Corydoras artene - hvorfor forskjell ??

Jeg skal starte med corydoras og har sjekket litt rundt i fiskebasen. Falt for et par forskjellige, men jeg lurer litt på hvorfor det er så store svingninger i ph blandt dem.

Lurer også på om dere som har coryer kunne komme med et par tips til meg ang. innredning.

Mvh Linka
Det er sannsynligvis mange Corydoras-arter som ikke er "perfeksjonert" vannverdiene på i fiskebasen her. Det må gjøres en og en, på hver eneste art. Foreløbig står det egentlig bare en verdi for hva de overlever i, kan man nesten si.... den verdien er hentet fra Fishbase. Istedenfor å la det stå blankt, legger systemet inn at de kan ha f.eks. "ph 6 til 8".

Det er selvsagt ikke riktig. Kommer ikke på en eneste Corydoras som naturlig lever i habitater med ph 8.

Hvilke arter tenkte du spesielt på (du sa du hadde funnet noen)?

Jeg tror jeg må ta et skippertak og få vekk alle de "ph 8" som evt står oppført på mange Coryer... det er riv ruskende galt.
Men at Corydoras arter kan variere mht trivsels-ph, er klart. De finnes i mange, mange områder spredt over nesten hele Sør-Amerika. Det er lokale variasjoner, kanskje fra elv til elv i relativt nærliggende områder. Det kan derfor ta litt tid å gjøre nok "forskningsarbeid", sjekke mange kilder før man får lagt inn riktige verdier.
Dvergcoryer...
Jeg er newbie på corydoras, men har lest øynene såre på internett, og deriblant gjennom maaange av MonaOs innlegg og artikler. Fin sandbunn er vel alfa & omega, og kar-kompiser som ikke forstyrrer coryenes naturlige adferd. Et annet hett tips er vel å ikke kombinere dvergciklider eller andre fisk som sovner v/egg & yngel når coryene er våkne og på matjakt nattestid. Konsekvensene er dårlig overlevelse hos dvergciklidene - og flotte og mette coryer...
Selv har jeg C. pygmaeus og Aspidoras pauciradiatus. Små coryer eller nesten-coryer. Disse er kjent for å være notoriske egg- og yngelspisere, både andres og egne. Mine triks for å få til oppdrett m/pygmaeus har vært VF-grupper, så mye javamose jeg kunne putte inn i karet og evt. fjerne foreldrefiskene etter egglegging. Noen bruker også "hygienekar" til lekskar for å ha enklest mulig rengjøring. Jeg liker litt sand og eikeblader. Dette skal også være triksene hos aspidoras, men så langt har jeg ikke kommet enda. Jeg bruker også eikebarksubstrat og måler pH + vanntemperatur ved vannbytter (både rutinerenhold og leksstiumulering). Har aldri selv prøvd å høste egg fra javamose eller glassruta for "kunstig klekking". Drømmen her er selvfølgelig Aneus Black, men da må Apistoene mine ut, tror jeg
Takker for alle svar.

De coryene jeg har sett på er adolfoi, axelrodi, rabauti og schwartzi.

Skal ikke ha alle disse, men det er de jeg syntes var interessante.

Mvh Linka
Linka
De coryene jeg har sett på er adolfoi, axelrodi, rabauti og schwartzi.


Du har sikkert vanlig, bløtt kranvann, slik mange av oss har; veldig lav gh. Bruk det som det er, men hold deg på ph noe under sju. Da burde alle de du nevnte trives utmerket. Må du senke ph, bruk f.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2026&HKatID=]eikebarkekstrakt[/URL].

Mine C. adolfoi holdes i ph 6.7 - 6.8 og leker jevnt og trutt.
Dersom jeg anskaffet meg de artene du nevner, ville jeg holdt alle under samme betingelser.

Fikk lyst å nevne noe om C. schwartzi:
Corydoras schwartzi ser også ut til å trives med ph noe over 7 (til 7.5) og temperaturer litt lavere enn mange andre arter; mellom 22-24°C.
Men det er forbløffende få akvarister som har klart å drette den arten, merkelig nok, enda så vanlig den er i handelen. Den trenger sannsynligvis noen spesielle triggere, som akvarister enda ikke har klart å knekke koden til.

Ta det som en utfordring, Linka
Jeg regner med at du er fullstendig klar over det, Linka, men de har (eller ihvertfall hadde) noen fantastiske VF schwartzi på Zootorget. Jeg antar at det kanskje er grunnen til at de er med i ønskelista di?
Hehehe.. jeg har sett de i butikken ja. De er nydelige. Har også et øye for triliniatus så det er mange å velge imellom ja.

Hmmm.. sier som regel ikke nei til en utfordring så vi får se hva som blir med hjem her når jeg får kjørt inn karet.

Forresten ?? Skal cory ha mye eller lite strøm ??

Mvh Linka
Ikke for mye og ikke for lite. Normalt vil jeg si
De skal ikke ha så mye sirkulasjon at de må jobbe når de legger seg ned for å slappe av (slik at de må jobbe mot strømmen og vifte med finnene hele tiden for å holde seg stødig på samme plass).

Har merket meg at Corydoras søker dekning i le av noe når det er for mye strøm ute i det åpne, f.eks. rundt frontglasset.
Jeg satte nylig inn en ekstra pumpe i akvariet der sterbaiene holder til, og de ser ut til å like det. Jeg mistenker sterkt at det, i tillegg til Esha-medisinene, har bidratt til at de i dag lekte igjen for første gang på et halvt år Økt strøm er jo også et tegn på regntid (og jeg har definitivt ikke senket PH-en. Jeg målte den til 7,3 i dag! Blæh! Vannet i Askim er ikke coryvennlig når det gjelder PH). Og merkelig nok er ett av favorittstedene som det ble lagt mest egg på i dag, et sted der det er ganske mye strøm. Jeg har en følelse av at det kan ha å gjøre med at eggene da er sikret god oksygentilførsel. Det er ihvertfall min første tanke.
Økt sirkulasjon kan være en trigger til lek, ja, men jeg trodde Linka mente daglig hold av Corydoras. Det er jo tross alt flere hverdager enn leksdager
Hehehe! Coryene i 120-literen min storkoser seg når det er godt med strøm i karet. Men, jeg skal ikke discu(s)tere med deg (ok, avdeling for dårlig humor i dag...). Du har liiiitt mer erfaring på dette feltet enn meg
Takker for info. Karet jeg vil ha de i er et 85 l helglass. Har bestillt en slik maxi jet 1000 l/t sirk pumpe som jeg skal feste en slik svamp til. Fikk tips på en annen tråd.

Lurer på om dette er for mye for karet.

Vil lissom gjøre detta ordentlig når jeg først skal gjøre det.

Og mens jeg er igang. Har innredet karet med trebiter, men burde de ha stein i karet ?? Og hva slags planter ??

Vet dette blir mye, men tar imot all hjelp.

Mvh Linka
1000 l/t er mye. Det er like mye som en Fluval 4 tar på full guffe. Det er nettopp det jeg har i den omtalte 120-literen, og der er det godt med strøm når filteret er nyrenset (noe som skjer ganske ofte. Det går tett hele tiden. Sukk...). I en 85-liter høres det ut som det blir litt voldsomt. Men hvis det er mulig å justere kapasiteten på pumpa, så kan du jo skru ned farten litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap