Kan man ha corydoras aeneus på blank bunn sammen med discus?

Spørsmålet står vel i overskriften. Har 5 stk corydoras aeneus albino varianten i ett 375 liters oppdrettsakvarie for discus. Tempratur er 29 grader og det er ikke bunnlag. Ph ligger på 7.5 og kh er 2-3.

Var egentlig meningen å bare ha coryene i dette akvariet i karantene, og så flytte dem over til hjørnekar 225 liter (med grus og 28 grader) etterhvert. Nå har det blitt slik at de har fått 8 discus samboere i går og jeg lurer på om coryene kan ha ett bra liv i 375 literen, slik som den er nå? Vil helst ikke ha sand nå som discusene er i karret.

Blir det for tøft for bartene uten sand? Er kanskje tempraturen for høy?

Utrolig aktive og morsomme cory'er som fortjener et bra liv.

Det eneste som kan være problematisk for Coryen er tempraturen. BB- bunn er så skånsomt som det kan bli. Man skal også tenke litt på at kostholdet til discusen ikke er optimal for Cotyene slik at man gir de sitt eget for.

Det kan nok se ut som de har det som plommen i egget med så stor mat-tilgang, men høy temperatur kan nok forkorte livet deres med noen år... Om man har Cory i for varmt vann, vil det ofte skje at de ikke lever så lenge som de kunne.

Den Corydoras-arten jeg vet om som trives best i så varmt vann, og ikke tar noen skade av det, er Corydoras sterbai.

Siden det er et diskus-kar du har dem i, så antar jeg renholdet er på topp. Vanligvis kan det utvikle seg et skummelt, litt slimete bakteriebelegg på bar glassbunn, noe som igjen kan medføre at Coryer får en bakterieinfeksjon i bartene sine som gjør at de blir borte. Men siden det er diskus-kar, antar jeg at et slikt bakteriebelegg aldri får lov å utvikles og at det derfor ikke er noen fare med det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap