Eikeblader for corydoras

Hei!
Oslotur i dag.Stakk innom TAM alna og måtte bare kjøpte inn 5 Panda corydoras som var der.Har fått dilla på denne arten! Spurte samtidig om de hadde Eikeblader,da jeg har lest at dette er bra å ha i bunnen til gjemmesteder for egg ol(leste litt fra det Mona O har lagt inn om arten).Det hadde de ikke fikk heller ingen tips hvor jeg får tak i dette.Betyr det at jeg må lete ute etter eiketrær?
Plussmedlem
Ingen hensikt å leite etter/plukke blader på eiketrærne nå. Du må vente til høsten når de er brune og faller av greinene.
Eller så kan du legge inn en annonse under "Ønskes kjøpt".
Jeg vet ikke hvordan klimaet er på Hønefoss-traktene, men eik trives best i noe mildere klima. Der det er harde vintere, særlig streng barfrost i lange perioder, trives den ikke.

Steder som Sandefjord og Porsgrunn (Vestfold) og Kristansand er det massevis av eik. Der er det mildt vinterklima.

På den annen side; eik ble før i tiden ofte plantet av mennesker. Gårdstun på bondegårder, gamle bondegårder fra århundreskiftet, offentlige parker o.l. Det er steder du kan se etter eik som er plantet.

Du kan godt dra en tur rundt og speide etter eik. Selv fant jeg masse eik rundt den offentlige idrettsparken ved idrettshallen i Ski. De var plantet rundt der for mange, mange år siden.

Så se deg rundt og finn et sted med eiketrær, men uansett må du vente til høsten med å samle bladene. De må være brune. Når de er grønne, inneholder de klorofyll som får dem til å mugne (mygle) og få sopp under vann.
Når eika har trukket klorofyllet ut av bladene om høsten og de skifter farge til gule og brune, kan du samle dem
Jeg samlet vel i november i fjor, det var ingen snø så det var lett.
mona o
Steder som Sandefjord og Porsgrunn (Vestfold)

Jøsses, har fylkesgrensene flyttet på seg? Porsgrunn har da pleid å ligge i Telemark? ;D

Du vet ikke om noen eikebladsteder i Oslo også vel? Ellers får jeg vel et påskudd til å besøke opphavet i Sandefjord i høst
Hehe, jeg kom ikke på noen flere stedsnavn å føye til, så jeg slengte på "Vestfold" på slutten Sånn for å styre kompasset i nogelunde riktig retning iallefall

Eik i Oslo området må vel bli Ekeberg, da Oslo 11, Nordstrandsområdet og ditover. Ekebergsletta har eik.
Hønefoss traktene er vell ikke de mildeste traktene he he.Spørs om jeg må plukke Eikebladene ved den offentlige idrettsparken ved idrettshallen i Ski før deg MonaSkjønte vell at jegmå vente til høsten,men holder de tørka bladene seg ikke lenge?er det rart de ikke selges i dyrebuttikker?
Plussmedlem
Det er garantert en eller annen eik på noen av storgårdene på Ringerike.

De tørka bladene holder seg lenge hvis de blir lagret tørt.
dyrebutikker selger lignende ting som eikebladekstrakt, torv, torvpellets, men ikke eikblad.
alle har samme egenskap,senker PH
Loomis enig det finnes nok her ,jeg går og rusler litt rundt på ringerike..men med bil he he.
TAM
Hønefoss traktene er vell ikke de mildeste traktene he he.Spørs om jeg må plukke Eikebladene ved den offentlige idrettsparken ved idrettshallen i Ski før deg Mona:)Skjønte vell at jegmå vente til høsten,men holder de tørka bladene seg ikke lenge?er det rart de ikke selges i dyrebuttikker?

Tørre eikeblader er så godt som evigvarende hvis du oppbevarer dem riktig. Og riktig er tørt og luftig.

Er løvet våte og klissete eller fuktige av høstregn når du samler dem, må du tørke dem godt og luftig før du pakker dem vekk på "lageret ditt". Pappkasser eller papirbæreposer er det beste å lagre dem i.
IKKE pakk dem i plastposer eller plastsekker. Det gjorde jeg en gang... og da jeg skulle hente ny forsyning var hele sekken full av mugg, sopp og helt ødelagt.

Altså; la de tørke godt (snu bladhaugen så ofte du kan, eller spre dem utover et laken og la dem tørke sånn), legg dem så løst og luftig i en pappkasse og sett dem i en bod eller noe.
Plussmedlem
TAM
Loomis enig det finnes nok her ,jeg går og rusler litt rundt på ringerike..men med bil he he.

denne lista så har førstnevnte gård, Ask, et eiketre
TAM
Betyr det at jeg må lete ute etter eiketrær?
Er stort sett der du finner de, ja.
Joakim
[QUOTE=TAM]Betyr det at jeg må lete ute etter eiketrær?
Er stort sett der du finner de, ja.

Enig det ,men rart bladene ikke selges i dyrebutikker .
I dyrebutikker selger de bare slott og borger i plast og glorete glasskuler og grus i neonfarger. Spør etter et naturprodukt som eikeløv, og de ser rart på deg
Fant ei flott Eik i Vikersund i går he he,noen av bladene hadde falt ned men er vell for tidlig for at jeg kan bruke de eller?De så veldig inntørka ut ..mulig de har ligget over vinteren .Kan jeg ta sjansen på de eller bør jeg vente ?
Jeg ville nok ventet. Hvis de har ligget så lenge, kan det være litt muggsopp o.l. på dem.

Det blir snart høst (dessverre) så da får du sjansen til å samle massevis av eikeløv
Jeg bruker eikeløv jeg samlet tidligere i sommer.

Dersom bladene er brune og inntørket, har de nok ligget der siden sist høst.
Jeg ville brukt dem.

Tror forøvrig at bladene ikke selges i akvariebutikker fordi de måtte tatt endel for dem. De skal jo plukkes og tørkes og oppbevares. Siden man kan hente blader gratis i naturen, tviler jeg på om de hadde solgt noe særlig om det kostet fex. en krone bladet.
Drøbak er et sted med masse eik, særlig i nærheten av museumet. Når det blir sen nok høst, er det et eldorado for eikebladplukkere (selv om endel hundeeiere ser rart på deg når de går forbi). Jeg har forøvrig greid å finne eiketrær i Askim, så nå slipper jeg å lete. Men jeg tror ikke jeg kommer til å plukke noe særlig i år. Jeg plukket så mye i fjor, at jeg nok har til ett år til.
Jeg har 4 eiktrær i hagen,mitt problem har hvert å bli kvitt "søpla"/overskuddet.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap