Corydoras og sand/grus

Legger denne her da det er stort sett coryer som er mest ømfintelige for bunnlag.

Leser på fiskeprofiler at de gangene det står noe som helst så står det "ikke for lyst bunnsubstrat" eller lignende. Altså regner jeg med at fisk trives med litt mørk sand/grus. Har også hørt at de farger ut bedre da.

Siden man kan kalle biltemasand alt annet enn mørk har jeg derfor tittet litt rundt.

Har funnet denne grusen hos aquamanias.. størrelse 1-2 mm. Synes ikke den ser "ille" ut på bildet, men er det noen som tror at coryer ville få problemer med denne grusen? Den er jo adskillig grovere enn biltemasanden. Vil ikke bestille eller bruke denne om ikke coryene (og for den saks skyld dvergciklider) vil trives.

Om ikke denne er helt god, finnes det annen mørk/svart grus som kan passe?
Jeg er ingen cory-ekspert... men jeg vil tro at fargen er helt underordnet størrelsen. PGA at de roter i bunnen hele tiden så trenger de fint substrat for ikke å skade bartene. Ville nok valgt Biltema-sand i dette tilfellet. Fiskene gir ganske "beng" i fargen skulle jeg tro?
Skulle jo tro det, men på enkelte fiskeprofiler har jeg sett at det står at de foretrekker mørkt bunnlag. Kanskje ikke på coryer da, men på andre fisker. Og personlig synes jeg mørkt bunnlag er veldig lekkert, mye finere enn lyst.

Drømmen ville være svart biltemasand. DA hadde jeg blitt lykkelig!
Har sett noen kar med svart sand, men jeg kommer ikke på hvilke. det finnes, ihvertfall
Ja, det har jeg og.. hvor i alle dager har jeg sett det, da.. hmm.

Så forresten et her om dagen, men da stod det ikke noe om hva slags underlag som er brukt. Vanskelig å se av bilder hvor grov grusen er også.

Kanskje noen leser dette og har noe info.
Det er veldig mange her inne som bruker Rådasand til Cory, blandt annet meg. Coryene stortrives med dette!.

Angående mørk / svart sand har jeg igjen hørt at dette er en farge en del fisk ikke liker. Hvorfor aner jeg ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap