Noen flinke her inne på corydoras??? Trenger litt hjelp her.

Noen som kan klare å se ut fra disse bildene hvordan sort corydoras dette er???

Har en anelse selv, men vil gjerne høre fra dere først. Kjøpte de i handelen i dag som corydoras rabauti....? Men det kan man vel utelukke med en gang, er dere enig eller?
Inaktiv bruker
Ser ut som mine og mine er pansermaller.
Inaktiv bruker
tratra
Ser ut som mine og mine er pansermaller.

Metallpansermalle mener jeg =0)
metallpansermalle eller kobber malle som du sier er det ikke. Den sorte stripen på denne går langs ryggen. På metallpansermallene går den mere midt på kroppen.

Malin, synes du den ligner rabautien med alle di fine fargene??? Denne er jo helt grå...
Plussmedlem
Litt vanskelig å se, men jeg synes de ligner mere på rabauti enn aeneus.
Ta en titt på denne
Loomis, nå må du sjekke ut en ting for meg. Gå inn på akvaforum sin side på Corydoras rabauti og se... Den er jo helt annerledes utseende messeig enn den på den siden du gav meg. Å ja, den rabautien på din side lignet veldig på mine Så da er det vell disse jeg har da. Takk

MEN da lurer jeg på hvilke rabautier det er akvaforum mener de har avbildet på sin side???
Inaktiv bruker
Laila Annie
metallpansermalle eller kobber malle som du sier er det ikke. Den sorte stripen på denne går langs ryggen. På metallpansermallene går den mere midt på kroppen. Malin, synes du den ligner rabautien med alle di fine fargene??? Denne er jo helt grå...

Men da vil det jo si at de i dyrebutikken har solgt feil til meg også da! Jeg ba om metallpansermalle. Jada, hvem kan man stole på sier jeg bare.........................
Du ha sikkert fått det du skulle ha. Metall panser malle/kobbermalle går for samme ting.
Plussmedlem
Laila Annie
Gå inn på akvaforum sin side på Corydoras rabauti og se... Den er jo helt annerledes..

Du finner dette bildet tatt av Johnny Jensen også på planetcatfish.com (bare speilvendt), men det er noen andre bilder der som ligner mere på dine "grå"
Ok, nå begynner det å falle på plass for meg. Rabautiene er såpass forskjellige altså... Hm, synn jeg fikk de "kjedeligste" i fargene da (De var bestillte så jeg måtte nessten kjøpe de og da) Dette er minuset med å bestille før man får sett varen selv...
Inaktiv bruker
Når jeg ser på metallpansermalle eller kobber på basene her inne så ligner ingen av de mine disse. Hmmm
Plussmedlem
Laila Annie
Dette er minuset med å bestille før man får sett varen selv...

Men litt spennende også da
Venter på noen fisk fra Brasil. Først og fremst håper jeg de har en fin transport og er friske, men det blir jo artig å se hvordan de ser ut når de kommer...
Laila Annie
Du ha sikkert fått det du skulle ha. Metall panser malle/kobbermalle går for samme ting.

Ikke helt.
Metallpansermalle = corydoras aeneus
Kobbermalle = corydoras rabauti
Selv om kobber er et metall
joda, stemmer det

Tratra, Du kan ikke legge et bilde ut av dine metallpansermaller da?
Ha jo vært skøy å se hvordan dine ser ut
De var litt bleke å se på, men det er Corydoras rabauti. Ikke direkte uvanlig i handelen, men det er ikke så ofte typiske kjøpesenter-zoobutikker har dem

Det finnes en annen art som ligner, men den er sjeldnere enn C. rabauti, og den kalles Corydoras zygatus. Men jeg mener bestemt at dine er C. rabauti.

Hvis du sørger for at de har nok skjulesteder i skygge og ikke altfor skarpt lys i akvariet, vil de farge ut og vise seg fra sin beste side etterhvert
mona o
De var litt bleke å se på, men det er [URLBLOCK1]. Ikke direkte uvanlig i handelen, men det er ikke så ofte typiske kjøpesenter-zoobutikker har dem:-) Det finnes en annen art som ligner, men den er sjeldnere enn C. rabauti, og den kalles [URLBLOCK2]. Men jeg mener bestemt at dine er C. rabauti. Hvis du sørger for at de har nok skjulesteder i skygge og ikke altfor skarpt lys i akvariet, vil de farge ut og vise seg fra sin beste side etterhvert:-)
Da er diskusjonen i gang ;0)
Jeg heller mer mot Zygatus da det ser ut som om de på Lailas bilder er noe spisse i snuten. Rabauti er veldig butt, mens Zygatus er noe mer spiss, i den grad man kan si spiss i snuten og disse.
Jeg så ikke så mye på hodet og formen. Jeg ser på kroppsstripen. På bildene i første innlegget her har fiskene èn ubrutt kroppsstripe.

Hos C. rabauti er stripen sammenhengende helt ned til haleroten.
Hos C. zygatus er den brutt et sted, et lite "opphold" om man kan si det slik, og så fortsetter den igjen i et lite stykke ut til haleroten igjen.

Du ser dette med kroppsstripen som brutt godt på dette bildet av C. zygatus
Puh! Man lærer alltid noe nytt om coryer når dere to setter i gang, Gry og Mona ;-D (ment som et kompliment, altså )
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap