Algespiser i samme akvarium som corydoras?

Jeg ser i akvariet mitt at det absolutt skulle ha vært noen som har aptitt for alger. Men hvilken algespiser går med Cory? Tenkte umiddelbart på Otto, men finnes det noen annen som helst ikke går etter egg/yngel?

Jeg har ikke veldig kraftig opplegg med pumpe for tida, så jeg tar ikke sjangsen på å prøve meg på for mange fisk i gangen. Pumpene er "RENA spuerclean 90" og ""Fluval 2" Begge står i 110Litern i påvente av TetraTec ex 1200 som selvfølgelig lekker som ei sild:/
Er det kanskje ikke vanlig??
Alle algespisere går vel greit sammen med corydoras

Selv har jeg egentlig ikke algespisere. Er ikke så veldig tilhenger av å holde fisk bare fordi de er "nyttig"
Alle fisk opptar jo plass i et akvarium, og bidrar til den totale avfallsmengden. Jeg holder derfor kun fisk jeg har lyst på, slik at ikke såkalte "Nyttefisk" skal oppta plass jeg kunne ha brukt på noe jeg faktisk liker, og vil ha.

Det koster meg kanskje 1-2 minutter ekstra hver uke, fordi jeg drar over glasset med en bit filtervatt.

Ellers kan du ha både ancistrus og otto sammen med corydoras
ElinH
Alle algespisere går vel greit sammen med corydoras :-) Selv har jeg egentlig ikke algespisere. Er ikke så veldig tilhenger av å holde fisk bare fordi de er "nyttig" :-) Alle fisk opptar jo plass i et akvarium, og bidrar til den totale avfallsmengden. Jeg holder derfor kun fisk jeg har lyst på, slik at ikke såkalte "Nyttefisk" skal oppta plass jeg kunne ha brukt på noe jeg faktisk liker, og vil ha. Det koster meg kanskje 1-2 minutter ekstra hver uke, fordi jeg drar over glasset med en bit filtervatt. Ellers kan du ha både ancistrus og otto sammen med corydoras :-)


Det er sant det Men det er ikke bare glasset her... Har ei rot som er veldig kronglete (stor), masse planter og kokkosnøtter(kunne ha tatt nøttene selv) og glasset kommer jeg ikke til bakom rota. Jeg har alltid vært fasinert av ancistrus og hatt lyst på den Ble vel som nesten alle nybegynnere tidlig forelsket i ancistrusen!
Snegler er jo de beste renholdsarbeiderne som finns, de trives kjempegodt sammen med coryer. Tar liten plass og jobber jevnt og trutt med algespising. ) I tillegg er de veldig morsomme og se på og de er som små fargeklatter i akvariene . Eplesneglene er jo lette og regulere bestanden på også for det er jo bare å kaste eggklasene hvis man ikke vil de skal bli fler. ) Så dette var et ikke uventet råd da fra en som er komplett snegle gal....
Heidi Ingdal
Snegler er jo de beste renholdsarbeiderne som finns, de trives kjempegodt sammen med coryer. Tar liten plass og jobber jevnt og trutt med algespising. :-)) I tillegg er de veldig morsomme og se på og de er som små fargeklatter i akvariene . Eplesneglene er jo lette og regulere bestanden på også for det er jo bare å kaste eggklasene hvis man ikke vil de skal bli fler. :-)) Så dette var et ikke uventet råd da fra en som er komplett snegle gal....


Kan ikke ha snegler etter hvert da PH`n blir for lav.

Men da jeg var på tam så jeg noen flotte viftereker! Har lagt av 2, koster 90kr/skt! Men veldig fine Må skjekke ut de litt!
Vifterekene tar ikke alger. De sitter i vannstrømmen og siler ut spiselig småtteri som finnes i vannet. Amanoreker kan derimot anbefales som algespisere. De er riktignok ikke så fargerike som mange av dvergrekene, men de er til gjengjeld såpass store at de kan gå sammen med enkelte fisker uten å bli spist. Har hatt mine sammen med både regnbueciklider, skjørtetetra og kampfisk. Større fisk kan riktignok finne på å spise de. Hverken amanoreker eller viftereker formerer seg i akvariet.

Det finnes også snegler som tåler bløtt og surt vann. Holder selv tiger- og sebrasnegl og de tåler fint å gå i søramerika-vann.
Tante Astrid
Vifterekene tar ikke alger. De sitter i vannstrømmen og siler ut spiselig småtteri som finnes i vannet. Amanoreker kan derimot anbefales som algespisere. De er riktignok ikke så fargerike som mange av dvergrekene, men de er til gjengjeld såpass store at de kan gå sammen med enkelte fisker uten å bli spist. Har hatt mine sammen med både regnbueciklider, skjørtetetra og kampfisk. Større fisk kan riktignok finne på å spise de. Hverken amanoreker eller viftereker formerer seg i akvariet. Det finnes også snegler som tåler bløtt og surt vann. Holder selv tiger- og sebrasnegl og de tåler fint å gå i søramerika-vann.


Amonorekene så veldig spennende ut!! De kunne jeg virkelig ha tenkt meg! Kan jeg spørre om hvilken pris de ligger på ca? Hvor mange passer i 110Litern?
Det er snart tre år siden jeg kjøpte mine. Da kostet de en 40-50 kr stykket. Mulig de er blitt billigere siden da. De liker seg i grupper, men jeg kjøpte bare fem den gangen og har fire igjen nå. Så dem oftere fremme i karet da de var 5 så jeg vil nesten anbefale minst 5-6 stykker. De er små når de kjøpes, ofte ikke mer enn en til to centimeter, men som voksne kan hunnene bli rundt 5 og hannene rundt 3.
Jeg kjøpte 3 stk på Jan Holdt akvarium for ca 1 år siden. Da måtte jeg gi 30 kr stk og jeg ikke husker helt feil.
Tante Astrid
Det er snart tre år siden jeg kjøpte mine. Da kostet de en 40-50 kr stykket. Mulig de er blitt billigere siden da. De liker seg i grupper, men jeg kjøpte bare fem den gangen og har fire igjen nå. Så dem oftere fremme i karet da de var 5 så jeg vil nesten anbefale minst 5-6 stykker. De er små når de kjøpes, ofte ikke mer enn en til to centimeter, men som voksne kan hunnene bli rundt 5 og hannene rundt 3.


Kan Colombiatetraen ta de tror du?
Fisken Magnus
Jeg kjøpte 3 stk på Jan Holdt akvarium for ca 1 år siden. Da måtte jeg gi 30 kr stk og jeg ikke husker helt feil.

Det er en grei pris det
Tørrfisk
Kan Colombiatetraen ta de tror du?

De vil nok prøve når rekene er små, men så lenge det er godt med planter å gjemme seg i så er de utrolig raske til å komme seg unna. Hadde mine som små sammen med diverse tetra, blant annet skjørtetetra, og regnbueciklider, men de kom seg altså alltid unna. Mistet ikke en eneste en. Etter at de ble voksne så ser det ut som om de får gå i fred. Kampfiskene prøvde vel et par ganger, men de spretter så raskt unna at de egentlig aldri er i fare. Mistet en etter at de kom i asia-karet, men der tror jeg det var andre grunner siden den ikke var oppspist.

Ut fra det som står her så kan colombiatetra både være greie å ha i et selskapskar eller også temmelig ugreie.
Tante Astrid
[QUOTE=Tørrfisk] Kan Colombiatetraen ta de tror du?

De vil nok prøve når rekene er små, men så lenge det er godt med planter å gjemme seg i så er de utrolig raske til å komme seg unna. Hadde mine som små sammen med diverse tetra, blant annet skjørtetetra, og regnbueciklider, men de kom seg altså alltid unna. Mistet ikke en eneste en. Etter at de ble voksne så ser det ut som om de får gå i fred. Kampfiskene prøvde vel et par ganger, men de spretter så raskt unna at de egentlig aldri er i fare. Mistet en etter at de kom i asia-karet, men der tror jeg det var andre grunner siden den ikke var oppspist.

Ut fra det som står her så kan colombiatetra både være greie å ha i et selskapskar eller også temmelig ugreie.

Hadde vært spesielt om de skulle bli spist der da de kommer fra asia.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap