Cory- substrat?

Hei!

Skal nå til helgen plukke opp mitt andre 54 liters kar. Når dette er ordentlig innkjørt, har jeg lyst til å ha en type corydoras i det. Hvilken type cory anbefaler dere for en som har lyst på oppdrett? Corydoras aeneus?

Så var det substrat. Jeg har en pakke engelsk elvegrus liggende, men er det greit for coryer? Leste at coryer liker avrundede steiner, som den grusen er. Eller er det lurere å invester i blåsesand fra biltema? Er det mulig å ha begge deler i karet?

Takk på forhånd for svar!
Mvh Stian
du bør ha sand til dem. Blåsesand fra jula og biltema er den beste. Å blande denne med grus, synes jeg gir en fin effekt
Ok, takk for svar!

Mvh Stian
Begynte å lure på om du skulle ha cory som substrat, hehe. Cory-substrat

Vil ikke anbefale deg å blande grus og sand. Etter en stund vil du ha sand i bunnen og grus på toppen. Dessuten foretrekker cory sand, da de siler sanden for å finne matrester og annet godt. Bruk kun Biltemasand, det blir finest og best over tid.
Ikke grus til Corydoras, bruk Biltemasanden. Pass på at du får den som er merket med "grovkornet", varenummer 175425.

Grus og sand sammen blir som oftest temmelig mislykket. Ihvertfall syns jeg det, av det jeg har sett.

Det er ingen vits å bruke begge deler egentlig, da det VIL blande seg ganske raskt alikevel, og hele poenget med å bruke sand blir borte. Corydorasene vet ikke sitt eget beste, de leter etter mat overalt, og man må ikke tro de "holder seg unna" et område bare fordi det er grus der. De går dit maten er, punktum
Ok, jeg skjønner. Har allerede ett kar med veldig fin sand, akkurat som sandsstrand sand. Er biltema blåsesanden like fin? Hvor mye blåsesand trenger jeg til en 54L? Noen som vet hvor mye denne sanden koster?

Blir kornene dratt opp når man slamsuger?

Takker og bukker for svar

Mvh Stian
sjekk ut litt her du, så får du sikkert svar
Biltemasand
Stianmannen
Ok, jeg skjønner. Har allerede ett kar med veldig fin sand, akkurat som sandsstrand sand. Er biltema blåsesanden like fin?

Hehe, du sitter der og har et akvarium hjemme hos deg. Så spør du meg om jeg kan se om den sanden du har der er like fin som Biltemasanden, og da må jeg spørre tilbake:

Tror du jeg kan kikke over skulderen din akkurat nå og se sanda så jeg kan svare?

Stianmannen
Hvor mye blåsesand trenger jeg til en 54L? Noen som vet hvor mye denne sanden koster?

Koster 60 kr for en sekk på 17 kilo. Du trenger ikke hele sekken til en 54 liter, tror jeg, men det avhenger jo litt av hvor mye sand du liker å ha. Jeg brukte en hel sekk Biltema-sand til et kar med bunnareal-målene 80 x 35. En 54 liter er jo bare 60 x 35, tror jeg.

Stianmannen
Blir kornene dratt opp når man slamsuger?

Du trenger ikke slamsuge særlig når det er sand, for bøsset blir sugd opp av filteret. Du trenger bare holde slangen ca 1 cm over bunnen, så suges det opp evt løst rusk. Du skal ikke rote rundt i det.
Hehe, substraten jeg bruker er som sandstrand-sand. Hva mer kan jeg si?

Hvor store er kornene på biltema sanden?
Takker for gode svar
Stian
Ett spørsmål til Er 25 kg nok til 54 L?
Ser ut som at pakken er på 16 kg. Er dette nok for 54L?

Stianmannen
Ser ut som at pakken er på 16 kg. Er dette nok for 54L? :D

Mona O. Har allerede svart på dette spørsmålet... Hun bruker en sekk på sine 80+/- kar, så det funker nok med en sekk på 54 liter også

Angående corydoras art så kan du jo velge Corydoras Paleatus. Denne passer fint i ett akvarie på 60 liter. (Det anbefales å ha en stim på over 6stk) Også er det en av de coryene som er lettest å få i lek. I følge fiskebasen her på forumet

Jeg holder på å innrede et Cory-kar selv. Jeg har blåsesand og jeg skal ha Aeneus. Ta gjerne en titt in på tråden min for å se på bilder og legg gjerne igjen en kommentar

Mvh: PK
Stianmannen
Hvor mye blåsesand trenger jeg til en 54L? Noen som vet hvor mye denne sanden koster?

mona O
Koster 60 kr for en sekk på 17 kilo. Du trenger ikke hele sekken til en 54 liter, tror jeg, men det avhenger jo litt av hvor mye sand du liker å ha. Jeg brukte en hel sekk Biltema-sand til et kar med bunnareal-målene 80 x 35. En 54 liter er jo bare 60 x 35, tror jeg.
Jepp, det er målene på et 60L. Ok, da går jeg for en pakke.
mona o
En 54 liter er jo bare 60 x 35, tror jeg.

60 x 30
En sekk fra biltema holder i lange baner her hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap