Nybegynner! hvilke corydoras bør man velge og hvilke naboer i 62l?

Dette er egentlig en tråd som er et ledd i noe som kanskje blir satt opp (akkurat når vet jeg ikke..)*lang setning!*

Jeg har ingen kunnskap og kjennskap til disse så jeg trenger grunnleggende ting her

Hvilken type og hvilke andre fisker kunne man hatt i 62L?
Her finnes det jo uendelige muligheter

De aller fleste corydoras, med unntak av de største artene, går fint i en 62 liter.

Alle corydoras er snille og greie fisk, og plager ingen, men de kan plages.

Ciklider vil ikke gå bra sammen med cory i et såpass lite kar. Coryene legger også beslag på bunnplassen etter min mening, så her vil det passe best med fisk som lever i de øvre vannlagene.

Levendefødere, eller en liten stim av en rolig og grei stimfisk/gruppefisk for eksempel
er de lette å drive oppdrett på? Vil helst ikke ha guppy, platy eller sverddrager... Skjørtetetra, går de sammen med corydoras? Forresten det blir for lite med 62liter:/ *tenke tenke tenke*

Det er jo så mange forskjellige corydoras, så jeg skriver bare ned noen stikkord.. finnes det noen:
med sterke farger
mye farger
som ikke er alt for store
lette å "drette"(? heter det d?)
litt morsomme
enkle å ha

finnes ikke en type som har alt dette, men bare noen ting jeg setter pris på hos fisker som det kanskje finnes noe av på en Cory!?!
Lett og lett... de forskjellige artene er forskjellige

Noen er enkle å få til å leke, og yngelen er enkel å få til å overleve. To gode eksempler er aeneus og paleatus.

Andre er enkle å få til å leke, men det er vanskelig å få yngelen til å overleve.

Atter andre er vanskelige å få i lek, men yngelen er enkel.

Og de siste er vanskelige å få i lek, og yngelen er vanskelig også.

Går du for oppdrett anbefaler jeg enten aeneus eller paleatus, og rent artskar. Det er ikke så lett å få lek i et akvarie hvor det er andre fisk, dessuten vil eggene mest sannsynlig bli mat veldig raskt.

Coryer generelt er vel ikke akkurat fargerike. Skal du ha farger, er det vel mer naturlig å kikke på diverse killi, en del stimfisk eller guppy/andre levendefødere.

Stort sett alle corydoras er av samme størrelse; rundt 5 cm - med noen få unntak. Det finnes veldig mange forskjellige corydoras-arter!

Anbefaler et søk på corydoras, så kan du jo titte gjennom de 161 treffene du får i fiskebasen. Noen er enkle å få tak i og koster 20 kr per stykk, andre er nesten umulige å få tak i, og koster 1000 kroner per stykk :p
Plussmedlem
Corydoras med farger, eller sterke farger, er mangelvare
Ja, du kan få tak i noen som har grønnlig og blålig farge, men de er ikke vanlige. Den blå er egentlig ikke så veldig blå heller...

Små corydoras finnes.
Habrosus er en av disse, men farger har den ikke Fin allikevel.

Flere som er enkle å drette. Du finner de fleste her.
Morsomme...Tja, noen er mere fremme enn andre. Adolfoi er en av disse.
Loomis
Corydoras med farger, eller sterke farger, er mangelvare ;) Ja, du kan få tak i noen som har grønnlig og blålig farge, men de er ikke vanlige. Den blå er egentlig ikke så veldig blå heller... Små corydoras finnes. Habrosus er en av disse, men farger har den ikke ;) Fin allikevel. Flere som er enkle å drette. Du finner de fleste [URLBLOCK1]. Morsomme...Tja, noen er mere fremme enn andre. Adolfoi er en av disse.


det er veldig mange som ikke går i 62L...
Hva med Corydoras habrosus?
Tørrfisk
Hva med Corydoras habrosus?


Jeg har en 33L stående. Det står at Corydoras pygmaeus går i 30L. Men de bør være minst 12 stk sammen. Får det ikke helt til å gå opp!?! Høres veldig trangt ut i alle fall:/
Velger du en av de minste artene kan du ha flere individer. Jeg vil tro det er mer morro med et dusin pygmaeus enn fem-seks individer av en eller annen Corydorasart som blir dobbelt så stor. Jeg har C. pygmaeus sammen med mine H. Amandae (Ildtetra) og kirsebærreker i en 43-Liter og vil ha flere pygmaeus.
Humunukuapuaa
Velger du en av de minste artene kan du ha flere individer. Jeg vil tro det er mer morro med et dusin pygmaeus enn fem-seks individer av en eller annen Corydorasart som blir dobbelt så stor. Jeg har C. pygmaeus sammen med mine H. Amandae (Ildtetra) og kirsebærreker i en 43-Liter og vil ha flere pygmaeus.

har ildtetra jeg også

Men så mange i 33L??

hvor mange har du av hver art?
Humunukuapuaa
Velger du en av de minste artene kan du ha flere individer. Jeg vil tro det er mer morro med et dusin pygmaeus enn fem-seks individer av en eller annen Corydorasart som blir dobbelt så stor. Jeg har C. pygmaeus sammen med mine H. Amandae (Ildtetra) og kirsebærreker i en 43-Liter og vil ha flere pygmaeus.


jeg legger inn et spm. selv jeg da. er pygmaeus enkle å få i lek?

fiskeren
[QUOTE=Humunukuapuaa]Velger du en av de minste artene kan du ha flere individer. Jeg vil tro det er mer morro med et dusin pygmaeus enn fem-seks individer av en eller annen Corydorasart som blir dobbelt så stor. Jeg har C. pygmaeus sammen med mine H. Amandae (Ildtetra) og kirsebærreker i en 43-Liter og vil ha flere pygmaeus.


jeg legger inn et spm. selv jeg da. er pygmaeus enkle å få i lek?



Ser på profilen din (om den er oppdatert) at du ikke har noen av disse fiskene? Hvorfor disse? Bare for nysgjerringhets skyld
Jeg har ni Amandaer og 3-4 pygmaeuser, jeg er ikke sikker på antallet fordi jeg har laget alt for gode gjemmesteder, men vil ha flere og tror det går fint å utvide gjengen. Har ikke prøvd å drette den enda, men tror ikke det er verst å få til. Jeg begynte med 15 kirsebærreker og noen flere har de blitt etterhvert.
Tørrfisk
[QUOTE=fiskeren][QUOTE=Humunukuapuaa]Velger du en av de minste artene kan du ha flere individer. Jeg vil tro det er mer morro med et dusin pygmaeus enn fem-seks individer av en eller annen Corydorasart som blir dobbelt så stor. Jeg har C. pygmaeus sammen med mine H. Amandae (Ildtetra) og kirsebærreker i en 43-Liter og vil ha flere pygmaeus.


jeg legger inn et spm. selv jeg da. er pygmaeus enkle å få i lek?



Ser på profilen din (om den er oppdatert) at du ikke har noen av disse fiskene? Hvorfor disse? Bare for nysgjerringhets skyld

regner den var ment til meg.
hvorfor jeg vil ha cory/pygmaeus. jeg syns det er en artig fisk og har selv lyst på cory, men må få nytt kar først.


ja profilen er opdatert, hvis f.eks. det dør en fisk er det opdatering samme dag:P så der skal alt være riktig.



Ser på profilen din (om den er oppdatert) at du ikke har noen av disse fiskene? Hvorfor disse? Bare for nysgjerringhets skyld

regner den var ment til meg.
hvorfor jeg vil ha cory/pygmaeus. jeg syns det er en artig fisk og har selv lyst på cory, men må få nytt kar først.


ja profilen er opdatert, hvis f.eks. det dør en fisk er det opdatering samme dag:P så der skal alt være riktig.

Da er vi vel i samme båt Jeg har 33Liter, men tror den blir for liten:/ Hvor stort kar tenker du på? Det er så utrolig mange som liker disse fiskene!!
Plussmedlem
Tørrfisk
[QUOTE=Loomis]Flere som er enkle å drette. Du finner de fleste [URLBLOCK1].


det er veldig mange som ikke går i 62L...

Jeg vil heller snu den påstanden rundt...
Det er veldig mange som går i 62 liter Spesielt av de aller vanligste typene.
Corydoras Panda er morsomme og går fint i en 60l. De koster ikke så mye heller 50kr pr stk kjøpte jeg mine for. var billigere enn alle de andre corydorasene

Mvh. PK
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap