Pygmaeus & trilineatus sammen. krig?

Etter og ha lest de artikkelene jeg fant her ang Corydoras har jeg skjønnt at det ikke er "anbefalt" og ha 2 forsjellige cory-arter sammen i samme kar.

Alikevel lurer jeg på om det er noen som har prøvd og hatt "dvergcory's" og "vanlig cory's" sammen noen gang?

Jeg har 9 pygmaeus & 6 trilineatus. Vil disse krangle veldig i en 54Liter eller kan det gå bra?
Grunnen til å blande er ikke at de sloss, men at de fort kan blande seg.
Med to arter som er såpass forskjellige, tviler jeg på det blir noe som helst problem
aha. skjønner.. Mente og huske at det sto at de kan knuffe og være litt territorielle men kan godt hende jeg blander sammen. Har lest veldig mange artikkler i det siste. hehe!
NorthHawk
aha. skjønner.. Mente og huske at det sto at de kan knuffe og være litt territorielle men kan godt hende jeg blander sammen. ;-) Har lest veldig mange artikkler i det siste. hehe!


Corydoras er verken knuffete eller teritorielle. Bare snill snill snill

Jeg har blanda 3 forskjellige cory sammen. Jeg angrer på det, men det er bare fordi jeg vil ha en mere ryddig gruppe. Alle trives godt i samme kar
Lro
Corydoras er verken knuffete eller teritorielle. Bare snill snill snill :) Jeg har blanda 3 forskjellige cory sammen. Jeg angrer på det, men det er bare fordi jeg vil ha en mere ryddig gruppe. Alle trives godt i samme kar :)


Det er godt og høre.
Eneste grunnen til at jeg spør er fordi jeg har lagt merke til at trilineatus'ene blir litt jagd hit og dit av Ancistrusen og sommerfuglciklidene i 128L, så jeg vurderte og sette de over til 54L sammen med Pygmaeus'ene. Men blir kanskje 54L litt lite for 15 cory's?
Lro
[QUOTE=NorthHawk]aha. skjønner.. Mente og huske at det sto at de kan knuffe og være litt territorielle men kan godt hende jeg blander sammen. ;-) Har lest veldig mange artikkler i det siste. hehe!

Corydoras er verken knuffete eller teritorielle. Bare snill snill snill

Det du sier her stemmer ikke helt Lro, NorthHawk husker riktig....

Mener ikke å krangle, men det finnes faktisk en del coryarter som er territorielle og kranglete. Har selv sett dette hos bla. Vittatus og Gossei, altså både lang- og kortsnutet cory, hannene er desidert verst.

Når det gjelder de to artene det spørres om i denne tråden, bør det ikke by på problemer å holde dem sammen. Har hatt disse i samme kar tidligere uten noe trøbbel. Hadde 6-7 stk. av hvert slag sammen med masse annen småfisk i en 220.

Tror ikke det skal være vanskelig å ha de 15 coryene dine i 54-literen.
Trillene er jo mest på bunnen, mens Pygmaeusene for det meste svinser rundt høyere opp i karet.
Bare bytt vann litt oftere enn du ellers ville gjort, så går det sikkert fint
Myrheksa
[QUOTE=Lro][QUOTE=NorthHawk]aha. skjønner.. Mente og huske at det sto at de kan knuffe og være litt territorielle men kan godt hende jeg blander sammen. ;-) Har lest veldig mange artikkler i det siste. hehe!

Corydoras er verken knuffete eller teritorielle. Bare snill snill snill

Det du sier her stemmer ikke helt Lro, NorthHawk husker riktig....

Mener ikke å krangle, men det finnes faktisk en del coryarter som er territorielle og kranglete. Har selv sett dette hos bla. Vittatus og Gossei, altså både lang- og kortsnutet cory, hannene er desidert verst.

Når det gjelder de to artene det spørres om i denne tråden, bør det ikke by på problemer å holde dem sammen. Har hatt disse i samme kar tidligere uten noe trøbbel. Hadde 6-7 stk. av hvert slag sammen med masse annen småfisk i en 220.

Tror ikke det skal være vanskelig å ha de 15 coryene dine i 54-literen.
Trillene er jo mest på bunnen, mens Pygmaeusene for det meste svinser rundt høyere opp i karet.
Bare bytt vann litt oftere enn du ellers ville gjort, så går det sikkert fint


AUDA -my wrong
Lro
AUDA -my wrong :(

Sånt som skjer!
Skal innrømme at jeg ble rimelig forbauset første gang
jeg observerte coryfighting,
ettersom man stort sett bare hører og leser
at coryer er sååå snille og omgjengelige....
Myrheksa
Det du sier her stemmer ikke helt Lro, NorthHawk husker riktig.... ;) Mener ikke å krangle, men det finnes faktisk en del coryarter som er territorielle og kranglete. Har selv sett dette hos bla. Vittatus og Gossei, altså både lang- og kortsnutet cory, hannene er desidert verst. Når det gjelder de to artene det spørres om i denne tråden, bør det ikke by på problemer å holde dem sammen. Har hatt disse i samme kar tidligere uten noe trøbbel. Hadde 6-7 stk. av hvert slag sammen med masse annen småfisk i en 220. Tror ikke det skal være vanskelig å ha de 15 coryene dine i 54-literen. Trillene er jo mest på bunnen, mens Pygmaeusene for det meste svinser rundt høyere opp i karet. Bare bytt vann litt oftere enn du ellers ville gjort, så går det sikkert fint :)


Ah, tusen takk for svar. Kjekkt å høre fra noen som har hatt de samme artene. Vannbytte blir det nok et par 3 ganger i uken nå som jeg har tenkt og begynne med corydoras. De skal jo ha det slik..

Jeg mente og huske at det sto noe slik som du sier her "både lang- og kortsnutet cory, hannene er desidert verst." men jeg husket ikke hvilke arter det var snakk om.. Fint at det ikke er noen av de jeg har.

Tror nok jeg blir og sette de 6 Trillene over etterhvert, men vil at pygmèene skal få litt ro og fred mens de gjør seg kjennt i det nye karret.

btw, burde jeg fòre første dagen de er kommet? eller burde jeg kanskje drøye det til imorgen..
NorthHawk
Ah, tusen takk for svar. :-) Kjekkt å høre fra noen som har hatt de samme artene. Vannbytte blir det nok et par 3 ganger i uken nå som jeg har tenkt og begynne med corydoras. De skal jo ha det slik.. Jeg mente og huske at det sto noe slik som du sier her "[I]både lang- og kortsnutet cory, hannene er desidert verst.[/I]" men jeg husket ikke hvilke arter det var snakk om.. Fint at det ikke er noen av de jeg har. ;-) Tror nok jeg blir og sette de 6 Trillene over etterhvert, men vil at pygmèene skal få litt ro og fred mens de gjør seg kjennt i det nye karret. ;-) btw, burde jeg fòre første dagen de er kommet? eller burde jeg kanskje drøye det til imorgen..

Bare hyggelig å kunne hjelpe!

Coryer er alltid sultne, så litt snadder vil de sikkert sette pris på. Gi bare litt til å begynne med,og sjekk at det blir spist opp. Trillene kan du godt sette inn med en gang dersom pumpen er innkjørt i karet de skal til. Pygmaeusene blir sikkert bare glade for selskap.
Virker som om de "snille" Coryene har mottoet:
"Jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir!"
Plussmedlem
NorthHawk
Vannbytte blir det nok et par 3 ganger i uken nå som jeg har tenkt og begynne med corydoras. De skal jo ha det slik..

Voksne corydoras trenger ikke vannbytter oftere enn andre fisk.
Men hvis du belaster karet med mye fisk så bør du skifte oftere. Enten det er corydoras eller noe annet.
Myrheksa
Bare hyggelig å kunne hjelpe! :) Coryer er [I][B]alltid[/B][/I] sultne, så litt snadder vil de sikkert sette pris på. Gi bare litt til å begynne med,og sjekk at det blir spist opp. Trillene kan du godt sette inn med en gang dersom pumpen er innkjørt i karet de skal til. Pygmaeusene blir sikkert bare glade for selskap. Virker som om de "snille" Coryene har mottoet: "Jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir!" :)


hehe! det høres jo bra ut. Skal se om ikke jeg kommer meg til flyttingen iløpet av kvelden, og da blir det nok litt fòring å.

Loomis
Voksne corydoras trenger ikke vannbytter oftere enn andre fisk. Men hvis du belaster karet med mye fisk så bør du skifte oftere. Enten det er corydoras eller noe annet.


Det er jeg klar over. De jeg har er ganske unge enda.. Ihvertfall Trillisene. ;-P
Northawk:

Ikke noe problem å ha de i samme kar

Hos meg gikk pygmaeusene sammen med 7 c. schultzei uten problemer
ElinH
Northawk: Ikke noe problem å ha de i samme kar :-) Hos meg gikk pygmaeusene sammen med 7 c. schultzei uten problemer :-)


Kjempe flott! Takk for svar.
Mange var du det hadde sammen av hver? bortsett fra pygmèene da, de vet jeg jo var 9 ;-P

Har satt de ut nå. De la seg ganske raskt under filteret og inne steinrøysa når lyset ble slått på. :-P
Jeg hadde 7 schultzei, og 9 pygmaeus, så det er jo 16 stykk. Pygeene tar ikka akkurat stor plass, og beveger seg mer høyere i karet også. Det stoppet i hvert fall ikke schultzeiene fra å legge egg :p

Ellers er det ikke nødvendig med 2-3 vannbytter i uka på corydoras. De er som annen fisk og klarer seg med 20-30% ukentlig.

Eneste unntakene er:
utslag på nitritt
eller at det fóres så hardt at nitrat hoper seg opp i store mengder på mindre enn en uke. Da må frekvensen økes (men det hadde den måttet med andre fisk også). Men da bør en nok like gjerne gå gjennom fóringsrutiner og kutte ned på det, evt. i samarbeid med flere planter
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap