Mine panda corydoras dør...

Nyoppstartet akvarium. Jeg innførte 3 pandaer i akvariet forrige fredag. Da hadde akvariet stått og gått i 4,5 uker. Tok vanntester og alt så klart ut.

På tirsdag døde fisk nr 1. Tok nitrat test, intet utslag. Jeg gjorde ikke flere tester, men tok et stort vannbytte og et nytt vannbytte påfølgende dag. Ved vannbyttene fikk de litt mer fart på seg de 2 gjenlevende pandaene.

Tok ingen vannbytte i går. Og i går kveld ble fisk nr 2 funnet død.

Panda er ikke tenkt å være min hovedfisk. Min hovedfisk skal være sommerfuglciklide. Og gulltetra som stimfisk i toppsjiktet.

Etter litt lesning i dag lurer jeg på følgende. Kan for varmt vann ha vært årsaken? Jeg ble anbefalt panda som fisk sammen med de to andre sortene jeg skulle ha. Jeg gjorde ikke ytterligere research og antok den skulle ha samme temp som de to andre fiskeartene (24-28 grader). Mitt kar har hatt stabil temp på 26-27 grader. Og jeg leser nå at panda skal ha toppen 25 grader...

Pandaene har hatt bartene sine intakt inntil døden inntraff. Finner har vært hele og fine. Fargene har vært stabile. Eneste tydelige tegn har vært noe slapphet. De har spist maten de har fått servert - tablettform av ett eller annet slag som synker til bunns.

Nå skal det sies at jeg har ikke testet ph-en enda... Det skal jeg gjøre i dag. Samt sette ned temp et par hakk. Men om ikke noen her har noen råd eller teorier som kan hjelpe tenker jeg å gi den siste fisken tilbake til butikken så den får en sjans til å overleve.

Har ingen alger i akvariet som jeg kan se. Har 5-7 sandsnegler som holder seg ved bunnen - noe jeg har lest at renheten i vannet ikke skal være noe gale med. Skiftet også forresten filteret etter at første fisken døde.

Noen teorier, tanker, råd?
Vanskelig å si hva fisken døde av, egentlig. Det kan muligens være innkjøringsproblemer (hvilke tester var det du tok forrige uke, og hva var verdiene?)

Du skriver at du målte nitrat til null etter at første fisk døde - nitrat skal ikke være null i et innkjørt akvarium. Nitrat er sluttproduktet i nitrogensyklusen, og viser at bakteriekulturen i filteret "virker".

Andre årsaker kan være stress under flytting --> latent sykdom bryter ut --> død

Eller oksygenmangel (Har du bevegelse i vannoverflata?)

Hva mener du med at du skiftet filteret egentlig? Vær så snill å fortell meg at det ikke betyr du bytta ut all innmaten i filteret???
Hmmm nitrat skal ikke være i null? Testutstyret jeg har er overtatt etter min søster og er da altså et par år gammelt. Blir sånt noe utgått på dato? Yikes.

Ellers lå PH og GH innenfor det det skal være i følge mitt testutstyr, som jeg kanskje ikke kan stole på noe mer...

Filteret. Det jeg har er en pose med noe svarte klumper i i bunn, den ligger der enda. Det hvite filteret, jepp tok bort alt. Jeg hører på deg at dette er galt... Lesson learned. Når skal dette byttes da?

Bevegelse i vannoverflaten ja - men det er jo på grunn av pumpen, innvendig pumpe i juwel akvarium. Har 3 planter oppi der + en gresstust. Kanskje jeg skal bruke luftpumpen jeg også har?
Har du ikke noe annet i filteret enn "en pose svarte klumper" og hvit filtervatt???
Skrekk og gru...
Har du ingen blå svamper eller noen form for substrat ellers i filteret?

Hvis du ikke finner holdbarhetsdato på pakkene med vanntester, så må du kjøpe nye. Når de er minst et par år gamle allerede, sikkert mye mer også, kan du regne med at de er gått ut på dato og sannsynligvis ikke viser riktige resultater lenger.
Anbefaler deg å kjøpe ammoniakk-test, nitritt-test og ph-test.
Og kjøp ikke en eneste fisk til før du har fått dette med filtreringen i orden og fått sjekket alle vannverdier nøye. Ellers er det risiko for at det går med de nye som med de gamle.
Anbefaler deg å lese denne tråden ang. oppstart av et akvarium og filter og viktigheten ved det.
Les først og spør siden

Det er nitritt som skal ligge på null og ikke nitrat. Hva av filtermatriale har du i filtret?
Det er bare den hvite filtmatten på toppen av filtersvampene som skal byttes, og vist du har kullsvamp nedi skal den byttes med jevne mellomrom. Du trenger ikke kullsvampen utenom vist du har hatt medisiner i akvariet.
Null i nitrat betyr innkjøringstrøbbel.

Det er NITRITT som skal være null.

-Tim
Holmorama
Etter litt lesning i dag lurer jeg på følgende. Kan for varmt vann ha vært årsaken? Jeg ble anbefalt panda som fisk sammen med de to andre sortene jeg skulle ha. Jeg gjorde ikke ytterligere research og antok den skulle ha samme temp som de to andre fiskeartene (24-28 grader). Mitt kar har hatt stabil temp på 26-27 grader. Og jeg leser nå at panda skal ha toppen 25 grader...

Jeg har mange panda corydoras i karet mitt og de har overlevd en temperatur på 32 grader (ikke med vilje selvsagt, hadde noe trøbbel med varmekolben).
Ok - da leveres fisken tilbake til butikk.
Jeg skal ta en runde med butikken om filtersystem. Min forrige butikk sa dette skulle være godt nok. Tydeligvis er det feilinfo...
Samt kjøpe nytt testeutstyr.

Stakkars fiskene

Og ja, bare hvitt filtermateriale nedi oppå posen med det svarte i. Jeg stusset selv over dette og spurte butikkeier flere ganger om det var nok. Jada var svaret...

Sukk. Hvem kan man stole på i disse butikkene? Virket som han hadde full peiling.
Vil anbefalle deg å kjøpe cirax bokser og ha en valig filtersvamp på toppen.
Lille Havfruen
Jeg har mange panda corydoras i karet mitt og de har overlevd en temperatur på 32 grader (ikke med vilje selvsagt, hadde noe trøbbel med varmekolben).

Det er ikke så lurt å nevne katastrofetilfeller med slike ekstrem-temperaturer i tråder som denne. Enkelte nybegynnere kan tolke det dithen at en kan holde pansermaller i bortimot 30 grader eller mer året rundt...

At de overlever en dag eller et døgn er greit nok, det kan hende, men det skal på ingen måte forstås slik at det er greit å holde dem i varmere vann enn anbefalt.
Jeg tok min gjenlevende panda tilbake til butikken - og den har returnert hjem igjen.

Dette gjorde jeg i dag:
Sjekket nitrIt og PH med mitt gamle utstyr. Null utslag på nitrit (jeg visste ikke at det fantes nitrat og nitrit før i dag, nå vet jeg forskjell og kommer nok alltid til å huske det). PH lå på 7,2.

Gikk så til butikken og tok fisken med meg. Fortalte alt jeg visste om karet og hva som skjedde med fiskene. Fyren spurte hva jeg matet dem med. Fortalte om tablettene de fikk og mengde og hyppighet er for mye. Fyren i butikken sin teori var at dette var overmatingsproblematikk.

Han så på fisken og mente den så helt frisk ut. Han sa noe om at finnene står ut og at det er et godt tegn.

Så nå er fisken her, matforbud i noen dager. Og så skal jeg se an formen på den.

Nytt testetustyr fikk jeg ikke - tomt i butikken. Og har skrudd ned tempen på varmekolben. Samt gjort et nytt vannbytte.

Håper fisken min overlever helgen!
Du kommer ikke særlig langt med fiskene dine om du skal fortsette slik du har hatt det til nå. Det rådet i butikken var bare brannslukking som virker såvidt en kort stund. Du har jo fremdeles ikke et godt nok filtersystem, og ingenting som kan ta seg av forgiftningene (nitritt og ammoniakk) i fremtiden, fordi du mangler det filtermaterialet som skal til.
Men hva er da butikkens mål ved å gi halvgode råd?
Jeg tok forsåvidt opp filter som tema, hva jeg hadde blitt tilbudt i en annen butikk og det jeg brukte. Han hadde ingenting å si på det og mente jeg ikke trengte å kjøpe noe nytt. Dette er forsåvidt en butikk som har godt rykte på seg her inne på forumet i følge andre tråder jeg har lest.

Jeg trodde forøvrig at jeg selv ikke ville synes noe om fisk og akvarium. Det er noe jeg gjør for barna. Men jeg har funnet ut at jeg er nok den som liker det best. Jeg kunne sitte og se inn i akvariet på disse 3 pandaene som styrte rundt inni der. Og jeg likte ikke at de døde nå, i natt lå lenge og tenkte på hva, hvordan, hvorfor osv. Jeg må innrømme, at jeg liker visst akvariefisk likevel

Derfor vil jeg gjerne gjøre det bra for fiskene. Gleder meg til å få de andre artene på plass. Men først må fiskedødeligheten ned...
Filtervatten du hadde i filteret tetter det, derfor bør du ha annet filtermedie.

Så på profilen din at du har en 70 liter. Det eg vil anbefalle deg å kjøpe er 2 cirax bokser og en grovsvamp til å ha på toppen, da får du mer sirkulasjon i akvariet og plass til flere filterbakterier. Så kan du høre med dyrebutikken om det er mulig at du kan få litt filterbakterier (fra filteret i et av akvariene, ikke de som de selger på flaske), eller vist du kjenner noen som har akvarie om du kan få filterbakterier fra de. Så skal du se at fiskedøden stopper.
Ønsker deg masse lykke til med akvariet, aldri gøy med fiskedød.
Om en stund skal du se at litersyken slår inn. Må ha flere akvarier, bare må
Synes det er litt rart visst du har kjøpt et nytt Juwelkar og det ikke er filter/skumsvamper inni den innvendige boksen. Det pleier å bære en plastholder som en kan dra opp og i denne skal det ligge filtermatter.
Har du kikket godt nedi boksen , under den hvite vatten og den svarte posen?
mona o
[QUOTE=Lille Havfruen]Jeg har mange panda corydoras i karet mitt og de har overlevd en temperatur på 32 grader (ikke med vilje selvsagt, hadde noe trøbbel med varmekolben).

Det er ikke så lurt å nevne katastrofetilfeller med slike ekstrem-temperaturer i tråder som denne. Enkelte nybegynnere kan tolke det dithen at en kan holde pansermaller i bortimot 30 grader eller mer året rundt...

At de overlever en dag eller et døgn er greit nok, det kan hende, men det skal på ingen måte forstås slik at det er greit å holde dem i varmere vann enn anbefalt.
Nei nei, det var ikke meningen å si at det går an å holde de i den temperaturen, hvis noen skulle misforstå meg.
Har de i et kar med en stabil temperatur på 25 grader
Holmorama
Hmmm nitrat skal ikke være i null? Testutstyret jeg har er overtatt etter min søster og er da altså et par år gammelt. Blir sånt noe utgått på dato? Yikes.

Har du overtatt akvariet etter henne også, eller kjøpte du det nytt i butikk?
Dersom du overtok det brukt, kan det være årsaken til at du mangler det filtermaterialet som normalt vil være i et Juwel-filter (svamper og cirax-kasetter).
Siste fisken døde lørdag kveld.

Har i dag kjøpt inn filtermateriale - grønt og blått.
Nytt termometer.
Nytt testeutstyr (strips, som jeg vet ikke er det nøyaktigste, men det var det nøyaktigste de hadde i butikken i dag).

Testing per i dag:

Nitrat: 25
Nitrit: 0
GH: mindre enn 6
KH (hva er dette? amoniakk?): 0
Ph: 6,8

Testen tok jeg før jeg skiftet filtermateriale. Og jeg har ikke tatt noe vannbytte siden fredag.

Døde de av overmating?
Overivirge barn og en mor som ikke gjorde research på hvor mye mat som er godt nok for disse tre fiskene. Mating 2 ganger per dag hadde jeg lest ett eller annet sted, med en eller to dagers hvilepause i uken. Og så tok jeg ikke i beregning størrelse på tablettene og antall fisk i karet. Det ble for mye for 3 pandaer og de få sandsneglene jeg hadde i karet.

Vannmessig sett finner ikke jeg feilen i alle fall. Og om der er en feil blir jeg glad om noen påpeker det for meg

Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap