Hvilken corydorasart er disse?

Jeg har en gruppe på 6 Corydoras som er solgt som C. Sterbai. Jeg har begynt å tvile litt på at alle 6 virkelig er "Sterbai" da det er 2 stk som skiller seg ut veldig ut. De har en litt annen farge enn de andre og mønsteret er noe anderledes, spes på hodet. Sterbaiene er mer grå og har ett tettere mønster enn jeg synes disse er. Jeg legger ut bilder i håp om å få litt hjelp

Sterbai til høyre og en jeg tror er en annen Corydoras til venstre
[External Image]

1 Sterbai til venstre og de 2 andre til høyre
[External Image]

1 Sterbai til venstre og også her 2 andre til høyre
[External Image]
Legger ut 2 bilder til for sikkerhets skyld

[External Image]

C. Sterbai
[External Image]
Det er nok C. sterbai, alle sammen. Denne arten finnes i ulike populasjoner ute i naturen, med små variasjoner i fargeintensitet og til en viss grad i mønsteret. Litt forvirrende egentlig, men det er C. sterbai du har altså.
Det er bare en kjent art som ligner på C. sterbai, og det er C. haraldschultzi. Dette er imidlertid en stor Corydoras art, og skiller seg også fra førstnevnte fordi mønsterets farger er akkurat motsatt av C. sterbai For å konsentere seg om et lite område på fisken som er lett å studere; hodet.
Sterbai har lyse prikker på hodet på mørk bunn.
C. haraldschultzi har mørke prikker på lys bunn.
Corydoras haraldschultzi
Snedig! De ser jo så forskjellige ut, både i farge og mønster! Det vises enda bedre i virkeligheten enn på bildene, så det sier jo litt!

Men bra at alle er C.Sterbai Håper de kan få litt avkom etter hvert også for de er utrolig flotte! De kan jo umulig ha samme foreldre i alle fall, så da er sjangsen for innavl liten

Hvor store og gamle er de ca når de er kjønnsmodne? De har lekt flere ganger, men bare for moros skyld tror jeg De er jo tross alt i samme kar som Skjørtetetra.
Jeg vil nødig si noen "fast" alder eller størrelse, men generelt kan man si at Corydoras blir kjønnsmodne i en alder av ca 1 år. Det kan variere med en måned eller to i begge retninger, pluss/minus, men sånn ca deromkring. Men det er massevis av unntak selvfølgelig.

Det går mer på alder enn størrelse når det gjelder kjønnsmodenhet og Corydoras. Jeg ville sett mer på alderen. For noen kan ha hatt en tøff oppvekst, for lite næring, dårlig fôr og vannkvalitet, og derfor være bare halve størrelsen av noen som er omtrent jevnaldrende av samme art men fra et annet sted. Men de blir kjønnsmodne omtrent på samme alder likevel.

Den arten som har vært tidligst ute hos meg, er Corydoras panda. Det var ungfisk jeg hadde oppdrettet selv og de lekte og la egg første gangen da de var bare 8½ mnd. Det er tidlig Mens f.eks. Corydoras adolfoi har vært 12-13 mnd før de la egg første gang. Det er de to artene jeg husker i hodet nå da
Den "falske adolfien" er vel ganske lik den "ekte" regner jeg med? (husker ikke navnet..)
Den "falske" heter Duplicareus.
Tørrfisk
Den "falske adolfien" er vel ganske lik den "ekte" regner jeg med? (husker ikke navnet..)

Ja, den er kjempefin! Corydoras duplicareus heter den
mona o
[QUOTE=Tørrfisk]Den "falske adolfien" er vel ganske lik den "ekte" regner jeg med? (husker ikke navnet..)

Ja, den er kjempefin! Corydoras duplicareus heter den

Jeg tenkte i forhold til når de er kjønnsmodne og slike ting Får jo noen på Tirsdag Jeg er spendt på hvor store de er!
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap