Vf haraldschultzi

jeg har nå hentet meg 5 stk VF corydoras haraldschultzi.(må tilføye at dette mener jeg er en av verdens fineste fisker å gjør seg flott i karet de er mye fremme ikke så skye=)) de har gått i butikkens kar i et par mnd med annen fisk å ingen sykdommer eller noe merket eller hørt. er det nødvendig å avluse disse? siden de har gått i butikk såpass lenge? forøverig virker fiskene å ha det som plommen i egget(de er sikkert overlykkerøige å komme tilbake til sand å røtter etter et grus opphold å ingen røtter) =)
Ja, du bør absolutt gi viltfangede fisk en avlusningskur uansett, hvis du har planer om å sette dem i et kar sammen med andre fisk etterhvert. For i naturen er det intet som heter "parasittfri" eller "sykdomsfri"... det finnes alltid et godt utvalg av snyltere, innvollsmark og parasitter på alle viltlevende dyr. Noen kan man se med det blotte øye, men andre må man ha mikroskop til, eller kutte opp gjeller og innvollene for å se.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg absolutt gitt dem en antiparasittkur.

ok. noe speiselt eller? setter pris på svar=)
Jeg bruker stort sett 3 ulike medisiner, og et par av disse er medisiner mot parasitter som dessverre ikke lar seg skaffe i Norge.


Den tredje er eSHa-2000 (den er mot antibakterielle sykdommer, sopp og finneråte), men den trenger du ikke akkurat nå. Siden fiskene har vært i butikken et par mnd, hadde du sett det nå om det var noen bakteriell sykdom på ferde. Men jeg ville likevel anbefale deg å kjøpe den og ha den liggende i beredskap.

Jeg er dessverre ikke noe god på medisinanbefalinger. Kanskje Frank A. kan hjelpe, men han har pc-trøbbel om dagen og er ikke på nett.
Jeg har kikket litt rundt i noen norske nettbutikker nå, men finner ingen jeg med sikkerhet vet virker mot innvollsparasitter. De fleste er mot hud- og gjelleparasitter.

Får håpe andre kan gi deg tips og råd.
Disse fire NYE typene medisiner fra Sera har jeg hørt skal være veldig gode og effektive. Dessverre er dette klippet fra en utenlandsk nettsidebutikk, men jeg har lest at enkelte butikker i Norge fører disse Sera medisinene.
Du kan jo spørre etter dem i en butikk som fører produkter fra Sera?


[External Image]
Argh... at det ikke går an å få lagt inn bilder i etterkant ved å redigere innlegg:-/
Glemte selvsagt bildet til innlegget ovenfor.
Her kommer det.
Jeg må innrømme at jeg ikke har sett disse i Norge. En av de lokale dyrebutikkene selger Sera-produkter, men de har bare de "gamle" variantene - ikke disse.
Det er, som Mona sier, vanskelig å få tak i medisiner i Norge, som fungerer mot innvollsorm og gjelleparasitter. Esha Hexamita påstår at den skal kunne fungere mot dette, men jeg aner ikke om det er reelt. Dessverre er det faktisk ikke lov å importere dyremedisiner til Norge, men mange akvarister (undertegnede inkludert) mener at det er enkelte fiskemedisiner man importere, rett og slett fordi det ikke finnes gode nok alternativ i Norge. Faren er at pakken kan bli stoppet i tollen på vei inn i landet, og da mister man den pakken.
Gå inn på denne siden med de nye Sera-medisinene i den tyske nettbutikken, print det ut, ta med og spør i deres lokale zoobutikker etter det. Så lenge de fører Sera som merke, skal de kunne ta inn disse medisinene også - i det minste på forespørsel fra kunder.
Noe annet er bare snakk om dårlig kundeservice eller uvillighet...

Jeg vet at de selges i Norge. Jeg leste en tråd på Nettakvariet om innvollsparasitter på guppy, der en bruker kjøpte og brukte en av disse. Mener det var i en butikk i Lillestrøm hun eller han sa den ble kjøpt. Det var Sera Nematol.

Hvordan er de i forhold til filterbakteriene? Seras medisiner har tidligere ikke vært særlig snille i så måte.
ok. jeg får ta med til den lokale butikken å høre. takker fro svar=) men som tidligere nevnt hva gjør denne medisinen mot filter bakteriene? esha 2000 har jeg liggende.
Enig i det mona skriver. Du bør så absolutt avluse Vf fisk.
ofte så har de med seg noe "svineri"fra jungelen.

Bruker selv praziPro eller praziquantel til avlusning. Men disse medisinene får du ikke i norge, må bestilles fra USA. De er og veldig snille med filterbakteriene.

De medisinene som mona linker til har jeg selv aldri prøvd-men har hørt mye bra om de.
Men har også hørt at de er veldig tøffe mot filterbakteriene(men dette er bare hva jeg har hørt-så det er ikke sikkert).

Fint om du holder oss oppdatert vist du bruker noen av medisinene som mona linker til.
greit åfå vite dine erfaringer med disse medisinene og hva som skjer med filteret/vannet.

Lykke til.

skal gjøre det=) skal ned imorgen å høre med dyrebutikken. for det er vel gjerne dyrt å bestille fra usa?
Har sett i alle fall én av disse medisinene på Buddy. Antar det er mulig å skaffe de andre også da (?)
nopp det er ikke dyrt å bestille fra USA.
Med frakt så blir det mellom 3-4oo,-(mener jeg å huske fra sist jeg bestilte).
det var ikke så ille det da. selv fpr en fattig lommebok etter fiske kjøp=P kunne du linket til en side vist jeg ikke får tak noe imorgen?
husker ikke web adr nå.
Men søk på Rocky Mountain Diskus USA, da finner du firmaet.
Her er link:
Bare sørg for å få dem til å skrive noe annet enn medisin på pakka, ellers risikerer du at den blir stoppet i tollen her i Norge.
Plussmedlem
Vi akvarister strekker oss langt for fiskens ve og vel, skjønner jeg. T.o.m. til ulovligheter ;o)


Dyrehagen
Her er link: [URLBLOCK1] Bare sørg for å få dem til å skrive noe annet enn medisin på pakka, ellers risikerer du at den blir stoppet i tollen her i Norge.


Jeg tror kanskje de er oppmerksomme på problemet der. Jeg bestilte nylig dewormer-kur fra RMD. Pakken kom rett i postkassen, forkledt som en privat forsendelse. Den var ikke merket med firmanavn, pakkseddel, innhold, verdi eller noe, kun min adresse og navn/adr til en privatperson som stod som avsender. Jeg kontaktet dem ikke på forhånd for å få dem til å sende det slik. Helt utrolig egentlig, å få tilsendt 100 g hvitt pulver i posten uten at noen reagerer... Det stod selvsagt innhold på posen inni pakken, men det kunne jo egentlig ha vært hva som helst. Til sammenlikning har jeg kjøpt ting på eBay nylig, fra privatpersoner, men her har pakkene vært tydelig merket med innhold og dets verdi.

Tror også det er enklere hvis det man kjøper ligger under tollgrensen på
200 kr...

jeg har nå bestilt sera nematol. og får det in løpet av neste uke, så da prøver jeg det=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap