Hva er det med øynene på denne c. metae?

Jeg har en C. Metae som er litt anderledes enn de andre. Den er markert rundt øynene, noe de andre ikke er. Hva kan årsaken være?
<embed src="http://www.youtube.com/v/d75WtziwBUI&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Det var pussige greier... Usikker på hva jeg skal si her.
Noen sjans for at du har hatt trøbbel med vannkvaliteten i dette karet i det siste? Et plutselig oppbluss av noe, enten nitritt eller ammoniakk?

Jeg har lagt merke til at hvis det er noe galt med vannkvaliteten (selv om det er forbigående), så er det ofte øynene det går utover på en del fisk. Alt fra tåkete, hvite pupiller til plutselig utstående øyne (pop-eye).

Kan det ha vært noe sånt?

Jeg ser at Coryen det er snakk om her, plutselig har lys iris og ikke svart. Normalt går jo øynene litt i ett med den sorte øyemasken på C. metae. Men her så de veldig "fremtredende" ut Jeg er imidlertid usikker på om øynene står bittelittegranne mer ut fra hodet enn hva som er normalt, eller om det bare ser slik ut pga den lysende irisen?

Jeg vet om minst èn Corydoras-art som skifter farge på iris under lek og egglegging C. adolfoi har normalt svart iris, men under lek blir den helt lys. Skjønner ikke at de klarer å endre øyefarge sånn
Omtrent som din C. metae egentlig.

Jeg driver med varmekur i dette karet, så mulig det er årsaken.
Jeg hadde for et nitritt for et par uker siden, så det kan jo være årsaken det også, eller en kombinasjon.
Er ikke hjemme akkurat nå, men tror ikke det er nitritt eller har vært nitritt der i det siste nei. Ser det som regel på fisken også
Kan ikke huske noe antydning til utstående øyne eller tåkete pupiller, men jeg skal se nøye når jeg kommer hjem. Tåkete pupiller er jeg rimelig sikker på at det ikke er.

Tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap