Ny albino art??

Var innom en dyrebutikk i dag, å fikk fort øye på disse coryene.

Bildene er dårlige, men man ser snevet av hvordan de er. Albino med rød hale.... disse er vel kunstig fremstilt for å øke evt salg...synes det er synd, for dette er vel ikke en ny art???

[External Image]

[External Image]
Auda.... de der er garantert kunstig farget! Altså er de gitt en injeksjon med farge med sprøyte...!

BOIKOTT SLIKE FISK!

Det hadde vært interessant å vite hvilken butikk som selger sånt...
Tragisk. Slike butikker bør boikotes, helt klart.
Og vi akvarister bør styre langt unna slike kunstige farget fisk. kjøper vi slike så blir det flere og flere på markedet.

men helt seriøst så trodde jeg det var forbudt å selge kunstige fargede fisker i Norge.
Er ikke til å se bort i fra at slike fisk selger, fordi noen sikkert synes de er fine..... er jo slik med gullfisk varianter også... Veldig dumt at slikt skal komme inn i denne hobbyen....
Hva skjer med disse når de får avkom? Blir de også rød? eller bare hvite?
*knis* Tror ikke du tenkte så mye gjennom det spørsmålet før du stilte det

Som sagt Bettina; de fiskene har fått sprøytet inn kunstig fargestoff under huden. Det sier seg selv at dette ikke er arvelig...
Det blir som om du tok en tatovering på leggen. Ungene dine arver ikke den tatoveringen - de blir ikke født med en tatovering selv om du har en
Bettina
Hva skjer med disse når de får avkom? Blir de også rød? eller bare hvite?

Genene er ikke forandret (noe som i alle fall er ulovlig å gjøre), dermed vil ikke eventuelle avkom få denne fargen. Det blir som med tatoveringer o.l. på mennesker.
Nuh. Vet vi at disse fiskene er kunstig farget, eller tror vi det?

De ER kunstig farget. Jeg har sett bilder av akkurat de samme Coryene på asiatiske nettsider. Det finnes ingen varianter, verken oppdrettsvarianter eller naturlige, som har en slik farge. Spesielt ikke albino....... er man albino, så er man!
Sikker på at det er albino's?
syntes det ser litt ut som om de har svarte øyne. albinoer har jo røde.

mulig det bare er kameraet.
Jeg ser klart og tydelig rosarøde øyne på de fiskene som er avbildet.
Det ser og ut til å være to-tre vanlige C. aeneus, også disse med rødfarget hale. Huff! :S
Må bare slutte meg til innleggene over: det er kunstig fargede albinoer. Et utrolig trist syn. Man skulle tro at butikker hadde vett til å holde seg unna sånt, etter reaksjonene som kom på de tatoverte fiskene som var til salgs i Bergen.
mona o
Det hadde vært interessant å vite hvilken butikk som selger sånt...

Jeg skulle gjerne også visst hvilken butikk som selger sånt. Så jeg kan unngå at de får pengene mine.
mona o
*knis* Tror ikke du tenkte så mye gjennom det spørsmålet før du stilte det;-) Som sagt Bettina; de fiskene har fått sprøytet inn kunstig fargestoff under huden. Det sier seg selv at dette ikke er arvelig... Det blir som om du tok en tatovering på leggen. Ungene dine arver ikke den tatoveringen - de blir ikke født med en tatovering selv om du har en;-)

Hehe :o)
Nei, jeg stresset litt før jeg skulle på kveldsvakt....og så irritert jeg er på dette.
Tenkte ikke over det nei.....
Ciklide
Sikker på at det er albino's? syntes det ser litt ut som om de har svarte øyne. albinoer har jo røde. mulig det bare er kameraet.

De hadde rosa/røde øyne alle sammen.....tipper på rundt 25-30 stk i det lille karet i butikken......
Jeg skal med hensyn til butikken, ikke "henge" ut de på nett, men i østfold er det....

Bildene er dårlige, måtte forte meg å ta de, klarte ikke dy meg... og dårlig nokia kamera uten zoom gjorde ikke kvaliteten bedre.....

Hva kan man gjøre med dette? Føler jeg blir sååååå irritert.... Og dumt at denne butikken vil selge slike fisker til helt uvitende akvarister som synes disse er fine og kjøper en hel gjeng..... !!!

Noen som har forslag til hva man kan gjøre? Kjenner dette engasjerer meg veldig... uff!! Også blir jeg så lei meg også....denne butikken har drevet med fisker så lenge jeg har levd ihvertfall....snart 30 år!!!!
Bettina
Jeg skal med hensyn til butikken, ikke "henge" ut de på nett, men i østfold er det.... Bildene er dårlige, måtte forte meg å ta de, klarte ikke dy meg... og dårlig nokia kamera uten zoom gjorde ikke kvaliteten bedre..... Hva kan man gjøre med dette? Føler jeg blir sååååå irritert.... Og dumt at denne butikken vil selge slike fisker til helt uvitende akvarister som synes disse er fine og kjøper en hel gjeng..... !!! Noen som har forslag til hva man kan gjøre? Kjenner dette engasjerer meg veldig... uff!! Også blir jeg så lei meg også....denne butikken har drevet med fisker så lenge jeg har levd ihvertfall....snart 30 år!!!!

Hvis du ønsker å engasjere deg så er det et par ting du kan gjøre.
Det første er vel å nevne for butikken at dette er kunstige fargede fisk og be dem om å fjerne de fra butikken.
Blir ikke det gjort kan du kontakte presse, feks lokalavisen, mattilsynet og også nevne butikken ved navn her inne.
Som Dyrehagen sier så er boikott et bra pressmiddel om ikke butikken vil fjerne de fra karene. Det er jo også viktig at uvitende kjøpere blir opplyst om bakgrunnen for hvorfor fiskene ser slik ut og dermed ha mulighet til å la være å kjøpe dem hvis butikken står på sitt og vil selge.
Jeg er faktisk enig med innlegget rett over mitt her.
Bettina, den butikken burde få en alvorlig advarsel. Dette er rett og slett en tendens man må slå ned på før den får utbredt seg for alvor også i Norge. Det er faktisk dypt seriøst. Får den ene butikken etter den andre selge disse tatoverte og kunstig fargede fiskene i fred uten at noen sier fra, så vil det bli stadig mer av dem!

Si i fra til butikken at du kontakter lokalavisen om de ikke trekker fiskene fra markedet.

Det verste er at sånne fisk selger visst veldig bra også.... så butikkene kan være litt vonde å omvende til "den sanne tro"!
Er enig i at kunstig farging av fisker, som tydeligvis er tilfellet i denne saken, er en skikkelig uting.
Mitt råd er
1) Ta det opp med butikken
2) Hvis butikken ikke omgående fjerner disse fiskene fra sbutikken og gir sin leverandør melding om at slike fisker ikke er ønsket, ville jeg kontaktet mattilsynet.

Jeg ville ikke kontaktet pressen, da oppslag om fisk som dette alltid vil nå fram til enkelte som tenker "jøss dette var stilig!" for så å storme til butikken for å kjøpe dem.
Det er jo ikke ønskelig, for å si det mildt.

Jeg må si meg veldig enig med Mona her. Kunstig fargede og tatoverte fisker må stoppes før de får fotfeste i landet, og det skjer kun hvis vi faktisk forsøker å gjøre noe med det.

Jeg spurte om butikken, pga. min egen nysgjerrighet, men også fordi jeg mistenker at dette kan være en butikk som også tidligere har vist forkastelige holdninger i forhold til akvaristikk. Ikke det at jeg forsøker å henge ut hat-butikken min, men hvis det skulle være den, så er det ikke første gang de gjør forkastelige ting. Og noen bør snart sette ned foten for useriøse dyrebutikker. Det er liv det er snakk om, ikke ting. Er det ikke første gang de gjør slike ting, bør de få et alvorlig spark bak - av typen de skjønner (media, mattilsynet eller noe lignende - jeg angrer på at jeg ikke kontaktet mattilsynet ved tilfellet jeg tenker på - tiltak som virkelig svir i kassa!).

Huff, dette ble hørende ut som om jeg er ute etter en spesiell butikk, det var ikke meningen. Det jeg mener er:

1. er dette en butikk som har gjentatte slike "overtredelser", bør man sette foten ned "big time", og ta full avstand fra butikken, med mindre de tar seg veldig, veldig sammen.
2. er dette en butikk som ikke har vist forkastelige holdninger tidligere, skal man også sette foten ned, men da kanskje på en litt mer "retningsvisende" måte. Man tar full avstand fra det de har gjort, men forsøker å informere/drive holdningsendrende arbeid overfor butikken.

Hvis dette skjer pga. uvitenhet fra butikkens side, vil informasjon kunne hjelpe dem på rett vei.

Er det gjentakende handlinger fra butikkens side, må vi gå ut fra at de vet, men driter i det, og da trenger de et solid spark bak fra akvariemiljøet. Husk, vi som kunder er de som sitter med makta!
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap