul og vissen jeg, og bare frisk i toppen. Så spørsmålet er om den skal tas opp og kastes. Forurenser denne vannet?
sessan
men synes den blir litt sånn gul og vissen jeg, og bare frisk i toppen. Så spørsmålet er om den skal tas opp og kastes. Forurenser denne vannet?

Det er typisk for stilkplanter som cabomba å bli stygge nederst. Stilkplanter fornyer man med jevne mellomrom ved å klippe av toppen og sette den ned i sanda. Kaster stenglene under. Cabomba forurenser ikke vannet, men mistrives den kan den slippe veldig mange blader som blir liggende og råtne og kan tette filterinnsug.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap