- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Fikk utsultet fisk fra butikken
Fikk utsultet fisk fra butikken
I dag kjøpte jeg corydoras panda. Jeg gikk på en stor butikk for å handle. Jeg hadde sett på panda på en annen butikk tidligere i dag. På denne butikken var de rimeligere. Så jo at de var små og burde kanskje droppet det da.
Men de virket livlig så vi kjøpte de vi.
Kommer hjem og ser raskt at minst en av de ikke er noe futt over. En av de nå lå på siden i bunnen, og jeg ser til min store fortvilelse at fisken er helt innhult i magen. Helt utsultet. Stakkars, stakkars liten. Klarer ikke å få fatt i den, den rotet seg ned i en prekk i roten. Tenkte jeg skulle ta livet av den med en gang. Den lider nå.
Jeg blir virkelig fortvilet. Dette er nok siste fisken jeg kjøper i den butikken. Burde reagert med en gang. Er kanskje en grunn for at butikken klarer å holde lavere priser enn de andre. Og karene er uten sand/grus også. Nei uff. Håper de resterende 9 klarer seg. Da skal jeg gi de et fint liv. Blir nesten mer en redningsaksjon dette, en et kjøp jeg har gjort.....
Men de virket livlig så vi kjøpte de vi.
Kommer hjem og ser raskt at minst en av de ikke er noe futt over. En av de nå lå på siden i bunnen, og jeg ser til min store fortvilelse at fisken er helt innhult i magen. Helt utsultet. Stakkars, stakkars liten. Klarer ikke å få fatt i den, den rotet seg ned i en prekk i roten. Tenkte jeg skulle ta livet av den med en gang. Den lider nå.
Jeg blir virkelig fortvilet. Dette er nok siste fisken jeg kjøper i den butikken. Burde reagert med en gang. Er kanskje en grunn for at butikken klarer å holde lavere priser enn de andre. Og karene er uten sand/grus også. Nei uff. Håper de resterende 9 klarer seg. Da skal jeg gi de et fint liv. Blir nesten mer en redningsaksjon dette, en et kjøp jeg har gjort.....
Postet 29.12.09 kl 23:24
Vist ikke fisken overlever natten så fisk den opp i morgen, ta fisken, vannprøve fra akvariet ditt og kvitteringen på fisken tilbake til butikken i morgen og hør om det er mulig at du kan få med deg ny fisk.
Det samme som har skjedd med deg nå har skjedd med meg flere ganger tidligere, eg fikk ny fisk med meg og fikk se ekstra godt på fiskene for å kunne se hva hold fiskene var i.
Lykke til med fiskene, håper de klarer seg.
Det samme som har skjedd med deg nå har skjedd med meg flere ganger tidligere, eg fikk ny fisk med meg og fikk se ekstra godt på fiskene for å kunne se hva hold fiskene var i.
Lykke til med fiskene, håper de klarer seg.
Postet 30.12.09 kl 00:28
Postet 30.12.09 kl 10:18
Corydoras avgir gift når de blir stesset. Denne giften gjør at de kan ta livet av hverandre hvis de blir for mange i posen. Man bør bør derfor ikke pakke for mange corydoras i en pose, og i hvert fall ikke med andre fisker. Grunnen til at jeg sier dette er fordi den ene corydorasen kan ha vært svakere enn de andre og derfor tatt til seg mer av giften. Hvis det er et tilfelle er det lite trolig at den vil overleve. Husk å sjekke karet i dag/ i morgen for om den er dø da den vil kunne gi nitritt i karet hvis du lar den ligge.
Postet 30.12.09 kl 10:41
Tror ikke disse er viltfanget. Det sto ikke noe om det, og de var rimelig i pris så dermed tror jeg ikke det. De er også bittesmå. Dette er nok veldig ung fisk.
Den døde i går mest sannsynlig, men den svømte ned i et hull i roten. Så jeg må ta ut roten i dag og fiske den opp så den ikke ligger i akvariet og råtner.
Den døde i går mest sannsynlig, men den svømte ned i et hull i roten. Så jeg må ta ut roten i dag og fiske den opp så den ikke ligger i akvariet og råtner.
Postet 30.12.09 kl 10:41
Postet 30.12.09 kl 10:58
Postet 30.12.09 kl 11:34
Endret: 30.12.09 kl 11:37
Hvis 1 av 10 stryker med synes jeg du skal være fornøyd med kvaliteten på fisken butikken har levert. Det er helt klart at den ene halvdaue ikke burde blitt solgt i utgangspunktet, men det er ikke vanlig å studere helsa til hver enkelt når 10st skal telles opp og pakkes. Kanskje du får erstattet den ene hvis du forklarer situasjonen i butikken.
Edit: Hvis jeg sto bak disken ville jeg glatt ha gitt deg en ny.
Edit: Hvis jeg sto bak disken ville jeg glatt ha gitt deg en ny.
Postet 30.12.09 kl 12:03
Endret: 30.12.09 kl 12:14
Jada. Jeg tar høyde for at frafall kan skje. Og det er sikkert ikke lett å ha kontroll på alle sammen. Men inntrykket av butikken var ikke topp, og når jeg får en fisk som er ekstremt mager så ble inntrykket forsterket. I går var jeg bekymret for minst en til av de, men så langt henger de resterende 9 med. De er foret, og jeg har sett de spise. Kommer til å fore en gang til i dag, i kveld når resten har "lagt seg". Dette ser ut til å være ekstremt ung fisk, så følger litt ekstra med på de.
Postet 30.12.09 kl 12:13
Postet 30.12.09 kl 12:16
Postet 30.12.09 kl 15:20
Postet 31.12.09 kl 01:06