Nybegynnerproblem. mystisk død?

Jeg er nesten redd for å poste dette, for i tilfellet kommer jeg kansje til å få masse kjeft av Cory-guruene nå... hehe.

Men, vi har ett 60 liters kar som det går ca 10 unge Sterbaier i. Sammen med disse har vi hatt to kampfisk hanner...

I forigårs døde en kampfisk hann i dette akvariet. Fant han liggende rolig på toppen av noen anubias blad. Tenkte ikke noe særlig over dødsfallet, da jeg antok at han døde av alder/post treumatisk stress. (Han ble misshandlet av noen barber i en butikk)

Så i går satt vi oppi en annen kampfisk hann som skulle gå der midlertidig. Men idag når jeg kommer hjem finner jeg han på bunnen av akvariet.

Begge hadde ingen skader på kroppen, og har heller ikke hatt tegn til innvendige problemer. Så hverken parasitt, sykdom og sopp er utelukket.

Jeg sjekket vannverdiene straks, de er som følger:
Ph: 7 (Har en del catappa blader i karet, så denne vil synke iløpet av dagene)
KH: 4
No3: 1
No2: 0,05 (denne verdien er noe høy pga. en strømstans som førte til at bakteriene døde. Men dette ser ut til å gi seg etterhvert nå)

Eneste synderen jeg ser her er No2 verdien, men den er ikke høy nok til å kunne ta kverken på en kampfisk... Coryene lever i beste velgående.

Så da gjenstår det kun ett alternativ igjen (tror jeg). Kan kampfisken yppet seg mot Sterbaiene og ha blitt stukket/forgiftet?

Problemet ditt tror jeg heller ligger i at du har 2 kampfiskhanner sammen i et så lite kar.. Skal du ha 2, er viktig at det er stort nok til at de får hvert sitt revir.
Du bør styre unna og ha 2 kampfisker i samme akvarie generelt.. Har du 2 stk sammen vil de kjempe til den ene dør..
Kjøp heller 2-3 stk kampfisk hunner og ha sammen med hannen..
Coryer er verdens snilleste fisk, de gjør ikke en flue fortred

Enig med de andre her - årsaken er mest sannsynlig to hanner i samme kar. Dette går sjeldent spesielt bra. Og for all del - det er ikke sikkert det går bra med hunner heller. Kampfisk er store personligheter, og mens noen går greit, er det full krise med andre. Jeg kunne ikke ha en hanne og en hunne sammen i en 110 liter! Og det var dama som var problemet og måtte flytte.
Og bare for å fortsette på det de andre sier ;)
Kampfiskhanner går som regel aldri bra sammen, selvfølgelig finnes det unntak, men hva er vitsen med å stresse fiskene?

Hanner og hoer av denne arten bør heller ikke gå sammen annet enn når de er klar for lek, og rett etter bør man som regel flytte hoen da det er hannen som oppfostrer ungene...ellers blir det krangling

Vil nok heller anbefale å ha en tetrastim av et eller annet slag sammen med disse du har istedet, det finnes jo så utrolig mange å velge mellom, og pynter veldig opp
Så lenge du styrer unna aggressive fisker, og fisker uten store finner, skal du nok se det går bra
Jeg beklager for at jeg har vært litt utydelig før. Jeg har selvfølgelig ikke hatt to hanner i akvariet samtidig. Har drevet lenge med kampfisk og vet og følger alle krav og behov... Det har vært kampfisker iløpet av den siste uken, men ikke samtidig. Etter den første døde, satt vi inn den andre, som døde idag...

Jeg bekylder ikke coryen heller, men om kampfisken kom for nærme, kan den ha stukket seg på dem?
Begynner tråden på nytt her :-)
Okey. Det å kalle det nybegynner var kanskje ikke så lurt. Hehe. For jeg er ingen nybegynner. Men når det kommer til corydoras er jeg ny i faget. De er utrolige, og jeg vet at de kunne ikke ha gjort en flue fortred.

Tingen er at vi driver med kampfiskoppdrett, og når hannene "ikke er i bruk" er de fordelt ut på de forskjellige karene i heimen. Her har de gått fint sammen med alle andre, og noen går alene. En av disse hannene gikk altså sammen hos coryene, og døde uten tegn til skader/sykdommer natt til mandag.

På tirsdag ble en annen hann flyttet til cory-karet. Denne døde idag. Det har ikke vært to hanner i samme kar samtidig...

Begge kampfiskene var fredelige, men jeg så at de kunne finne på å svømme tett innpå coryene for å studere dem. Det jeg er redd for er at de kan ha kommet litt for nærme og stukket seg.

Begge to var rundt 8 måneder. Til nå har jeg bare utelukket at det ikke kan ha vært sykdom/parasitt eller alder. Vannverdiene er nevnt ovenfor

Nå er heller ikke jeg noen Cory ekspert, men har Sterbai sammen med en hann og 6 kampfiskhunner i en 400 liter. Har aldri vært noe problem. Sånn jeg ser det har du bare hatt uflaks at to døde sånn etterhverandre. Kansje aklimatesering når du puttet Kampfisken oppi.
Ja, det kan jo hende. Men alle akvariene har de samme vannverdiene/temp, unntatt malawi-karene...
Hva med nitraten her.... den er bare på 1, kan det være en årsak...? Prøver bare å komme med forslag her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap