Corydoras duplicareus som klør

Jeg fikk mine første C. Duplicareus på Tirsdag. De har vært veldig fine og ser friske ut, men i dag oppdaget jeg noe som ser ut til å være et problem som mulig samtlige har, -de klør! Det er kanskje én som klør mer enn de andre.

De går nå i 62Liters karantenekar med 2 sjokoladeguramier, og 2 C. Sterbai står nå til akklimatisering. Sjokoladeguramiene kom på mandag.
altså:
Mandag: sjokoladegurami
Tirsdag: C. Duplicareus
nå snart: C. Sterbai

I tillegg 5 amanoreker som har gått i karet hele tida.

Jeg har vært bori mye snakk om denne "kløingen", men først nå ser jeg det selv. Har ikke hatt det tidligere på C. Sterbaiene som nå går i 110Litern. Vannet kommer fra samme karana, samme temperatur og samme aquasafe. vannverdiene er fine.

Jeg har sittet og studert de en god stund for å se etter tegn til noe på "huden", men vet ikke om jeg ser noe...

Hva skal jeg gjøre? Jeg bruker tetras aquasafe i vannet, men venter nå på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=517&produktid=3659&Navn=01. Vannforbedring&HKatID=32]denne [/URL]som er på vei med posten.

Er dette ett dårlig tegn på ett eller annet og hva skal jeg ev gjøre? *veldig bekymret!*
1.
Er karantenekaret ganske nyoppsatt? Dette med kløing er ofte noe man ser i ganske nye akvarier, på en måte et slags "New-tank-syndrome".
Du har sjekket alle vannverdier...?

2.
Dette med kløing kan være noe så enkelt som at vannet fra krana inneholder ørsmå gassbobler, som kiler og klør på huden til fiskene. Vannet som kommer ut av våre vannkraner leveres under høyt trykk for at det skal komme ut til befolkningen helt fra det fjerntliggende vannverket. Derfor er vannet overmettet med gass og fullt av ørsmå gassbobler.

Dette er en av grunnene til at jeg alltid lufter vannet i mellomlagringstønner før jeg bruker det i akvarium

3.
Det tredje alternativet som kan forårsake kløe, er som du nevner...sykdom. Men det er for tidlig å si noe om. Du må nesten bare se det an. Vær flink med vannbytter, prøv å mellomlagre og lufte kranvannet før bruk, og bruk et vannforbedringsmiddel (men ikke overdoser!).
Jeg anbefaler Aqua Medic AquaLife (inneholder også vitaminer) vannforbedringsmiddel.
Tetra sitt alternativ, Aquasafe, orker jeg ikke anbefale til noen...
Takk for veldig bra svar! Har ligget og tenkt på dette i natt:/
Jeg har heldigvis allerede bestilt Aqua Medic AquaLife og håper på å få den i posten i dag, senest i morgen! Karet er ganske nyoppsatt ja, 2-3mnd tror jeg det kan være. Problemer mitt er vel at jeg har så høy tempratur i karet (26-27 grader) slik at mellomlagring blir litt vanselig.. Men lufting av vann ca 1/2 time slik at klor osv fordamper går vel greit tenker jeg. Om du har noen tips så blir jeg glad for det! Jeg bruker ikke varmekolbe i karene og er veldig nøye med vannverdier! Da tenker jeg på nitritt, nitrat og amoniakk. Bruker ikke PH-senkning, men det har jo ikke noe med kløing å gjre
Har du en luftpumpe? Hvis du har det, så sett en brusestein i enden av slangen og sleng luftesteinen/brusesteinen i bøtten med vann. La stå og putre noen timer, og så er vannet luftet og kanskje også lunket seg litt i forhold til det iskalde kranvannet. Da har du fått ut en del av de ørsmå gassboblene i kranvannet. Prøv det, og se om du ser noen forskjell på klø-atferden til fiskene.
Med så høy romtemperatur som du har, går det sikkert kjapt Eller, om du har varmekabler på gulvet på badet, sett luftpumpe og bøtte der. Da låner bøtta litt varme fra gulvet

Selv om romtemperaturen på mitt akvarierom ligger på alt mellom 25 - 28°C, så har ikke vannet i mellomlagringstønnene den samme temperaturen som lufta. De står jo på gulvet, og det er mye kaldere på gulvflaten enn i rommet. Mine vanntønner pleier å ligge på 19-20°C etter ferdig lufting og mellomlagring.
Det er kaldt gulv med andre ord. Det er "Antikk Eik" laminat som ligger oppå et betonggulv, og det er ikke kjeller i boligen. Dermed er det ganske gulvkaldt siden betongen er støpt på bakken.

Fyller du oppi med kaldere vann da? Coryene tåler vell at vannet er kaldere, men det er dårligere med Sjokoladeguramien...

Hvor stor er mellomlagringstønnene dine? Vet jeg har hørt det før, men husker ikke helt.... Mulig det går med varmekolber, og brusesten og luftpumpe har jeg selvfløgelig

Jeg fikk heldigvis den nye akvasafen i dag! Skal si posten har jobbet bra, under 2 døgn siden jeg bestilte!!!

Jeg skal ta C. Sterbaiene som kom i går under oppsyn for å se om de også klør!
Nå har jeg tatt nye prøver.

PH 7 (normalt 7,5+)
KH 4 (normalt 5)
GH 5 (normalt 5/6
Nitrat 12,5 (normalt ca 8)
Nitritt under 0,3
amoniakk 0

Det vil si at både PH og KH har sunket bitte litt og at nitritten har økt med kanskje 4 eller noe sånt. Kan ikke se at det er dumt med lavere PH og KH (pleier å være 5/6), men nitraten liker jeg ikke.
På Tirsdag byttet jeg om pumpene som var i karantenekaret og 110Litern slik at det utvendige filteret i karantenekaret (62L) skulle få et mer belastet innvendig filter for å ikke belaste det utvendige filteret som er til innkjøring for mye. Var redd at det skulle bli for mye for den pumpa med lite belastning når det plutselig kom 7 fisk på kort tid!

Dette ble veldig rotete altså!
Det jeg tenker på, er at kanskje det innvendige filteret som jeg flyttet over til karantenekaret 62Liter fra 110Litern kanskje har for lite belastning nå? Jeg er svært forsiktig med å starte föringen ved tanke på nitritt, men kanskje jeg er for forsiktig!?! og at filteret derfor får for lite å jobbe med....?
Det kan se ut til at kløinga begynner å avta Vet ikke hva problemet er/var, men mulig at forskjellen på det forrige vannet fra Sverige og det de er i nå er årsaken, at det skapte kløe tenker jeg på...? Sterbaiene har jeg ikke sett klø enda men de kom fra trøndersk vannverdier

Uansett så har jeg også begynt med Aqua Medic AquaLife og hadde ett vannbytte i går på ca 30Liter da pumpa streika og meg trodde pumpa måtte rengjøres. Da forsvant det litt vann+at jeg tok litt vann i bøtte til rengjøringa. Da brukte jeg Aqua Medic AquaLife for første gang og hele 1,6ml/10Liters bøtta ble brukt!

Håper nå at ting går bra fremover, for fiskene er utrolig fine og ser ut til å være i fin form (bortsett fra 1 som suger luft), men jeg må bruke sirkulasjonspumpe for å holde nok oksygen i vannet for å unngå slurping av hele gjengen...
Tørrfisk
Fyller du oppi med kaldere vann da? Coryene tåler vell at vannet er kaldere, men det er dårligere med Sjokoladeguramien... Hvor stor er mellomlagringstønnene dine? Vet jeg har hørt det før, men husker ikke helt.... Mulig det går med varmekolber, og brusesten og luftpumpe har jeg selvfløgelig:)


Jeg bruker 30 liters vanntønner, opprinnelig ment brukt for vinlaging, som kjøpes på Europris eller OBS stormarked. Jeg har 6 slike tønner. Når jeg fyller alle for å forberede til vannbytter, så legger jeg varmekolbe i en eller to av dem i tillegg til luftesteiner. Vannet fra disse tønnene med varmekolber i prioriteres brukt til yngel-kar.
De andre tønnene med vann på ca 20°C går til voksne fisk, og de fleste Corydoras setter bare pris på en kjølig dusj

Jeg har kjøpt en stor og kraftig luftpumpe som greier å drive så mange luftesteiner på en gang uten problemer. Modellen jeg bruker heter Aqua Medic Mistral 300 (på bildet er den blå, men den er svart i virkeligheten, iallefall min).
Jeg feiret visst litt for tidlig Det klør litt enda...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap