Corydoras duplicareus.

har tenkt lenge på å skaffe meg en corydoras som skal gå i diskuskarret, og har nå endelig bestemt meg for å ha corydoras duplicareus.
Dette fordi den er knall fin og seff liker høy temp.

noen som vet noen steder her på østlandet som selger disse fiskene nå?
Og hva er normal butik pris på denne corydorasen?
Duplicarerus
Normal butikk pris vil ligge på ca. 100-150 pr.stk.

Kommer på auksjonen i Eidangerhallen på søndag.
Lillestrøm Akvarium har nettopp fått inn Corydoras Adolfoi, de er jo så godt som like foruten at stripen på ryggen er litt smalere. Men nå skal det jo sies at det hender titt og ofte at de får feil, så det er også mulig dette kan være C.Duplicareus.

Jeg kjøpte forresten mine på Strømmen Storsenter, men tror ikke de har denne inne for øyeblikket.
kan adolfien også gå i like varmt vann som duplicareusen? Disse skal leve i et diskuskarr med temp 29-30 grader.
Plussmedlem
Jeg veit ikke helt hvor det kommer fra at C. duplicareus trives i 30 grader.
Ser det står i fiskebasen her at den trives best i temperaturer mellom 26 - 30 grader.
Sammenligner man med f.eks. Planetcatfish så står det 20 - 24 grader C. Tilsvarende finner jeg også i annen litteratur.
Adolfoi ligger i omtrent samme område. Faktisk et par grader høyere på PCF.

Hva med sterbai? Der er det større enighet om at de kan trives meget godt i temperaturer rundt 28 - 30 grader.
Synes ikke sterbaien er noe spesielt fin.
Har snakket med flere på et kokurerende forum som har blant annet duplicareus i 28-30 grader, og dette går bra.
Dette er mennesker som virkelig "ånder"for c maller, og når de sier at man fint kan ha nevte corydoras i den tempen, ja da tror jeg på dem.
Plussmedlem
"Spørsmålet" mitt var hvorfor duplicareus trives best i 26 - 30 grader.
Jeg regner også med at de som driver Planetcatfish lever og ånder for C-maller.
Derfor er det rart at opplysningene er så vidt forskjellige.
Spør ikke for å være vanskelig, Ken
Er det noen som er medlemmer av CorydorasWorld.com her?
Hadde vært artig å vite hva Ian Fuller sin nettside forteller...
(Har ennå ikke rotet meg til å betale disse £15 - £20.)

Det er sikkert flere Corydoras' som kan tåle høyere temperaturer.
Har flere typer selv gående i 28 grader. Riktignok ikke Adolfoi. Disse går kun i 26 grader.

Men jeg er uenig med deg angående C. sterbai. Den er fin
Loomis
Er det noen som er medlemmer av CorydorasWorld.com her? Hadde vært artig å vite hva Ian Fuller sin nettside forteller...

Ian Fuller oppgir ikke noe som helst slikt på sine nettsider. Han oppgir størrelsen og hvor de stammer fra, men aldri noen anbefalinger mht vann og temperatur. Merkelig nok.
Men han oppgir i sine "spawnings logs" hva temperatur, gh og ph var i de akvariene da han fikk lek på de ulike artene, men det er ikke hva som er anbefalt å ha dem i permanent.
Faktisk er vannverdiene han har langt fra ideelle for Corydoras. Han bor i England, de har hardt vann med høy gh i forhold til hva vi har her i Norge. Vi har faktisk mye bedre "Corydoras-vann" her

Jeg er neimen ikke sikker på hvorfor det står angitt såpass høy temperatur på C. duplicareus. Jeg finner diverse ulik informasjon på internett, men jeg tviler på at 20-24°C er helt "korrekt" heller...det hørtes kaldt ut Sjekket div. sider jeg pleier å konferere med, og finner høyest temperatur på C. duplicareus her, med 24-27°C. Men ikke så høyt som 30°C noe sted...

Når det er sagt, så lever svært mange Corydoras arter i ganske varmt vann deler av året i Amazonas, under tørketiden, men ikke hele året. De er altså rustet til å tåle det i perioder, men kanskje ikke år ut og år inn, hele tiden. Det kan kanskje svekke dem over tid (år).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap