Tåler coryene luftpumpe?

Har satt de nye og gamle coryene mine i nytt akvarium(antikk sådann), fordi de så ut til å elske å "leke" i bobblene fra filtret i d andre akvariet, så har jeg anskaffet en slik pumpe med en luftestein på.
Men jeg synes d virker så voldsomt, et forferdelig spetakkel lager den også.
Kan d rett og slett bli for mye???
Noe annet også. Akvariet er gammelt, med heldekkende glassplate med kun et lite hjørne som er kappet, lyset ligger oppå. Rimelig tungvindt ved foring osv, må ha av alt. Men kan d rett og slett bli for tett?
Bortsett fra d så har coryene mine nå fått sand, å d var så artig å se de slik de "skulle" ha det. De mollkoser seg der de svømmer rundt og "borrer" med bartene sine
Noen luftpumper bråker veldig, andre er ganske så stille

På noen luftpumper kan du justere hvor mye luft som kommer ut, andre har ikke denne muligheten, men da går det an å kjøpe en slik skrue som du skrur fast på luftslangen. Jo hardere du skrur igjen skruen, jo mindre luft kommer ut.

Kanskje du kan prøve å få justert luftstrømmen og se om det blir bedre? Det bråket selve luftpumpa står for blir ikke mindre da... kan anbefale luftpumper fra eheim, de er veldig stillegående.
Bråket er vel ikke det verste,selv om d er irriterende nok, men tåler coryene all den luften...har d noe å si?
Skal prøve å gjøre noe med det, men d går ikke å justere noe på den, de påsto jo at dette var den minste, så da får jeg tro de på det...
Det gjør ingenting for coryene. Det som skjer er jo at mengden oksygen i vannet øker - og det er jo bare bra for alt levende. Plantene er det muligens værre med, ettersom CO2 luftes ut. Men om det har all verden å bety i et vanlig akvarie (ikke plantekar) er jeg ikke så sikker på.

Jeg har en luftestein i det ene akvariet mitt, da den utvendige pumpa har så dum utblås. Utblåsen havner 10 cm under vannoverflaten, og skaper ikke bevegelse i det hele tatt. Det løste jeg med en luftestein
Herami
Noe annet også. Akvariet er gammelt, med heldekkende glassplate med kun et lite hjørne som er kappet, lyset ligger oppå. Rimelig tungvindt ved foring osv, må ha av alt. Men kan d rett og slett bli for tett?


Det kan være at det blir for varmt. Det avhenger litt av temperaturen i rommet akvariet står, men min erfaring er at temperaturen i akvariet stiger med ganske mange grader når det er heldekkende dekkglass på. Når lysarmaturet i tillegg ligger og "steker" på glasset, så har det lett for å bli veldig varmt.
Jeg har forsøkt å ha dekkglass på akvarierommet, men måtte bare fjerne dem etter noen dager. Det ble fort 30°C i karet. Men nå er vel akvarierommet mitt litt varmere enn oppholdsrommene til folk Det ligger på mellom 22-25°C i rommet, avhengig av hvor lenge lysene på akvariene har stått på og utetemperaturen.
Om du vil ha et dekkglass som passer bedre for deg så er det ganske billig å få ordnet hos glassmester
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap