Corydoras er giftig

Jeg har en liten kjærlighet for gamle leksikon i bokformat og har bl.a. Gyldendal Norsk Forlags "ZOO, Dyrenes liv" i 6 bind.
Satt og leste i Bind 5 "Fisker, amfibier, krypdyr" her om dagen og på side 152 stod følgende som tekst til et bilde av en Corydoras aeneus: "... Piggene på rygg- og brystfinnene er forbundet med giftkjertler. ...".

Jeg har hørt om at stressede Cory'er kan forgifte vannet f.eks. i en pose til den grad at de selv dør (med en gift utsondret i gjellene ?), men at de har giftige pigger var nytt for meg.

Etter litt "googling" fant jeg litt om dette:
"The Poison of Corydoras
Several species of Corydoras have a poisonous self-defence mechanism against being eaten by much larger fish. All Cories have very sharp fin spines and some seem to give off a low level toxic chemical into the water when frightened or highly stressed.[1] This toxin is believed to be only mildly irritating to people and only if the person is stressing and handling the Cory with their bare hands and is stung."

Og på dette forumet fortelles det (på fransk) flere historier om folk som har stukket seg på Corydoras-finner ved luking av planter i et Cory-kar eller ved å plukke opp en Cory som hadde hoppet ut av akvariet og fått smertefulle hevelser og problemer med fingre etter dette.

Har noen her erfaringer fra å bli stukket av Corydoras ?
Nei, heldigvis ikke her ihvertfall. Men dette var veldig interessant info.
Aldri hatt noe problemer med å fange corydoras med hendene, men har faktisk vært borti at enkelte corydoras eg har hatt har skilt ut et stoff i vannet når de stresser veldig.

Har bare merket det når eg har de i fiskeposer og er på vei for å selge de, men i akvariene mine har dette aldri hendt. La merke til det første gang da eg klarte å fange en liten guppy sammen med 4stk c. black.

Guppy'en lå død ikke lenge etter...

Rart igrunn

-Stian
Jeg har blitt stukket, men har ikke merket noen ettervirkninger i såret. Jeg tviler på at man får i seg gift når man stikker seg på coryer.
Jeg har også stukket meg (en gang) på finnepiggene til Corydoras. Det sved litt akkurat der og da, sekunder bare, men så gikk det over. Ingen problemer etterpå.

Det er velkjent at Corydoras utløser giftig stressreaksjon etter å ha blitt jaget rundt med håv og fanget. I små vannmengder, slik det vil være i en transportpose, blir denne giften uhyre konsentrert og derfor livsfarlig for dem.
Derfor anbefales det å alltid pakke Corydoras en og en i posene, aldri mange i samme pose (som man dessverre kan se på auksjoner eller hos en del butikker....)
De verste til å gi fra seg stressgift sies å være Corydoras med farge på finnepiggene, som f.eks. Corydoras sterbai. Men jeg har opplevd det med alle slags Coryer, blant annet Corydoras arcuatus også. Jeg hadde hentet dem i Oslo, kjøpte dem av en privatperson som hadde stappet alle i en og samme pose....
En time reisevei hjem for meg, med 9 stk Corydoras i samme pose, og dermed fløt de fleste av dem med buken i været da jeg kom hjem. Heldigvis rakk jeg å få dem ut (ingen tid til akklimatisering da nei!) i en fei, men de lå helt stille i flere dager mens de kom seg etter giftpåvirkningen. De rørte seg faktisk ikke i det hele tatt på flere dager, lå bare der og stirret sjokkerte og apatiske.
De overlevede på håret, alle sammen, og etter noen uker så jeg dem røre på seg i dagslys.
Inaktiv bruker
Leste om dette i boka jeg har om corydoras skrevet av Frank Schäfer. Han skriver at "den vakre corydoras sterbai ikke er helt populær blant de som arbeider innen den verdensomspennende akvariehandelen. Ett stikk fra disse orange brystfinnene er noe man ikke glemmer med det første. Det samme gjelder c. gossei og c. haraldschultzi. Mennesker som lider av allergiske reaksjoner bør unngå å stikkes". Han skriver videre at "disse coryene lever i områder der rovfisker liker å ta en cory som en matbit om kvelden. Kanskje derfor de har blitt giftige".

Inaktiv bruker
jeg har blitt stuket av finnepiggene til Corydoras flere ganger men jeg har enda ikke død av det =
Det er vel varierende fra en type til en annen? Mine C.elegans fikk jeg 6 sammen i en pose på auksjon. Da hadde de vært i posen i mange timer da jeg kom hjem... Det var mye liv i dem hele tiden, og de måtte faktisk gå i balje i et par døgn intil karet var klart. Byttet selvsagt vann på dem ofte, og de hadde en haug med planter til å skjule seg i. Da jeg flyttet dem mellom pose og balje, og mellom balje og kar, så fikk de en melomstasjon i et litermål, i tilfelle de skulle skille ut noen gifter under flyttinga. Vannet i litermålet havnet selvsagt ikke sammen med fiskene etter flyttinga.
Kom over to vitenskapelige avhandlinger om dette temaet (den ene fant jeg også referert til av Gry i post 3 i tråd "corydoras sterbai" fra 2007) og arkiverer info'en her.

Et kort sammendrag:
Corydoras har en kjertel på hver side av kroppen med åpning under den første, forbeinete, brystfinnestrålen. Disse utsondrer en gift (toxin) når fisken settes under stress. Giften kan være smertefull for mennesker om de stikker seg på brystfinnen og giften lekker også ut i vannet, f.eks. under transport.
Det trekkes ingen konklusjon om giften er en ren forsvarsmekanisme eller om den kan ha betydning for å dempe infeksjoner og lege sår.

Artiklene er:
Greven, H., Flasbeck, H., Passia, D.: Axillary glands in the armoured catfish Corydoras aeneus (Callichthyidae, Siluriformes). - Verh. Ichthyol. Ges. 5, 65-69 (2006)
og
Kiehl, E., Rieger, C., Greven, H.: Axillary gland secretions contribute to the stress-induced discharge of a bactericidal substance in Corydoras sterbai (Callichthyidae, Siluriformes). - Verh. Ges. Ichthyol. 5, 111-115 (2006)
og kan lastes ned direkte eller via denne siden.
[QUOTE=mona o]

Derfor anbefales det å alltid pakke Corydoras en og en i posene, aldri mange i samme pose (som man dessverre kan se på auksjoner eller hos en del butikker....)
De verste til å gi fra seg stressgift sies å være Corydoras med farge på finnepiggene, som f.eks. Corydoras sterbai. Men jeg har opplevd det med alle slags Coryer, blant annet Corydoras arcuatus også. Jeg hadde hentet dem i Oslo, kjøpte dem av en privatperson som hadde stappet alle i en og samme pose....

Ojj, så du mener de absolutt bør pakkes en og en?? Hvor populært er det å komme med i en butikk hvis man skal ha en gjeng...

Lro
Ojj, så du mener de absolutt bør pakkes en og en?? Hvor populært er [I]det[/I] å komme med i en butikk hvis man skal ha en gjeng...

Hvis det er en seriøs butikk, burde ikke det være noe problem. Det er også i deres interesse at du er fornøyd som kunde. Og man blir ikke fornøyd hvis man opplever at fiskene dør på vei hjem. Jeg snakker av erfaring. De første coryene jeg kjøpte, var de absolutt verste når det gjelder stressgift: c. sterbai. Og jeg var uerfaren nok til å spørre butikken om de burde pakkes enkeltvis. Butikken sa at det gikk fint med 3 i hver pose. Det gjorde det ikke... Jeg tok med meg de døde fiskene til butikken, og fortalte at jeg faktisk hadde spurt om det. Og heldigvis fikk jeg byttet dem. Men butikken ville ha spart seg litt penger hvis de hadde brukt de få ekstra kronene posene ville ha kostet. Men jeg antar at de også lærte en lekse da. Jeg har forøvrig ingen klager mot butikken. For de laget ikke problemer i det hele tatt, og fiskene var fine og friske (de som overlevde). De er fortsatt fine og friske, alle sammen, og har laget en ny generasjon med vakre sterbaier. Jeg er meget glad i de vakre VF sterbaiene mine.

Rekorden min er et sted mellom 20 og 30 poser (nærmere 30, tror jeg) etter et besøk hos Aquamanias. I den butikken blir jeg ikke en gang spurt om jeg vil ha dem enkeltvis. Der pakkes de enkeltvis med en gang.
Enkelte butikker kan nok begynne å diskutere denne pakkingen. Begrunnelsen er at fisken kommer til dem med mange i hver pose, og det går "bra" (Samme dødelighetsprosent som annen fisk under transport). Så jeg kan jo forstå butikken (e).

Som kunde kan man jo selv velge om man vil handle. Og det må være lov å si til butikken at enkeltvis pakking er en forutsetning for handel.

Jeg hadde vært villig til å betale 5 kr per ekstra pose jeg, dersom det var dét som måtte til.
Liz H
Enkelte butikker kan nok begynne å diskutere denne pakkingen. Begrunnelsen er at fisken kommer til dem med mange i hver pose, og det går "bra" (Samme dødelighetsprosent som annen fisk under transport).

Akkurat det har å gjøre med at de som pakker coryer i "den andre enden" av transporten, vet hva de skal gjøre. De sørger for at coryene skiller ut stressgiften før de gjør den endelige pakkingen. De bytter så vann, og pakker coryene på nytt. Det kan være en nyttig viten for butikken, hvis de ikke vet det fra før. Forklarer man det for butikken, burde de godta at man ønsker dem pakket enkeltvis. De fleste butikker er greie hvis man forklarer hvorfor man vil ha det som man ber om. Og det er dumt å ta sjanser på at det "kanskje går bra". Det er tross alt levende vesener det er snakk om, og de fortjener ikke at man gambler med livet deres. Jeg har forøvrig aldri opplevd at en butikk har nektet å pakke coryer enkeltvis når jeg har bedt om det.
Det er et godt poeng - virker som butikkene "glemmer" det elementet når de (bort)forklarer.
Forrige uke så skjedde det noe med den en etanken min. Over natten så falt PH fra 7 til 3, alle fisker ( utenom 1 sjokolade gurami) overlevde.

Det skjedde den dagen jeg hadde innført 12 stk. Habrosus.

Klarer ikke helt å la hvorfor det skjedde slippe så når jeg leste dette tenkt ejeg at dette kunne være en minimal mulighet. Noen som vet hvordan denne "giften" påvirker ph`n ?
Har solgt noen hundre corydoras, men mest av sterbaien.
Jeg pakker de ikke enkeltvis og har ikke fått noen klage på at disse har død under frakt fra meg/butikken min og hjem til kundene.
Kommer endel folk fra rundt oslo og kjøper masse sterbaier av meg, pga prisen og ingen har død i frakten, så på meg virker dette litt overdrevet, men seff kan en kunde få de pakket enkeltvis, men takk olov så tar 99,99% av alle som handler disse i en pose med flere inndivider pr.pose.

Men seff erstatter jeg sterbaien viss det skulle vise seg at de har død når kunden kommer hjem.
Men når eksportørene sender disse fra andre siden av jorden og opp til oss så er det ofte mellom 25-50 stk i en pose-så at vi ikke kan og bør pakke disse med flere inndivider i posen, er litt uforståelig for meg.

Importerer endel fisker rett fra ut landet sammen bl.a dahlsdyrerike og da kommer alle cory typene pakket mange i hver pose.
Får en sending til torsdagen rett fra asia, der jeg har bestilt endel coryer, så spennende og se hvordan de er pakket, fordi om jeg egentlig vet det, mange i hver pose.
Men jøss mener ikke at det jeg gjør er det eneste riktige, men det fungerer fint for meg og pakke disse flere i hver pose.
Inger Anne
[QUOTE=Liz H]Enkelte butikker kan nok begynne å diskutere denne pakkingen. Begrunnelsen er at fisken kommer til dem med mange i hver pose, og det går "bra" (Samme dødelighetsprosent som annen fisk under transport).

Akkurat det har å gjøre med at de som pakker coryer i "den andre enden" av transporten, vet hva de skal gjøre. De sørger for at coryene skiller ut stressgiften før de gjør den endelige pakkingen. De bytter så vann, og pakker coryene på nytt. Det kan være en nyttig viten for butikken, hvis de ikke vet det fra før. Forklarer man det for butikken, burde de godta at man ønsker dem pakket enkeltvis. De fleste butikker er greie hvis man forklarer hvorfor man vil ha det som man ber om. Og det er dumt å ta sjanser på at det "kanskje går bra". Det er tross alt levende vesener det er snakk om, og de fortjener ikke at man gambler med livet deres. Jeg har forøvrig aldri opplevd at en butikk har nektet å pakke coryer enkeltvis når jeg har bedt om det.

Ikke for og kverulere for mye, men blir utrolig mye jobb for en butikk og pakke disse enkeltvis, spesielt viss kunden skal ha mellom 25-50 stk noe som ikke er uvanlig, spesielt når folk skal fylle opp et stort diskuskarr med corryer på bunnen, tror nok jeg ville ha pakket de som vanlig.
Men vi er forskjellige og noen gjør det slik mens andre gjør det på en annen måte.
Min erfaring ang pakking av corryer er at det går fint og pakke de flere i en pose, såfremt frakten ikke er over mange timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap