- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Litt av hvert ? noen som vet hva disse heter.
Litt av hvert ? noen som vet hva disse heter.
Postet 17.12.11 kl 19:32
Postet 17.12.11 kl 19:35
Postet 20.12.11 kl 13:08
Innlegg to.
Øverste bilde:
En plante i sverdplante-familien Echinodorus. Du kan bla gjennom listen og se hvilken som ligner mest på din. Kanskje det er Echinodorus bleheri, den mest vanlige.
Midterste bilde;
muligens en Anubias. Se gjennom listen over Anubias og finn den som ligner mest på din. Bildet ditt var litt for uskarpt og dårlig til å se klart hva slags blad osv den hadde, så nøyaktig id er litt vanskelig. Men Anubias "klapper ikke sammen" når du holder den over vann, en av de få vannplantene som ikke gjør det, den har helt stive blad og stilker.
Nederste bilde:
Har den planten null røtter/rot-tråder? Syns det ligner på hornblad, den danner aldri røtter og skal flyte, ikke plantes i bunnlaget. Den delen av stilken som er stappet nedi bunnlaget vil råtne, da den ikke passer til planting. Den skal kun flyte. Stilkene blir kjempelange og danner tette vaser i overflaten, perfekte gjemmesteder for yngel osv.
Øverste bilde:
En plante i sverdplante-familien Echinodorus. Du kan bla gjennom listen og se hvilken som ligner mest på din. Kanskje det er Echinodorus bleheri, den mest vanlige.
Midterste bilde;
muligens en Anubias. Se gjennom listen over Anubias og finn den som ligner mest på din. Bildet ditt var litt for uskarpt og dårlig til å se klart hva slags blad osv den hadde, så nøyaktig id er litt vanskelig. Men Anubias "klapper ikke sammen" når du holder den over vann, en av de få vannplantene som ikke gjør det, den har helt stive blad og stilker.
Nederste bilde:
Har den planten null røtter/rot-tråder? Syns det ligner på hornblad, den danner aldri røtter og skal flyte, ikke plantes i bunnlaget. Den delen av stilken som er stappet nedi bunnlaget vil råtne, da den ikke passer til planting. Den skal kun flyte. Stilkene blir kjempelange og danner tette vaser i overflaten, perfekte gjemmesteder for yngel osv.
Postet 20.12.11 kl 13:26
Innlegg en
Bilde øverst.
Hygrophila polysperma
Bilde midten:
Ludwigia repens
Bilde nederst:
En Echinodorus, kanskje 'Echinodorus ozelot'. Det ser ut som din plante har svake, litt rødlige flekker på bladene? Flere Echinodorus sorter har det. Sjekk listen over Echinodorus (listen er linket til ovenfor).
Bilde øverst.
Hygrophila polysperma
Bilde midten:
Ludwigia repens
Bilde nederst:
En Echinodorus, kanskje 'Echinodorus ozelot'. Det ser ut som din plante har svake, litt rødlige flekker på bladene? Flere Echinodorus sorter har det. Sjekk listen over Echinodorus (listen er linket til ovenfor).
Postet 20.12.11 kl 13:30
Endret: 20.12.11 kl 13:32
mona o[B]Nederste bilde:[/B] Har den planten null røtter/rot-tråder? Syns det ligner på [URLBLOCK1], den danner aldri røtter og skal flyte, ikke plantes i bunnlaget. Den delen av stilken som er stappet nedi bunnlaget vil råtne, da den ikke passer til planting. Den skal kun flyte. Stilkene blir kjempelange og danner tette vaser i overflaten, perfekte gjemmesteder for yngel osv.
Enig med Mona, bortsett fra den siste. Det ser ut som en stilk cabomba, kanskje denne
Postet 20.12.11 kl 13:35
Postet 20.12.11 kl 13:51
Endret: 20.12.11 kl 13:53
Lisbeth SommersethHygrophila polysperma - Mine har litt rødskjær på bladene. ellers veldig lik på de bildene av Hygrophila polysperma. kan de bli litt røde?
Rosa, særlig i toppene ja. Hygrophila polysperma 'Rosanervig'
Postet 20.12.11 kl 14:17
Postet 21.12.11 kl 12:23
Postet 21.12.11 kl 12:26
Postet 21.12.11 kl 12:28
Lisbeth SommersethBilde 5: Dette er en plante som hun jeg fikk den av sa var fin å plante på røtter. Det vokser avleggere, røtter / nye blar på bladene til planten. Greide ikke å finne en som liknet over anubias plantene.
Vanskelig å se på bildet du har lagt ut, men kan det være javabregne istedet? Søk på javabregne i plantebasen, så får du opp noen. De setter avleggere i bladspissene sine hele tiden. Det er gjerne brune prikker på undersiden av plantebladene også. Røttene er brune.
Postet 21.12.11 kl 12:33
Lisbeth SommersethTakk :-) Kjempe hjelp ;-) Bilde 1. Hygrophila polysperma - Mine har litt rødskjær på bladene. ellers veldig lik på de bildene av Hygrophila polysperma. kan de bli litt røde?
Er ganske sikker på at det der er en av plantene jeg hadde med meg til auksjonen og da er det denne : Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B".
Disse kan fint bli rødlige på bladene når de får lys nok.
Postet 21.12.11 kl 12:40
Lisa-S[QUOTE=Lisbeth Sommerseth]Takk :-) Kjempe hjelp ;-) Bilde 1. Hygrophila polysperma - Mine har litt rødskjær på bladene. ellers veldig lik på de bildene av Hygrophila polysperma. kan de bli litt røde?
Er ganske sikker på at det der er en av plantene jeg hadde med meg til auksjonen og da er det denne : Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B".
Disse kan fint bli rødlige på bladene når de får lys nok.
Kjøpte den på aksjonen, men synes den likner mer på bildene på Hygrophila polysperma. også vokser den relativt fort. (synes det ser ut som bladene på Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B" ser lengre og smalere ut enn på mine ?) vet du om det var noen som solgte Hygrophila polysperma på auksjonen?
Postet 21.12.11 kl 14:07
Postet 21.12.11 kl 14:11
Postet 21.12.11 kl 14:34
mona o[QUOTE=Lisbeth Sommerseth]Bilde 5: Dette er en plante som hun jeg fikk den av sa var fin å plante på røtter. Det vokser avleggere, røtter / nye blar på bladene til planten. Greide ikke å finne en som liknet over anubias plantene.
Vanskelig å se på bildet du har lagt ut, men kan det være javabregne istedet? Søk på javabregne i plantebasen, så får du opp noen. De setter avleggere i bladspissene sine hele tiden. Det er gjerne brune prikker på undersiden av plantebladene også. Røttene er brune.
Takk, det er nok Javabregne
Postet 21.12.11 kl 16:22
Postet 17.03.12 kl 22:25