C.julii eller c.trilineatus - små forskjeller?

Har i dag kjøpt iflg butikken C.Julii. Jeg vet at denne arten har prikker på hodet, mens Trilineatus har mer "hjernemønster".

Når jeg tar en nærmere titt, kan det se ut som om de har prikker på hodet, men samtidig enkelte steder hvor jeg kan se litt hjernemønster, men ikke særlig store "streker".

Er det mulig at disse to artene har begynt å bli så lik hverandre at det er vanskelig å skille dem, at oppdrettere har vært "sløv" slik at disse artene har blitt blandet sammen?

Jeg klarer rett og slett ikke å se hva jeg har kjøpt.

Skal legge ut ett bilde så raskt jeg har fått dem i karet, og har greid å ta en ok bilde.

Har tittet ennå litt nærmere på dem. Har bestemt jeg for at dette må være C.Trilineatus. Hehe...skjønte det måtte være en grunn for at eieren av akvariumsbutikken var så snar med å pakke inn fisken når jeg spurte om den hadde prikker på hodet. Jeg skulle nok ha tatt meg bedre tid med å sjekke dem i karet der de sto, men hadde nok kjøpt dem allikavel. De er jo flotte disse også! Ikke store forskjellen
Er man i tvil så er det trilineatus

Hvis det i hele tatt er noen av prikkene som henger sammen så er det helt sikkert trilineatus. I tillegg så er det tre mer eller mindre tydelige linjer langs siden på trillene. Det er fra disse linjene den har fått navnet sitt.

Dessverre så er det feil her i fiskebasen og bildene som er avbildet under julii er trilineatuser. Her kan du se hvordan de egentlig ser ut. Bare enkeltstående prikker, bare en kort linje på siden og prikkete halefinne.

Som 99% av de som handler julii så har du nok endt opp med trilineatuser. Ikke vær lei deg for det. Disse er vakre fisk og, ut fra det jeg har lest, en god del mer robust enn julii. Er litt forutinntatt siden jeg har de selv
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap