Tåler corydoras litt høyere ph-verdi enn anbefalt for noen uker?

Jeg driver med dette akvarieprosjektet Hvor det blir totalt omgjøring i 110L hvor det skal gå Corydoras og colombiatetra eller skjørtetetra.

Jeg skal senke PH i vannet med disse etter hvert, men tror selv det kan være lurt å vente med det til alle fiskene er på plass etter karantene.

Corydorasene kommer direkte fra sverige, så vannverdiene der vet jeg ikke. Jeg tenkte å ha de i 62L karantenekar sammen med Ildtetraen (som jeg har fra før) og ta Colombianerne i 110L som en slags karantene for seg selv.

PH`n i krana er på rundt 7,5 noe som er i grenseland. Både Corydorasen og Colombiatetraen tåler PH 7,5, men om den begynner å krype mot 8 vet jeg ikke hva som skjer?

Tenker å planlegge en periode på 5 uker, men jeg kan jo begynne med PH senking før det men det beste er å vente til alt er på plass! Hva gjør meg i mellomtiden?
Jeg har ikke hatt noe særlig med fisk i 110L og ingen i 62L men har ferdiginnkjørte pumper men velger likevell kjøpe Colombiatetraen eller skjørtetetraen i flere omganger for sikkerhets skyld. Jeg har planer om å ha ca 4 par (8stk) Da bør vannet være ca det samme som i butikken som er ca det jeg har i krana når jeg setter inn disse.

Noen som kan hjelpe? Er noen som driver akvarium med så høy PH (rundt 7,5)?
Du må måle PH i karee en stund etter vannbytte og ikke i springen. Røtter planter og annet du putter i karet kan enten være med på å senke ph eller heve den.

når jeg bodde i Trondheim så hadde jeg aldri over 7 i ph i noen av karene uten jeg gjorde noe for å senke den. Plantene og røttene gjorde det.
Her jeg bor nå er PH i kranen ca 7,-7,2 og kara mine er da fra 6-6,5 uten jeg har gjort noe for å senke ph.

Jeg har Ph i krana på 7,5 og jeg gjør ingenting for å senke den. Jeg har noen røtter som kansje senker litt, men ikke noe serlig mye. Synes det går helt greit med litt høyere Ph jeg. Alle butikkene i område har jo det samme vannet, så fiskene er jo vant til det. Men jeg skjønner egentlig ikke hva du spør om? Hvordan du skal senke vannet eller om det kommer til å gå bra med fiskene... I sistnevnte tillfelle vil de klare seg helt fint bare du tillvenner dem sakte

Mvh: PK
Jeg har også pH 7.5 i krana og gjør ingenting for å senke den. Har 5 corydoras som jeg (bare?) hadde til tilvenning i en time, med en kopp vann hvert kvarter.
Jeg har ingen synlige problemer med de.
Per Kristian Pettersen
Jeg har Ph i krana på 7,5 og jeg gjør ingenting for å senke den. Jeg har noen røtter som kansje senker litt, men ikke noe serlig mye. Synes det går helt greit med litt høyere Ph jeg. Alle butikkene i område har jo det samme vannet, så fiskene er jo vant til det. Men jeg skjønner egentlig ikke hva du spør om? Hvordan du skal senke vannet eller om det kommer til å gå bra med fiskene... I sistnevnte tillfelle vil de klare seg helt fint bare du tillvenner dem sakte ;) Mvh: PK


Har kjøpt "Stein`s eichen extrakt" for å senke på PH`n. Jeg lurer egentlig på hvor mye Corydorasen tåler av høy PH og hvordan de kan reagere om den blir for høy? Det blir jo ganske tungvint å drive med PH-senkning, men tenkte jeg måtte det. PH`n i krana og karet er ganske likt. Kanskje bitte lite grann mindre i karet.

Jeg er en fersk akvarist, men svært fersk (men ikke mindre forelsket) Corydoras-"fan"

Det hadde vært synd om jeg hadde gjort grove feil som sikkert er helt opplagt at dere ikke gjør. Jeg er redd for å gjøre feil slik at fiskene dør, blir syk, ikke har det bra osv

Kan jo sies på en måte: hvor hardfør er disse fiskene?
Coryer er nok ganske hardføre, men det går ikke an å skjære alle over en kam Noen er langt mer hardføre enn andre.

Stort sett går det bra, hvert fall for en stund, at de går i for høy PH. Dette gjelder vel stort sett all fisk... det er ikke så skadelig at de har verdier litt utenfor det de burde ha, stadige endringer (svigninger) i vannverdiene er mye værre. Så stabil, litt høy PH er ikke så stort problem som svigninger.

Likevel, det er absolutt best for coryene (på sikt i hvert fall) å ha en ph som er hvert fall litt under 7. Bare å komme ned på 6,8 er greit. Det vil du kanskje gjøre uten tilsetninger når karet har kommet skikkelig i gang og er befisket. Bare det alene gjør at PH presses litt nedover. Hvis ikke, tar det ca 3 sekunder å justere vannet med eikebarkekstrakt (eller tilsvarende).

Du bruker litt tid med en 10 liters bøtte for å finne hvor mye som skal til for å senke ph til ønsket nivå. Når du har doseringen på 10 liter inne, er det bare ren matematikk for å finne hvor mye du trenger på det antall liter du bytter. Å skru av korken, suge opp riktig mengde og sprute det ned i bøtta tar ikke lange tiden Til det bruker du enten pipetter (20 kroner for 5 stykk på Panduro hobbybutikk) eller sprøyter uten spiss som du får for et par-tre kroner på apoteket.
ElinH
Coryer er nok ganske hardføre, men det går ikke an å skjære alle over en kam :-) Noen er langt mer hardføre enn andre. Stort sett går det bra, hvert fall for en stund, at de går i for høy PH. Dette gjelder vel stort sett all fisk... det er ikke så skadelig at de har verdier litt utenfor det de burde ha, stadige endringer (svigninger) i vannverdiene er mye værre. Så stabil, litt høy PH er ikke så stort problem som svigninger. Likevel, det er absolutt best for coryene (på sikt i hvert fall) å ha en ph som er hvert fall litt under 7. Bare å komme ned på 6,8 er greit. Det vil du kanskje gjøre uten tilsetninger når karet har kommet skikkelig i gang og er befisket. Bare det alene gjør at PH presses litt nedover. Hvis ikke, tar det ca 3 sekunder å justere vannet med eikebarkekstrakt (eller tilsvarende). Du bruker litt tid med en 10 liters bøtte for å finne hvor mye som skal til for å senke ph til ønsket nivå. Når du har doseringen på 10 liter inne, er det bare ren matematikk for å finne hvor mye du trenger på det antall liter du bytter. Å skru av korken, suge opp riktig mengde og sprute det ned i bøtta tar ikke lange tiden :-) Til det bruker du enten pipetter (20 kroner for 5 stykk på Panduro hobbybutikk) eller sprøyter uten spiss som du får for et par-tre kroner på apoteket.


Tusen takk for bra svar!Da er jeg ikke så bekymret lengere Jeg har jo kjøpt eikebarkekstrakt og det meste for å være klar til å kjøpe disse fiskene.
Det blir nok Corydoras sp. green neon stripe i føste omgang så jeg håper den er hardfør! Jeg har som du kanskje vet litt høy temperatur 26-26,5 grader, så om det er en variant av C. aeneus skal det gå bra
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap