Hva er dette?

Tenker på den trådaktige plantene med små "egg" på.
Har den noe med Riccia fluitans å gjøre?

Ser ut som Utricularia gibba, Blærerot, en uønsket plante i karet. Hvis Linda W ser dette så kan hun fortelle deg mer om planten.
Rita har rett, Utricularia gibba. Forbanner den dagen jeg fikk den i hus, omtrent umulig å bli kvitt og helt vanvittig irriterende. Gjelder å plukke den ut, men om du overser en millimeter er den i farta igjen! Ikke noe problem på planter med store blader som Echinodorus og Cryptocoryne, men den vikler seg villig rundt det meste av stengelplanter, og mose har jeg helt gitt opp. Grrr...

Så jeg har kastet mye kostbar kompost. Men dersom du plukker iherdig, gjerne med slange som avsug ved siden av så du får med ethvert lite fragment, og tar ut alt du ser av avrevne biter (bruker litermål i overflata på samme måte som ved proteinhinne eller andemat) kan du vinne. Jeg har i alle fall et par-tre kar som nå er erklært Utriculariafrie. Ikke spre fandenskapet er du snill, skal du gi bort planter eller flytte til andre kar så hold dem i karantene noen uker først
Jasså gitt, a det er nok en plante jeg skal være forbanna på ja. Har ikke luket ut noe siden jeg fikk den da jeg syntes den var relativt dekorativ Har kun mose, riccia og HC i det karet, så da er det nok på tide pille ut litt ja.. Må si jeg hater andemat mer foreløpig og tror ikke det kommer til å endre seg før jeg ....nei, det kommer nok aldri til å endre seg.
Skal passe på og ikke spre den!
Tror det er et trikks med andemat jeg ikke har fått med meg? Har 9 akvarier her som kan fôre en hel kaninfarm med den møkka. Er det beskrevet i en annen post kanske?

Tusen takk for god info!!

Andemat er noe herk ja, men her dør den ut om jeg har skikkelig god bevegelse i overflaten en periode, tror de rett og slett drukner
Andemat er bare barnematen i forhold til elendigheten du har fått nå, men den er jo arbeidskrevende den også dersom du ikke kan gjøre som Rita foreslår og lage stoprm i vannflata. Det liker den nemlig ikke!

Nå har jeg hatt andemat på besøk også, da bruker jeg håv for å få ut det grøvste, tørker av kanter på glass og skyller alt som kan skylles, og så står jeg i det uendelige med et litermål e.l og "fjerner overflata" som om det var en proteinhinne der. Prosessen må gjentas ofte, de minste avleggerne er som støv, men det lar seg fint gjøre. De setter seg jo ikke fast rundt sveverøtter og inni filtermatter og - grrrr....

Det er forøvrig ting som tyder på at HappyLife Algin Extra tar knekken på andematen, ulempen er at moser, andre flyteplanter og Botia ryker i samme slengen, ref denne tråden. Ser at en annen Utriculariaart nesten takket for følget i innlegget jeg lenker til, tror jeg går på gibbajakt og tester det i et karantenekar!
Takk for tips igjen!
Har heldigvis Utricularia i bare ett av mine 16 akvarier så skal overleve det.
Får gå systematisk til verks på Barnematen (tidligere kalt Andemat).
Lurt med litermål eller no ja.

Takk igjen!
En som liker andemat...
Den så forhatte andemat var" lekstrigger" for mine uaru i sin tid.Nå har jeg uaru igjen..Andre fisk som spiser andemat: silver dollar,norsk flaggtetra,Flaggcilide,vieitaciklide,mine manacapuru scalarer og ikke minst veldig mange malawiciklider,jeg mener å erindre at slangeskinnsgurami også gjorde.Det skulle ikke forundre meg om noen barber f.eks pragtbarbe og klovnebarbe gjør og kan hende siamesisk algeeter gjør.I tillegg så er jo alle planter som vokser fort glimrende til å forbruke næring,så helt ille er vel ikke andemat...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap